Är det någon som använder VHF?

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Är det någon som använder VHF?

Inlägg av IF-Syrsan »

Frågan lyder som i rubriken.
Är det någon som använder det? Alltså inte bara har det i båten? Ni som använder, hur använder ni? Lyssnar ni på kanal 16 eller chittchattar ni något med andra eller yrkestrafik när ni ska korsa "farligaleden" (som mina barn säger).
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Är det någon som använder VHF?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Svaret är jajamänsan! Den står på så länge vi är vakna och används för att veta vad som händer i den marina omgivningen inkl räddningsinsatser, samt för deras fina kustväderrapporter. De sistnämnda kan man när som helst ropa upp Sth Radio och få repeterade om man missat ordinarie utsändning. Vi brukar också samsegla med en kompisbåt och då snacka sinsemellan på lågeffektläget. Däremot går vanliga samtal till land och mobiltfn via GSM-nätet eftersom det är lite enklare - tyvärr innebär detta att vi aldrig utnyttjar 150-kronorspotten... Antagligen är äldre landbundna släktingar glada att slippa ännu ett svårbemästrat kommunikationssätt med samtalsbeställning etc; det kan vara besvärligt nog med mobiltelefonen i vissa fall.
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Jag använder VHF

Inlägg av Jens IF-294 »

Främst som en säkerhetsdetalj. Till skilnad från ett nödanrop över mobiltelefon så kommer samtliga enheter i mitt närområde att uppfatta ett eventuelt nödropp och jag deras. Det blir betydligt enklare att upprätta direkt kontakt mellan mig och andra båtar. Men också för att följa väderprognoser mm.
Skriv svar