Instrumenttavla motsv

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Instrumenttavla motsv

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Nu har jag fått arbetslust och tänkte jag skall snygga till installationen av elektronik i båten.
Jag tänkte jag skulle montera:
-stereon (infälld montering)
- vhf (infälld)
- ekolod/logg (infälld)
- samt elpanel (infälld)

Jag skall passa på att fixa till elen så den håller måttet också.
Men jag vill inte göra nån åverkan på inredningen.

Så min plan är att göra en installation i det övre stuvfacket närmst sittbrunnen på styrbordsidan. Jag vill göra en snygg panel bakom luckan så man inte ser nåt alls av grejorna då man stänger luckan.

Är det någon på forumet som gjort en liknande installation som tål att visas upp på bild?

Eller finns det bättre platser att montera alla dessa prylar?
Senast redigerad av 1 IF1158, redigerad totalt 23 gånger.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Instrumenttaval motsv

Inlägg av maja »

Generellt sett är blir det väl högre risk för att vatten rinner in i elektroniken ju närmare nedgångsluckan du montera det hela. Men bara du ser till att bygga och välja komponenter med tillräcklig IP-klass (Minst IP64) så ska det väl gå bra.

Själv har jag litet problem med två vippströmbrytare till lanternorna som sitter monterade på insidan av skottet vid nergången. Men det är inte värre än att jag kan göra service med 5-66 då och då. Dessutom har jag ett utanpåliggande cigarettändaruttag som sitter monterat under facket under skarndäck närmast nergången. Det får jag byta då och då, men det är ju en billig komponent som finns att köpa litet varstans.

Om man alltid seglar med sprayhooden uppe, ger detta naturligtvis ett ökat skydd. Men ibland måste man ha både den nere och luckan öppen när det är skitväder, och då kan det alltid komma in en slurk vatten som kan förstöra känslig elektronik med oskyddad placering.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Instrumenttavla motsv

Inlägg av IF1158 »

Jo det finns helt klart risk för vatten, därför tänkte jag att den första barriären är att originalluckan får vara kvar.
VHF och navutrustning är ju marin utrustning som har rätt IP för att sitta i öppen sittbrunn.
Stereon är en vanlig biltereo men den har överlevt ett antal år i sämre miljö så den verkar tåla det mesta.
Elpanelen är från Hjertmans och är väl inget speciellt men den funkar nog.

Alla anslutningar tänkte jag göra med rätt material och dimensioner.

Så frågan är nu mest hur man gör själva installationen, vill ha lite inspiration från IF, alla bilder på nätet är från större båtar med gott om plats...
Fredrik Ringblom
Skriv svar