Kan en if kapsejsa?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Kan en if kapsejsa?

Inlägg av smögenräkan »

Kan en if kapsejsa? Frågan har dykt upp då jag fått olika svar från olika böcker som jag roat mig att läsa dessa blåsiga dagar. Enligt wikipedia på nätet så är if:en "trots sin ringa storlek också mycket populär som långfärdsbåt" där står även att:"Tvärskeppsstabiliteten är mycket god, så god att båten inte går att kapsejsa." Sedan läser jag i "GASTENS HEMLIGA HANDBOK" av Jonas Ekblad och Börje Wallin som är rolig och bra att:"Många tror att stora segelbåtar inte kan välta.Det är en sanning med modifikation." vidare menar de att och hänvisar till tanktester "Det innebär alltså en risk för kapsejsning om en 3,5 meter hög våg med elva meters brott tar rakt i sidan på en 36-fotare." Detta innebär ju alltså att om if-båten får en våg rakt från sidan som bryter och är 2,20 m hög och 27 fot eller längre samt en stark vindby så skulle det finnas chans att kapsejsa. Då skulle det ju vara oansvarigt att segla till Skagen t.e.x. då den här våghöjden råder ute i skagerack halva året. Samtidigt har mina föräldrar sett folk segla if utanför kanarieöarna då hela atlanten dånar in. Jag får inte i hop det. Jag läste också ett gammalt inlägg här på nätet då man kappseglat i 16 m/s och mer (i och för sig i öresundstrakten vad jag kunde komma fram till och ej ute på öppet hav). Om man skulle ha max otur och oförutsett råka ut för 20 m/s(mot alla rapporter) och då välja att slöra in i skydd till närmaste hamn med focken inte mer utrullad än ytan på en t-shirt så får jag för mig att detta fixar båten fint.