Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges

Inlägg av johan swe-1870 »

Min 12 år gamla pålitliga Garmin GPS 12 XL har slutligen gett upp efter lång och trogen tjänst. :( Det är inte konstigt då den har använts mycket och råkat ut för hård miljö. I min lutande IF-båt i hårt väder har den många gånger varje år ramlat omkring i sittbrunnen, slagit sig och badat nere i sittbrunnens fotlåda. Den fick nådastöten i helgens regn, men den avslutade i fin stil och hjälpte mig till seger bland IF-båtarna i distansseglingen Ven Runt och tvåa i klassen. Det ser ut som om den inte startar mer, eller har skärmen slocknat. Jag har öppnat den (den hade redan öppnat sig själv lite) och ser att där är korrosion på några delar inuti. Denna navigator har hjälpt mig många gånger och jag är mycket nöjd med hur den har fungerat. Att den har överlevt så länge som den har är ett rent under.

Nu behöver den naturligtvis ersättas. Frågan är bara med vad? Idag finns det massor med modeller, de flesta har mer avancerade skärmar än min gamla som ju bara har en monokrom skärm. Nuförtiden är det skärm med gråskala eller med färg som gäller. Vissa modeller har tom plotterfunktion i sig.

Jag önskar höra om din erfarenhet med bärbar (handhållen) GPS.
  • 1. Kan du läsa din skärm i solljus? Hur fungerar den när det blir dålig sikt, t ex intensivt regn, eller på natten? Är skärmen fortfarande tydlig fastän solen har värmt upp GPS-en en stekande sommardag?

    2. Ligger din GPS kvar i sittbrunnen där du har lagt den fastän din IF lutar? Finns det gummi på undersidan av GPS-en?

    3. Hur lång tid kan din GPS köra innan det är dags att byta batterier? Finns dina waypoints och rutter kvar på våren trots att navigatorn legat hela vintern med döda batterier?

    4. Hur vattentät tycker du den är? Får du någon gång kondens i den?

    5. Hur är användarinterfacet? Fungerar menysystemet så att det är lätt att hitta i?

    6. Hur vill du bedöma manöverknapparna? Känns de distinkta, vattentäta, slitstarka? Kan de manövreras med samma hand som håller i apparaten, medan du styr båten med den andra handen?

    7. Hur tålig är din GPS? Vad händer om den faller ned i båten? Vad händer om du tappar den i havet (flyter den)?

    8. Är plotterfunktionen användbar i en bärbar GPS? Är kostnaden för digitala kartor rimlig? Kan du lägga till egna kartor i apparaten?
Som du ser är mina frågor sådana vars svar inte går att finna i apparaternas datablad, utan måste hämtas hos användarna. Jag är mycket tacksam om du bidrar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Hej!

Jag har en handhållen Garmin gpsmap 76 CSx (tror jag den heter) sedan två år. Jag är helnöjd.

1. Kan du läsa din skärm i solljus? Hur fungerar den när det blir dålig sikt, t ex intensivt regn, eller på natten? Är skärmen fortfarande tydlig fastän solen har värmt upp GPS-en en stekande sommardag?

Inga som helst problem. I regn behöver man torka bort regndroppar från skärmen ibland, men jag detta borde gälla alla skärmar... Den har nattläge (med annan färguppsättning) och reglerbar bakgrundsbelysning.

2. Ligger din GPS kvar i sittbrunnen där du har lagt den fastän din IF lutar? Finns det gummi på undersidan av GPS-en?

GPSen ligger där jag lagt den, bara jag sett till att handremmen inte ligger under GPSen. Det finns gummiytor under. I byar när båten krängt till rejält har det hänt att den hamnat på durken.

3. Hur lång tid kan din GPS köra innan det är dags att byta batterier? Finns dina waypoints och rutter kvar på våren trots att navigatorn legat hela vintern med döda batterier?

Några dagar. Waypoints och rutter ligger kvar även om batterier dött. Det finns också anslutning för ciggutagskabel (som dock måste köpas till).

4. Hur vattentät tycker du den är? Får du någon gång kondens i den?

Vattentät. Nej, ingen kondens.

5. Hur är användarinterfacet? Fungerar menysystemet så att det är lätt att hitta i?

Det beror såklart på vad man jämför med, men jag klarar av att hantera det utan att tänka efter för mycket.

6. Hur vill du bedöma manöverknapparna? Känns de distinkta, vattentäta, slitstarka? Kan de manövreras med samma hand som håller i apparaten, medan du styr båten med den andra handen?

Kunde vara mer distinkta. Vattentäta och slitstarka, ja. Ja, enhandsmanövrering funkar.

7. Hur tålig är din GPS? Vad händer om den faller ned i båten? Vad händer om du tappar den i havet (flyter den)?

Den flyter, och den har drattat ner i båten flera gånger utan påverkan. Känns robust.

8. Är plotterfunktionen användbar i en bärbar GPS? Är kostnaden för digitala kartor rimlig? Kan du lägga till egna kartor i apparaten?

Jag använder plotterfunktionen jämt för närnavigationen, och jag tycker att det är underbart. Sjökort för västkusten (norska gränsen - skagen - trelleborg) på SD-kort kostade 1370 kr. Egna kartor? Inte inscannade kort, men det finns friluftskartan etc. att köpa på garmins format.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Inlägg av maja »

Även jag har inför årets säsong skaffat mig en Garmin GPSMAP 76 Csx. Jag är mycket nöjd, även om sjökorten är något dyra. För att inte klydda och vara heltäckt skaffade jag hela Norden. Det kostade litet drygt vad jag fick ge för navigatorn.

Kanske höjdmätare och inbyggd kompass är litet onödigt (och kanske bara endast till besvär), men för övrigt finner jag navigatorn utmärkt. Tyvärr verkar denna modell vara på utfasning från Garmins sortiment, och tyvärr finns ingen nyare, motsvarande som är så lämpligt för båtliv i en liten båt som IF-båten.

Visualiteten förbättras något om man kör med ljus på displayen. Det drar batterikraft, men det går att ha en sladd ut till sittbrunnen från ett cigarettuttag inne i ruffen. En förbättring här är att man kan definiera NIMH-celler som spänningskälla, vilket gör att de laddningsbara batterierna kan lämna ifrån sig hela den lagrade effekten innan navigatorn anser batterierna vara tömda.

En stor nackdel är däremot att Det Levande Sjökortet inte kan kommunicera med det nya Garmin-protokollet, vilket gör att man endast kan överföra waypoints med NMEA. Det är mycket svagt av de som utvecklar DLS, anser jag, eftersom andra enkla sjökortsprogram (som t.ex Offshore Navigation Light) fungerar med dess tyska sjökort. I detta program går det även att använda egna inskannade kartor, så vitt jag erfarit.

Med sjökort i navigatorn bortfaller dessutom till stor del behovet att planera rutten noggrant i förväg på en dator med sjökortsprogram. Man kan planera direkt i plotterfunktionen eller bara på ett ungefär i ens huvud och en titt på papperssjökortet och, vid behov, enkelt definiera nya waypoints efter hand.

Om man vill använda Garmin-sjökorten för planering i dator, måste man (tyvärr) skaffa sig ett extra program, HomePort, som är billigast att köpa på Garmins webshop. Men tyvärr går det inte använda HomePort som (extra) plotter, utan det är bara avsett som planeringsverktyg..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack för snabba och bra svar så långt.
En liten extra info: Garmin verka ersätta GPSMAP 76 med GPSMAP 78.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev:Det drar batterikraft, men det går att ha en sladd ut till sittbrunnen från ett cigarettuttag inne i ruffen.
Funderar på att skaffa cigg-kabeln och på att montera ett cigguttag i handskfacket i sittbrunnen. Borde vara smidigare än att dra kabeln inifrån ruffen. Bara en tanke.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Inlägg av maja »

Funderar på att skaffa cigg-kabeln och på att montera ett cigguttag i handskfacket i sittbrunnen.
Jag tror det blir problem med IP, såvida du inte använder en annan lämplig kontakt. Ciggkontakterna har nog knappast IP 22 vilket är långt från vad man kräver för miljön i en sittbrunn. Använd istället en lämplig kontakt med IP 67. En vanlig 2-polig lanterna-kontakt duger säkert. Den har ju även ett lock som du kan skruva på när du inte använder uttaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS ges

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu är Garmin GPSmap 78s inköpt. Provkörning pågår.

En sak jag direkt noterar med den: Garmin har tagit bort "Highway Page", den där vägen du så lätt kan styra efter och som fanns på äldre modeller, även GPSmap 76csx. Det tycker jag är synd. Å andra sidan har man förbättrat "Compass Page" och "Map Page" så att mer info finns där. Kanske är det möjligt att jag klarar mig med det.

Väldigt mycket går att konfigurera. Det är bra. Det gör att du kan påverka visning i olika menyer. Menysystemet är generellt snabbt och lätt att hitta i. Även det går att ändra.

Den har bra gummisida under. Den känns skön att hålla i. Den verkar vattentät. Man var inte den gamla 12XL ändå bättre?

Jag vet dock fortfarande inte säkert om jag tycker att jag kommer att kunna se färgdisplayen i båten.

Det gick utmärkt att fylla den med min gamla sparade waypoints, som jag skapat under 12 års segling. Jag hade kopierat över dem till OziExplorer från min gamla GPS, så det var bara att trycka in dem i den nya.

Sen kommer jag till det där med plotterfunktionerna:
GPSmap 78s kan använda Garmins bluechart g2 sjökort, men det är också möjligt att ladda den med egna kartor som du har eller kan scanna.

Jag har provat med en bit Öresund som jag själv har scannat. Det fungerar, men precisionen i koordinatsättningen som görs med Google Maps är inte tillräcklig för att lita på det. Det är naturligtvis bättre att använda sjökort med komplett georeferensinfo i. Det går fint med BSB3-formatet. NV Verlag sände tidigare (tom 2008 tror jag) med en CD till sina sjökort på det formatet, men har efter den datumen tyvärr gått över till nåt eget format, vilket inte stödjs av programmet G-Raster som man använder för att processa filerna med innan de laddas i GPS-en. Synd att NV Verlag gjort så. Men den andra leverantören från Tyskland, Delius- Klasing verkar fortsätta med BSB3!

Frågan är bara: köpa BSB3 rasterkort från Delius-Klasing (säljs i Sverige av Soltek) eller köpa dyrare Bluechart från Garmin? Vinner jag mycket konfigureringsbarhet med Bluechart G2? Kan jag välja färger, vilka lager som ska visas?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS ges

Inlägg av johan swe-1870 »

Dagens tester har gett följande. Ett hemmascannat sjökort går fint att ha som bakgrund, men då precisionen i koordinatsättningen är för dålig duger det inte för navigering. Lite kornigt blir det också då man zoomar in, se detta exempel:

Bild

Då jag istället stoppar in några riktiga rasterkort jag har, filer på BSB3-format som har konverterats till GPSmap 78 format, blir det betydligt bättre:

Bild

Tydligare bild och med säker position. Och ja: det är grunt på det där stället. Jag har varit där på natten utan sjökort. Det gick inte alls. :oops:

Men jag har upptäckt ett annat problem. Papperssjökort och medföljande BSB-filer består av kort i olika skalor. Ju närmre land och grund du kommer ju mer detaljerat kort plockar du ju fram. Detta fungerar fint med BSB-filer på NV Verlags medföljande PC-program Chart Navigator Light. Ju mer du zoomar in desto tydligare fil plockar programmet fram. Men då jag testar detta på min GPSmap 78s visar det sig att den inte väljer en annan fil då jag zoomar in. Från bilden ovan skulle det gå att komma till denna detaljeringsgrad:

Bild

men det fungerar inte. Enda sättet att visa den sista detaljeringsgraden är att ta bort filen med större skala. Så kan jag ju inte ha det ombord! Det verkar som om navigatorn inte klarar att välja ut en lämplig rasterfil när flera täcker samma område.

Som referens visar jag också samma del men från sjökortsprogram på PC istället, skala 100%:

Bild

Det är alltså precis samma raster-sjökort, bara det att det visas på skärm med högre upplösning.

Så min slutsats av detta är att det blir att köpa Garmins Bluechart G2.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges

Inlägg av johan swe-1870 »

Här visar jag en jämförelse mellan ett hemmascannat sjökort (vänster) och med riktigt Garmin Bluechart G2 (höger):
Bild Bild

Det syns att Bluechart ger bättre bild, inte alls grynig och med lagom med detaljer. Jag som vet var waypointsen ligger i verkligheten kan berätta att positionerna stämmer på Bluechart.

När jag jämför det andra området, dvs jämför mellan BSB rasterkort till vänster och Bluechart till höger, ser det ut så här:
Bild Bild
Man kan tycka att Bluechart inte visar detaljer, men då jag zoomar in ett steg kommer de så fint:
Bild Bild

Zoomning i Bluechart tar fram allt fler detaljer, precis som jag vill att det ska vara. Det fungerar INTE med BSB rasterkort (se förra inlägget).

Det ser lovande ut med Bluechart, tycker jag. Det blir att ut och prova i verkligheten nu, så får jag se hur det fungerar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag har vi seglat en tur på 5 timmar runt en ö i det fina vädret:
Bild Bild
Bilden till vänster är efter att jag flyttat över mitt röda track till sjökortprogram på dator med egenscannat sjökort.
Bilden till höger är skärmdump från GPS med Bluechart sjökort. Blå är vårt track, lila är den rutt vi seglade efter.

Som synes är det svårt att se saker med den graden av zoomning på GPS-ens skärm.

Jag kan berätta att jag aldrig hade gått så nära land utan att ha Bluechart i GPS-en.

Det är intressant att studera detaljerna:
Bild Bild
Här syns hur vi gick innanför västmärket, utan att gå på grundet som ligger en bit längre in. Både PC och GPS är hyfsat överens om var vi var nånstans. Jag hade inte heller här gått så långt in utan att kunna se kortet live på GPS-skärmen.

Nogrannheten imponerar:
Bild
Bilden är kraftigt inzoomad och visar vår väg in i hemmahamnen. GPS vet t o m vilken brygga vi ligger på!

För några dagar sedan var det veckosegling. Då seglades denna runda

Bild

På GPS-en ser det ut så här:
Bild
Återigen är det knappast möjligt att se detaljerna. Notera nu att GPS-en har bytt till nattfärger istället. Bra funktion!

Vid kryssmärket blev det motvrid, vilket tvingade oss till ett retfullt extraslag:
Bild
Här slank konkurrenten Bolero förbi för andra gången denna kväll, men vi ordnade upp det med bättre sista undanvind.

Det här är en rolig leksak!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar