Hur lika är IF och Marieholm 26?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av bubbleboy76 »

Hej!
Jag köpte en Marieholm 26 igår, och ser nu fram mot sommaren :)
Jag undrar över hur lika Marieholm 26 och IF-båten är konstruktionsmässigt, någon som vet?
De svaga punkter som ev. en IF kan ha, har Marieholm 26 de samma? Jag har läst lite på forumet här om röstjärnsinfästningar, läckor i fören, läckor mellan skrov och däck, osv.
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av M26 397 Helena »

Det enda som skiljer konstruktionsmässigt är däcket som på Marieholm 26 är av sandwichkonstruktion med någon sorts plast som distansmaterial. På IF båtarna är det som bekant enkellaminat med inplastade plywoodförstärkningar. Något annat kan jag inte komma på och jag har haft båda typerna helt skrovrena invändigt i samband med renoveringar. Det du nämner som t.ex. röstjärnsinfästningar, läckor i fören, läckor mellan skrov och däck, osv. är helt detsamma på båda typerna.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av bubbleboy76 »

Tack Staffan, bra att veta!
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av M26 397 Helena »

Kom att tänka på en annan sak som egentligen inte är specifikt Marieholm 26 utan även gäller IF. Någon gång kring 1976-77 bör det ha varit som man övergick från roder i glasfiber till roder i kompositmaterial på såväl IF som Marieholm 26 för att sedan återgå till glasfiber på de allra sist tillverkade båtarna en bit in på åttiotalet. Kontentan är alltså att i stort sett alla Marieholm 26 har kompositroder medan endast ett fåtal IF har det.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av bubbleboy76 »

Är komposit bättre eller sämre än glasfiber?
(Staffan, du har ett pm från mig)
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av M26 397 Helena »

Vet faktiskt inte vilket som är att föredra generellt. Kompositrodren har en stålskena som kan rosta vilket jag läst om i två fall. Glasfiberrodren är ihåliga vilket gör att det kan samlas vatten i rodret om det inte är tätt (åtgärdas genom att borra ett dräneringshål längst ner i rodret för att undvika frostsprängning under vintern). Kompositrodren går ej att laga om de knäcks till skillnad från glasfiberrodren som ju i princip alltid går att laga.

Vid upptagningen i höstas knäctes rodret på min båt och eftersom det är ett kompositroder så ersätter nu försäkringsbolaget det med ett nytt roder. Det visade sig att det inte är något problem med att beställa ett nytt ersättningsroder (kostnad ca. 13000 kr) och att de nytillverkade är av glasfiber vilket jag känner mig nöjd med.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av maja »

M26 397 Helena skrev: Det visade sig att det inte är något problem med att beställa ett nytt ersättningsroder (kostnad ca. 13000 kr) och att de nytillverkade är av glasfiber vilket jag känner mig nöjd med.

Av vem köpte du rodret?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Hur lika är IF och Marieholm 26?

Inlägg av M26 397 Helena »

Marieholm Strömstad Marina, Göran Helmer. Det verkar vara viss omsättning på roder för Göran Helmer sa, då jag ringde honom i höstas, att han precis levererat ett roder med uttag för propeller och att ytterligare ett var under produktion som då skulle kunna bli mitt. Därefter överlät jag det hela på varvet (Sydmarin) och försäkringsbolaget. Sydmarin hade för övrigt beställt ett roder till en IF från Göran Helmer för ca. ett år sedan i samband med ett annat försäkringsärende, så de hade alla kostnader klara för sig med transport osv.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Skriv svar