Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av Ardina »

Jag funderar på hur jag kan förbättra en däckgenomföring för VHF-kabeln på vår IF. Vi har antennen i masttoppen och kabeln, som är dragen genom masten, kommer ut från masten längst ner på styrbord sida. Jag skulle vilja ha en lösning som gör till- och frånkoppling av VHF-antennen enkel vid av- och påmastning. I dagsläget finns en enklare genomföring i plast men problemet är att man inte kan få igenom en kontakt ner under däck.

Som jag förstår det finns här två skolor:
1) Däckskontakt eller skarvkontakt över däck
2) En vidare däckgenomföring för neddragning av såväl kabel som kontakt under däck

Jag lutar lite åt det andra alternativet och har bl.a. tittat på Cableport http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5486 (se även http://www.elvabro.com/marin.html). Min idé är att utnyttja det hålet för den befintliga genomföringen och eventuellt göra detta något vidare.

Är det någon som har erfarenhet av Cableport? Med vilket resultat? IF:en kan ju bli ganska blöt och jag undrar om Cableport verkligen håller tätt. Finns det andra smarta lösningar som möjliggör att man kan få ner kontakten under däck för direkt anslutning till VHFen?

Tacksam för svar!
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av s/y Nadine »

Vi ska låta tillverka en rörkrök i rostfritt till Nadine. Alltså en rör-genomföring som går upp från däck och sedan vänder neråt igen och slutar strax över däck. Därefter sätter vi en gummislang/balong eller liknande längst ned, som vi drar ihop med en plastslangklämma s.k. "kattstrypare :lol: " runt kablarna. På detta sätt kan man dra många kablar enkelt från däck och ned. Alla skarvkopplingar sitter då under däcket.
Det blir inga muttrar/skruvar som kan gängas upp eller skära ihop och vill man öppna genomföringen ofta så kostar det bara en "kattstrypare" för nått öre.

Detta håller tätt även om båten skulle bli en u-båt, eftersom det bildas en luftficka!
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av Ardina »

Tack för tipset. Är det såhär du menar?

Vissa IFar har ju en genomföring för motorlanterna strax akter om masten på styrbord sida. Använder ni detta "hål"?
Hur löser ni själva infästningen/tätningen av rörkröken genom däcket?
Bilagor
Genomföring med rörkrök.jpg
Genomföring med rörkrök.jpg (21.68 KiB) Visad 15196 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av maja »

Tänk bara på att använda riktiga anslutningar och skarvdon för antennkabeln, specialgjorda för sitt ändamål. Det duger inte med vilka "sockerbitar" som helst om du inte vill riskera att det mesta eller allt av sändareffekten försvinner i dåligt gjorda anslutningar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av Ardina »

Jag såg i en annan tråd att medlemmen S-420 hade monterat en Cableport. Jag tycker det verkar vara en intressant lösning och den är ju inte blodigt dyr. Det vore intressant att att då höra erfarenheten från detta. Installation? Resultat? Bilder?

Vad gäller kontaktdon kommer jag absolut satsa på kvalitet. Känns trist att fixa med genomföringen för att sedan snåla bort effekten till VHFen ...
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Varför sätts inte gummitätningen på utsidan av rörkröken istället?

Som jag ser det sticker rörkröken upp rätt mycket: risk för skot som fastnar!
En Cableport ser ut att reducera det problemet.

Tänk också på att originalhål till däckskontakten ofta sitter så att kablarna på undersidan hamnar i akterkant av mastbalken, ibland t o m i mastbalken. Det betyder att där inte är så mycket plats att öppna upp för mer kablar eller större kontakter. Kanske är det bättre att plasta igen originalhålet och flytta genomföringen lite.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av s/y Nadine »

Ritningen var ungefär så jag menade men:

Självklart ska gummitätningen vara på utsidan där den gör som störst nytta. Jag tvivlar på att den håller tätt alls om vattnet får hjälp av tyngdkraften att tränga sig in under längre tid. Alltså måste vattnet träffa tätningen uppåt som när en våg sköljer över t.ex.

Storleken är inte bestämd men så liten som skarvkopplingarna tillåter. Den kommer sitta snett bakom masten vilket gör att skoten inte fastnar, eftersom de går runt vanten. Naturligtvis kan allt fastna och kärva, men på en båt med mantåg, knap på masten och en livflotte monterad på däck, som i vårt fall, så tror jag inte att denna anslutning gör vare sig till eller från.

Jag har redan plastat igen alla äldre hål i samband med lackningen av båten. Därför kommer jag välja en placering som inte genomborrar mastbalken och som sitter lämpligt på övriga sätt.

Vad gäller VHF-kabeln behöver den inte nödvändigtvis skarvas alls utan kan gå direkt till baksidan av VHF:en, så minimerar man risken för bortfall.
Detta innebär att man får 2-3 meter kabel som sticker ut ur masten när man mastat av, men det är ju bara att binda upp inför nästa sässong.
s/y Nadine (IF-E 367)
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av Ardina »

Sorry för misstolkningen/missritningen ... ibland borde man tänka till en gång extra ... lycka till med kröken!
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Däcksgenomföring för VHF-kabel?

Inlägg av IF1158 »

Jag lyfter denna gamla tråd lite för jag är i samma sits, hur gör jag bäst en genomföring för just VHF-antenn med kabel?
Finns det någonting man kan köpa som fungerar eller måste man ägna sig åt hemslöjd?
Fredrik Ringblom
Skriv svar