VHF-antenn med vindvisare

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

Är det någon som provat den kombinerade antenn och vindvisare som bl.a. Hjertmans säljer?
http://www.vtronix-antennas.com/antenna ... l&show=yhk
Fredrik Ringblom
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Jajamänsan, och den kan eftertryckligen rekommenderas! Jag köpte en av Nobelius 1991 och den har fungerat oklanderligt i alla år. En bonus är att den tål smällar (mastkrandj-eln) mycket bättre än en originalwindex eftersom kryssvinkelspröten (?) är av lätt eftergivlig plast i st f aluminiumtråd.

Nu har en lagerring av nylon el dyl till pilen börjat krångla så att pilen fastnar ibland; jag hoppas att det relativt enkelt ska gå att fixa. Annars är väl 19 år rätt ok...

Janne
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

Det låter kanon det hela.

Jag ska invester bums tror jag.
Kabeldragning från toppen får bli i likrännan, det medföljer en RG-58 kabel med diam 5 mm vilket utan problem går att få in i likrännan och att både replik och travare passerar förbi.

Jag har idag installerat och skottmonterat en Garmin GPS-map 420 som funkar kanon, nu tänkte jag komplettera det med en fast VHF (Cobra) och koppla ihop GPS och VHF så att DSC-funktionen fungerar.

Jag ska montera en vindvisare med VHF-antenn i masttoppen och sen även koppla in en antennsplitter för att kunna ha samma antenn till FM-radio och VHF-radio.

Jag överväger också att koppla in en till splitter på VHF-sidan för att kunna tanka av AIS-information som jag sen kan presentera på GPS:en (är man prylnörd så är man). Är alltid kul se vad det är för båtar man har omkring sig.
Är det någon som gjort en sådan installation?
Fredrik Ringblom
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Några reflexioner:

Jag har också lagt min kabel i likrännan, det är nämligen det enda stället på min Seldénrigg. Arrangemanget krävde speciallim eftersom RG 58:ans hölje tillverkas av något ytterst grinigt material. Köpte lim av Benns, tror jag - Seldén "tillverkar" det. Dessutom vill jag minnas att ett hemmatillverkat specialverktyg behövdes för att få kabeln i rätt läge i rännan.

Jag har också varit inne på att montera en splitter men blivit avrådd av någon förståsigpåare vars insikter i ämnet jag inte har koll på. Han menar att de inverkar menligt på signalen. Någon annan som vet?

Att koppla en splitter på VHF-sidan, kommer man runt AIS-systemets avgifter då?

Janne
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

Hm intressant reflektion om klistret. Blir till att labba lite med olika sorter. Jag var först inne på Sikaflex helt enkelt. En "dutt" säg var 50:e cm.

Splitters verkar ju vara ett vanligt förekommande tillbehör idag och jag tycker det borde väl vara fasen om det inte skulle funka idag. Så länge antennen är avstämd för rätt våglängd och sånt ska det väl funka. Det är väl när man sänder som det är viktigt att avstämning är korrekt.
För att lyssna på VHF och FM så är det väl inte så kinkigt.

Kostnader för AIS? Att "lyssna" på AIS kostar väl inget? Det är väl när man själv har AIS-transponder som det kostar eller???
Fredrik Ringblom
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Ja, det är inge kul när kabeln lossnar och börjar väsnas när det rör sig lite i natthamnarna - jag har provat. Tydligen kan det bli större påfrestningar därinne än vad man tror så det lönar sig att vara noggrann.

Ang splitters så ska jag kolla med en bekant som möjligen var den som hade synpunkter; återkommer om det leder till något.

Om AIS vet jag som du märker väldigt lite (jag frågade en säljare om kostnaden en gång och förlorade sedan helt intresset, av nån anledning...) så det är en intressant tanke du har - hoppas någon annan här på forumet vet mer!

Janne
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Hej igen!

Har nu kollat det här med splitters med en bekant som är ingenjör och kunnig på området. Han säger att får man bara tag på en bra splitter som inte förorsakar förluster så blir det inga problem, särskilt eftersom VHF - och FM - banden ligger nära varandra i frekvens. Man får bara se upp med ingångsanpassningen; 50 eller 75 ohm. Jag frågade också om din idé att gå vidare med AIS-signal, men ingen av oss visste hur den ligger frekvensmässigt - ligger den också på VHF borde det ju gå (och det antar jag att du vet att den gör, annars hade du knappast kommit på tanken, väl).

Lycka till!
Janne
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

Jo om jag läst rätt i Hjertmans katalog 2009 sid 155 så ska det gå med VHF-antennsplitter att art nr 5629-31 för 1090:- gå att dela en befintlig VHF-antenn till både VHF och AIS-mottagare.

Således blir min plan:
1. Dela antennen sid 169 art nr 5635-13 990:- i masttoppen med en splitter artnr 5646-5 395:- till FM/AM och VHF
2. Dela VHF-signalen med splittern i början på texten
3. Koppla in båtstereon, vhf, ais-mottagere artnr 5629-10 3490:- med resp antennanslutning
4. Ansluta VHF och AIS till Garmin GPSMap 420 via NMEA för att erhålla GPS-position till VHF och AIS-data till plottern

Förhoppningsvis funkar det!
Det är ingen billig installation direkt men det blir kul funktionalitet.
1090+990+395+3490= 5495:-
Fredrik Ringblom
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Aha. Jag trodde du tänkte komma förbi behovet av AIS-mottagare, men som planen nu ser ut kommer det säkert att gå galant - den (förvånansvärt dyra) splittern är ju tydligen tänkt just för din applikation. Intressant att man har olika splitters för de olika syftena. Som sagt, mycke grejer bli´re (och kabel, inte minst), men jag vet åtminstone en pryltok till kompis som skulle gilla projektet högt och rent.

Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av maja »

Sedan undrar man naturligtvis vad ni ska ha alla prylarna till..

För visst är det ändå tillräckligt ljust ute på sommaren för att man ska se de stora fartygen komma tuffande på långt håll..

Och om man bara håller sig utanför de djupa lederna och kanske seglar på djup under sex meter, så riskerar man knappast att möta någon, möjligtvis en IF eller något liknande.

Själv seglar jag omkring i ett av världens mest trafikerade vatten - Sundet mellan Sverige och Danmark. Man lär sig snart att inte segla i lederna i onödan... ;-)...och att det är tryggt och säkert att segla där bottengarn är utlagda.

Kan tänka mig att en VHF kan vara nyttig ibland, men det där med AIS är nog litet over-do för en liten IF-båt. Om man vill synas litet bättre för de stora fartygen räcker nog en simpel radarrreflektor en bit upp i masten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

Det är helt enkelt skoj att leka med tekniken.
I skärgården ser man inte så långt men har man antennen i toppen får man bra räckvidd och kan se båtar längre ut.

Jag har inte grejorna för att undvika kollision utan det är en bonus att man kan höja säkerheten.
Endast för det höga nöjets skull med lite roliga "prüls" i båten.

Se tar ju grejorna ingen plats och väger sammanlagt några kilo inkl kablage, det kan jag nog stå ut med.

Den som har flest prylar i båten när man dör vinner :P
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av maja »

Det är bara det att man kanske bara glor på alla sina prylar och glömmer bort att höja blicken. Ett sådant beteende höjer inte någon säkerhet, precis... :x

Dessutom tror jag inte man behöver veta varnågonstans de stora fartygen finns. De finns garanterat i lederna, och där är det onödigt att vara med en IF-båt.

Så min fråga är egentligen vad man ska ha AIS-funktionen till på en fritidsbåt (utan radar). Det systemet är väl i huvudsak till för att identifiera fartyg och få reda på vilken kurs och fart de håller. Titta t.ex. på den här länken http://www.trelle.net/ais/aisskane.htm så får du se hur det kan se ut på en skärm om man är kring Skåne.

Själv har jag klarat mig fint med en kompass och en enkel handhållen GPS. Den är ganska värdefull i de danska farvattnen, där det är sisådär typiskt 2.5 m djupt och grundflaken inte syns och där land är så lågt att det inte duger för terrestenavigerning.

Fast nu tänker även jag uppgradera. Till en mera avancerad handhållen GPS som kan hysa ett och annat färgglatt sjökort... :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

Maja, jag tror du missförstår mig helt och hållet.

Jag tycker det är kul att se på skärmen vilka båtar som man har omkring sig, vart de är på väg etc.
Ska man kalla det "boatspotting" eller nåt sånt.
Jag har ju en bakgrund inom sjöfart och alltid kul se om några båtar som jag känner till passerar förbi.

Då blir GPS och AIS en slags "radar" och det tycker jag är skoj.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av IF1158 »

http://www.goranpettersson.se/
Så ser det ut runt Sthlm.
Fredrik Ringblom
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: VHF-antenn med vindvisare

Inlägg av s/y Nadine »

Kan inte låta bli att lägga mig i...
Finns det över huvud taget någon uppgradering man får göra på en IF-båt utan att det är fel, eller skall den helst bevaras som en gammal arkeologisk lämning?

Jag börjar bli lite less på all kritik mot nytänkande och smarta lösningar/utveckling. :x Varför bryr jag mig? För att den intressanta diskussionen i många ämnen, drunknar i inlägg med kritik från alla "riktiga" seglare som klarar sig med sextant och bullens pilsnerkorv.

Nu är det ju förstås så att "den riktiga" IF-seglaren inte ens tar med sig en skönlitterär bok eller tidning ombord, det kan ju bidra till vikten och sedan var ju faktiskt inte milleniumtriologin utgiven på 70-talet, så det vore förmodligen att befläcka denna antika farkost.
Kan vi inte bara lämna ifrågasättandet av att extrautrusta båten därhän och istället faktiskt fokusera på att diskutera hur detta görs på smartaste/bästa/billigaste sätt???

Personligen ser jag båten som en plattform som i grunden är bra men självklart går att förbättra, förändra och utrusta. Den dagen vi inte kan sitta och drömma om tekniska prylar eller ombyggnationer, då kommer IF-båtsförbundets forum sjunka till botten ihop med de sista "orörda" mossiga båtarna.
För mig får gärna andra IF-seglare montera hemmabio och storbilds-tv ombord och allra helst dela med sig om hur de löst strömförsörjningen :P , jag ifrågasätter inte sådant utan njuter av att läsa om smarta lösningar och nytänkande. Fast ska vi gå in på det där med vad som är onödigt eller ej, så finns det nog många som hävdar att IF-båten och segling i allmänhet är rätt onödigt, det finns ju bilar och flygplan att ta sig fram med.

Fortsätt bygga om, utrusta och "förstöra" båtarna, det är så de lever!

Överreagerar jag? Nja, jag tycker bara att det är en lite tråkig ton så fort något nått och spännande lyfts fram... :!:



AIS är för övrigt väldigt bra om man ägnar sig åt/planerar för seglingar utanför badkaret (läs: svenska kusten), det är perfekt under mörka nätter eller dimma under långa överseglingar i Östersjön eller världshaven.
Sedan är ju det fina med AIS att det drar mindre ström och ger mer info än en radar. :) Även om den inte omfattar alla flytetyg.
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar