Hur kommer man upp i båten?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Hur kommer man upp i båten?

Inlägg av johan swe-1870 »

Vi hade en man över bord-incident vid senaste veckosegling. En besättningsman gick över bord vid länsrundningen från en IF. Det var inte så lätt att få upp denne igen, åtminstone inte lika lätt som det ser ut att kunna göras vid regelrätta bankappseglingar då alla båtar har tre mans vältränad och adrenalinfylld besättning.

Det vore intressant att höra om erfarenheter från er som varit med om man över bord.
Hur kommer personen upp igen?
Hur mycket hjälp behöver han?
Vilken teknik ska användas?
Kan man förbereda sig med träning eller nån form av utrustning?
Klarar en person i båten av att få upp en annan i vattnet?

Båten var kappseglingsmässig som de flesta IF-båtar: inget mantåg, ingen badstege, ingen motor.

Incidenten slutade bra med hjälp av assistans från motorbåtar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur kommer man upp i båten?

Inlägg av maja »

Om man är två kvar ombord, är det ingen match att få upp den tredje med rätt teknik.

Ta omedelbart ner spinakern om den är uppe.

Segla tillbaka och upp i vindögat vid sidan av den nödställde. Lossa storskot och genuaskot så att båten snällt lägger sig nästan stilla i en liten vinkel mot vinden

Jag själv brukar välja att ha den nödställde på båtens babordssida och storseglet fladdrande på styrborsssidan. Men det har nog mindre betydelse hur man gör i det fallet, förutom det att det kan vara jobbigt att ha storen fladdrande på samma sida som man bärgar den nödställde.

Den nödställde lägger sig flytande i horisontell position. En person tar tag i armarna, den andra i knävecket.

Därefter är det bara att rulla in den nödställde innanför sargkanten.

Jag har gjort så de två gångerna jag tappat gasten i sjön. Båda gångerna fungerade det perfekt och gick väldigt snabbt, även om jag ena gången hade en späd kvinna ombord.

Om endast en person blir kvar, som inte kan så mycket om segling blir det genast litet värre.

Jag föreslår att den som är kvar omedelbart tar ner spinnakern i lä, om den är uppe. Det ska man alltså träna. Därefter styr personen upp båten i vindögat och släpper på alla skot för att få stopp på båten. Eventuellt måste försegelfallet även lossas för att åstdkomma detta.

När båten har stannat, kastar personen ombord ut en hansalina som är fastsatt i båten eller liknande till den nödställde. Har man inget sådant kastar man i en flytlina som är fastsatt i båten.

När personen kommit nära båten, justeras ett av spinnakerskoten med dragen sugga, så att skotet precis når vattenytan. Det kommer då att utgöra ett perfekt fotsteg. För att detta ska fungera, måste spinnakerskoten kopplas ihop och låsas i råttorna på båda sidaorna.

Jag har själv testat detta, och man kan faktiskt lätt komma upp utan någon hjälp.

Om man seglar spinnaker på två, ska man alltid låta den med minst erfarenhet gå upp på fördäck och gippa. I hårt väder ska löplinor mellan repektive akter förtöjningsknap och förlig förtöjningsknap samt säkerhetssele alltid användas.

När det gäller kortare kappsegling med flera båtar, brukar det inte vara något större problem, eftersom det nästan alltid finns en båt som bevakar en annan. det är alltid någon som kommer till undsättnng.

Det är alltid bra att träna och att komma överens om hur man ska göra innan. Då ökar chanserna avsevärt för en lyckad ombordtagning.

Om man bedömer att man inte klarar av situationen omedelbart, ska man skyndsamt ringa 112. Detta är inte minst viktigt på vårkanten, då vattnet är mycket kallt, och man inte har så lång stund på sig för att f¨å upp den nödställde.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Hur kommer man upp i båten?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var en god idé att använda spinnakerskotet som fotsteg! Istället för att krångla med spinnakerskoten (som ju först måste lossas från den nybärgade spinnakern och sättas samman i varandra, alternativt spänner man skotet så att spinnakern bottnar i suggan) kan man snabbt knopa en lina i vant eller mantågsstötta (eller ha en som redan sitter där) och dra bakåt till förtöjningsknapen.

Kan det vara en fördel att dreja bi? Det är ganska lätt att göra det med en IF: segla dikt bidevind och slå utan att släppa nåt skot. Sedan ligger båten med lite lagom krängning utan att segla särskilt mycket. Det svåra är förstås att placera båten så den kommer tilräckligt nära den nödställde. En fördel med att dreja bi är att båten lutar lite lagom och det blir lugn och ro, seglen fladdrar inte och sjön dämpas. Den nödställde ska helst befinna sig på läsidan, så blir det lättare att lyfta upp där det är mindre avstånd mellan reling och vatten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur kommer man upp i båten?

Inlägg av maja »

Jag tror det snabbaste trots allt är att använda det som man har uppe. Annars får man förbereda på något sätt. Man kan t.ex. ha en färdig lina, några meter lång, med en pålsteksögla i ena änden, som man kan trä över akterknapen och en stor karbinhake fastknuten i den andra som man kan fästa i vantet. Verkligen en billig och funktionsduglig räddningsstege... 8) ...

Jag har även provat ditt sätt med en pålsteksögla fastknuten i vantet, vilken ska fungera som ett trappsteg. Men jag menar, att det är lättare att komma upp i båten genom att använda ett "spinnakerskottrappsteg" eller motsvarande. Skälet till detta är bland annat att vantet är litet i vägen när man försöker komma upp.

Och när jag läser ditt inlägg, inser jag ju att man alls inte behöver lossa spinnakerskoten från den bärgade spinnakern.... :idea: .. Man låter helt enkelt hornet bottna i den åtdragna suggan... 8) ...

Att släppa skoten litet lagom när man ligger på dikt bidevind är en form av biliggning. Den är mer kontrollerbar när man avser att ligga bara en kort stund. Enda nackdelen är att seglen fladdrar. För ligger man bi med "bräckskotat" försegel, driver man ju med någon knop eller så mot lä. Men med lösa skot och fladdrande segel ligger man nästan stilla.

I vilket fall som helst finns det säkert många bra metoder. Det är bara att välja en man tror är bra, utvärdera om den kommer att funka i alla lägen och därefter träna någon gång innan det händer. Då blir förutsättningarna så mycket bättre när det händer.

Själv tog jag några timmar på mig en dag när vi var inblåsta och tränade spinnakersteget. Och bärgnngen av en nödställd med två ombord har jag ju använt några gånger med framgång i skarpt läge, första gången faktiskt bara på litet intiution och helt utan föregående träning....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar