Försäkring för IF

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Försäkring för IF

Inlägg av 898 »

Någon som har förslag på bra försäkringsbolag för IF ? 8)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Försäkring för IF

Inlägg av maja »

Försäkring är inte bara premie. Det gäller även att den täcker det man vill den ska täcka. Så läs det finstilta i villkoren för att se om den täcker det du vill den ska täcka eller om det finns några oklarheter.

Om du ska kappsegla med båten, även om det bara är på din klubbs kappseglingar utanför piren, är det viktigt att försäkringen lämnar ett rimligt skydd för detta. En del försäkringar lämnar inget skydd alls eller bara mot tilläggspremie. Den viktigaste delen här är ansvarsförsäkringen. Även om din båt kanske är billig kan den du skadar vara mycket dyr.

Ett bra försäkringsbolag för båtägare är Svenska Sjö. Det fösäkringsbolaget ägs av båtorganisationerna gemensamt. De har relativt låga självrisker och premier. Jag själv har haft Svenska Sjö i många år (kanske mer än 20) och alltid fått ett proffsigt bemötande vid skadereglering.

Tänk på att IF-båtar är relativt billiga idag. Eftersom skador är ungefär lika dyra att reparera oberoende av båt, kan det snabbt bli att försäkringsbolaget vill lösa in båten isf. att reparera. Så ligg högt med försäkringsbeloppet, så högt som kan motiveras. Tänk på att ny motor och nya segel kostar!! Och en lika välvårdad IF-båt som din blir kanske svår att hitta ...

Om du är medlem i IF-båtförbundet och anger IF-båtförbundet som klubb, får dessutom IF-båtförbundet ett litet aktivitetsbidrag. Så här kan du stödja oss utan att det kostar dig något..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Försäkring för IF

Inlägg av Janken »

Med ett antal år som skadereglerare i min historia så brukar jag säga att man inte ska försäkra sina saker in absurdum. Man försäkrar sig mot de stora skadorna. Inte smågrejor.
Ansvarsförsäkringen är en sådan som kan skena iväg kostnadsmässigt. Du tappar kontrollen över din blygsamma IF men rammar en motorbåt för 4 mille som i sin tur skadar sjömacken som råkar läcka ut diesel och orsaka en miljöskada för 150 000 (Har hänt på riktigt men det var en Allegro 27 som krockade motorbåten som kostade 100 000 att laga om jag inte minns fel)
Själv har jag min IF försäkrad i en tilläggsförsäkring i Folksams hemförsäkring. De flesta hemförsäkringsbolag erbjuder tilläggsförsäkring för småbåt.
Folksam har begränsningen att båten har ett värde av högst 80 000 kr. Jag har värderat min båt till 40 000.
Jag började på 30 000 men efter inköp av tre segel höjde jag till 40 000. För de pengarna kan jag köpa en likvärdig båt i vid en totalskada.Kostar en femtiolapp i månaden ungefär. Självriskerna ligger på 1 500 (20% av kostnaden, lägst 1 500 i rättskydd) Jag gissar att eventuella skador inte handläggs av Folksam själva utan är utlagda på extern reglering. Det bolag jag jobbade åt under början av 2000-talet lät svenska sjö reglera alla båtskador.
Kom ihåg att begreppet "Fullvärde" inte har något alls med det uppgivna värdet att göra. Fullvärde är värdet en sak har i det ögonblick skadan inträffar. Däremot är det så att det värde du uppger ligger till grund för premien. Saken kommer alltid att värderas vid en skada. Du kan alltså inte uppge 100 000 för en båt som är värd 40 000 och räkna med att få ut mer än 40 vid totalskada. Du kommer dock att få betala premie för en hundratusenkronorsbåt. Uppger du för lågt värde så kan din ersättning, i extremfall, minskas p g a att du är underförsäkrad.
Låt säga att du uppger ett värde på 15 000 och din nya motor blir stulen. Då kommer försäkringsbolaget att ifrågasätta hur hela båten inklusive en motor för 13 000 kan värderas till 15 000 och din ersättning kan sättas ner därefter. Du har ju betalat en alldeles för låg premie nämligen. Kanske under lång tid. Ganska ovanlig åtgärd, men det händer emellanåt.
Jag ser inga fördelar i att ha en separat försäkring på en så pass enkel och okomplicerad båt som en IF. En fördel är dock att du bara betalar en självrisk om du drabbas av multiskada. Om du t ex förvarar dina segel i källarförrådet under vintern och drabbas av inbrott så omfattas inte båtens utrustning av hemförsäkringen utan av båtförsäkringen. Om båten och hemmet är försäkrat i samma bolag ersätts det från olika försäkringar men med en självrisk. Den högsta. Blir dina sommardäck stulna så är det bilens försäkring som ersätter! Samma där!
Pantaenius är det försäkringsbolag som har de generösaste avskrivningsreglerna för ålder. Hur dom räknar hem den affären vet jag, som fd försäkringsmänniska, inte. Jag vet heller inte hur deras premier ser ut och inte vad de har för aktsamhetskrav.
Hur du än gör och vad du än väljer för försäkringsbolag så råder jag dig att läsa villkoren mycket noga. Se till att "skada till följd av plötslig och oförutsedd händelse" finns med. Det är skador som uppstår p g a otur och olyckor på vanlig svenska. Vagnskadeförsäkring på en bil. Du ska ha ansvarsförsäkring i båtförsäkringen och dessutom ska utrustning till båten vara försäkrat på annan plats under vintern.

Försäkringsbolagens reglerare har som princip att ersätta kunderna så fördelaktigt det går utifrån villkoret. Det är det där sista som brukar göra att en del kunder inte godtar en reglering. De flesta diskussioner jag haft genom åren har gällt, i fallande skala:
1. Avdrag för ålder och bruk.
2. Villkor (Att kunden valt bort eller inte valt vissa tillägg)
3. Aktsamhetskrav (Olåst är klart vanligast där)
4. Självrisk.
När det gäller dessa fyra grejor så är bolagen försvinnande lika varandra (Med undantag av punkt 1 där Pantaenius avviker) Sen kan det skilja milsvitt i servicenivå och kunskap när skadan väl har skett.
Men som sagt de flesta hemförsäkringsbolag har externa partners som reglerar båtskador.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Försäkring för IF

Inlägg av maja »

Ett av de vanligaste försäkringsärendena för en IF-båt är nog regleringen av ersättning för stöld av en motor som har hängt på ett fäste på akterspegeln. Även om försäkringstagaren uppfyller aktsamhetskraven och kedjar fast motorn med ett godkänt, svårforcerat lås till metalldelarna i ett fastbultat motorfäste eller till en fastbultad akterpulpit, är det en smal sak för tjuven att synnerligen snabbt kapa av fästpunkten med ett medhavt elverktyg. El finns ju överallt på bryggorna numera. Och här torde väl en skadereglering vara synnerligen enkel, eftersom motorn inklusive motornummer och årsmodell brukar vara registrerad i försäkringsbrevet. I värsta fall kan man råka ut för att tjuven skär upp själva akterspegeln...Bättre då för både försäkringsbolag och försäkringstagare att där inte används för starka fästpunkter... 8)

Grundstötningar, däremot, brukar sällan nå försäkringsbolaget. Så länge stöten inte kommer ovanför ballastkökens läge, är sådana skador ofarliga och synnerligen enkla att reparera, och kostnaden för materialet understiger självrisken med råge. Dessutom kan man segla vidare och vänta med reparationen till nästa vår, eftersom skadan torkar ut under vintern på land. För min del kan jag erkänna, att reparation av diverse små grundkänningsskador under kölen tillhör det normala, årliga vårunderhållet...

Kollisioner mellan båtar förekommer sällan om man inte kappseglar. Men jag känner till några allvarliga sådana på semestertrippen, där det var tur att ingen blev allvarligt skadad. Då är det ofta frågan om snabba motorbåtar med med en besättning som saknar både sjövett och nautisk kompetens eller ovana seglare som tappat kontrollen. Men de ekonomiska konsekvenserna för den påkörda IF-båtägaren kan bli kännbara, eftersom den avskrivna riggen bara ersätts till en struntsumma och den totala reparationskostnaden begränsas till vad en 35-40 år gammal IF-båt betingar för pris på marknaden, oavsett skick. Om man nu råkar ha fixat till sin botten, vilket kostar flera tusenlappar i material och kanske ett par tre veckors arbetstid, blir man riktigt ledsen...Kanske man trots allt kan motivera ett högre försäkringsbelopp om man kan visa att båten har renoverats utöver det vanliga..?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Försäkring för IF

Inlägg av Janken »

Visst Maja!
Ett ständigt dilemma för försäkringsbolagen är att låsning ofta orsakar följdskador. Jag reglerade skador på entreprenad och skogsmaskiner en tid och där ersatte vi ofta mer för skadorna på tank/påfyllningsrör än vad det stulna bränslet kostade. Dock så visar erfarenheten att det är en vinst att ha låskrav då tillfällighetsstölderna minskar om det sitter lås på grejor. Men för den som råkar ut för skadan är det för eländigt med följdskadan. Jag fick en ruta krossad på en bil och det enda som var stulet var en morakniv för 39 kronor. Det kostade 3 000 spänn att fixa rutan och jag hade splitter i bilen i ett år.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Försäkring för IF

Inlägg av maja »

Janken, du stöder min uppfattning att lås endast är ett skydd för tillfällighetstjuven. Så enligt min mening borde det räcka med att man kräver att lås ska finnas. Om man då använder t.ex. ett hyfsat cykellås isf. de "pansarlås" som försäkringsbolagen kräver, håller man tillfällighetstjuven borta medan yrkestjuven inte behöver förstöra båten när han ska sno motorn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Försäkring för IF

Inlägg av 898 »

Någon snodde min utombordare som jag skrivit om på annat ställe i detta forum.
Men jag får ut 7500:- av Folksam och det är över förväntan.
Jag bytte till Folksam i våras efter Janken svar på denna tråd, tack Janken.
Jag bytte främst för att få en enda självrisk om man skulle sno nått under vintern i garaget så detta blev ett plus.
Folksam kan rekommenderas :lol:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Försäkring för IF

Inlägg av maja »

898 skrev: Jag bytte främst för att få en enda självrisk om man skulle sno nått under vintern i garaget så detta blev ett plus.
Hemförsäkringen gäller väl alltid för prylar som du förvarar i garaget, så länge det inte är frågan om stöldbegärligt gods som t.ex. vin, sprit, antikviteter etc.

Jag fick inbrott på vinden en gång, då en hel del båtprylar försvann, t. ex. några kompasser, harkenblock och annat kostsamt. Jag reglerade denna skada med min hemförsäkring helt och hållet utan att behöva blanda in båtförsäkringen.

Så vitt jag minns, fick jag väldigt hög ersättning, men jag var tvungen att visa upp kvitto för köp av nya grejor för att få denna höga ersättning. (Begagnat ersattes t.o.m med 100 %). Om jag inte ersatte det stulna inom en viss (kort) tid, betalades ersättningen enligt en låg schablon.

Men...försäkringsvillkoren är ofta ganska olika bolagen emellan...Så innan man tecknar en försäkring gäller det att kolla att man är försäkrad för de händelser man vill vara försäkrad.... 8)...En del båtförsäkringar täcker inte skador ism. kappsegling, inte ens om det bara är en ynka klubbkappsegling utanför hamnpiren....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Försäkring för IF

Inlägg av Janken »

Nej Maja!
Om hemförsäkringen ersatte tillbehör till båten som stals ur förrådet så gjorde regleraren faktiskt fel.
Det är inte helt ovanligt att reglerare gör det felet men man kan inte kallt räkna med att nästa skadehandläggare gör samma fel om det händer igen.
Jag saxar detta från ett av de större hemförsäkringsbolagen och samma skrivning återfinns, mig veterligen, hos alla försäkringsbolag.

Försäkringen omfattar inte
Motordrivet fordon, husvagn eller annat släpfordon, båt eller annan vattenfarkost, skepp, windsurfingbräda,
vattenskoter, svävare, hydrokopter och luftfartyg.
Delar och tillbehör till fordon och farkoster enligt ovan
• som kan försäkras genom motorfordons-, båt- eller flygförsäkring.
• som inte kan försäkras på grund av sin ålder eller typ.
Garage, brygga och uthus på annans mark, som du äger tillsammans med någon som inte omfattas av försäkringen.
Egen bekostad fast inredning i bostadsrätt (se dock avsnitt Bostadsrätt).
Egendom som du enligt svensk lag inte har rätt att inneha eller använda.


Så Maja!
Du hade tur, i oturen, om du fick båtdelar ersatta via hemförsäkringen.
Sen är det så att om du INTE äger en båt och blir bestulen på båtdelar så betraktas de som lös egendom.
Om du kan styrka att båtdelarna inte hör till din båt utan var "lösa grejor" så är de också lös egendom.
Om det inte är några grymma ekonomiska värden man talar om så brukar regleraren vara relativt generös i den tolkningen.
Dock kommer alla reglerare att ställa frågan: Varför hade du en ny utombordare i ditt förråd om du inte har någon båt?
Då är det litegrann upp till var och en att svara på det... sant eller inte... men utan att darra på rösten.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Försäkring för IF

Inlägg av maja »

Du har säkert rätt , eftersom du är (eller var) i branschen. Dessutom hände mitt fall för många år sedan och villkoren kan ändras...

Men, som du antyder, försäkringsbolaget ifråga vet ju inte om jag har båt eller båtförsäkring...En lös kompass och en vajerspänningsmätare är inget unikt för båtar. Och vad gäller en utombordsmotor, så kan den mycket väl användas på mer än en båt...man kan t.ex. ha skaffat den för att använda på båtar man hyr för en fisketur...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar