Köpa första IF båt

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Pierrelu
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 nov 2013 21:18

Köpa första IF båt

Inlägg av Pierrelu »

Hej!

Fastnade för något år sedan för segling när familjen köpte segelbåt. Tyvärr har de nu gått tillbaka till motorbåt då min far inte klarade av sjögången i en segelbåt (åksjuk nästan konstant). Så nu är jag på jakt efter en egen båt!

Har tidigare båtvana, seglat optimist och 36fots fransyska, inte på några högre nivåer.

Har hittat en IF nr 842 (1971) (finns på blocket) som verkar intressant.
Båten ska vara i bra skick, nya dynor, utombordare i gott skick, mast osv i bra skick.
Seglen har inte säljaren sagt specifikt hur gamla de är, mer än att de är i bra skick, och vissa är från 1977!

Vad specifikt kan mer vara bra att veta innan bestämmer mig för att åka och titta på båten? Nu ligger den dessutom på land.

Citat från säljaren
" The list of equipment is :

• 2 Big-sails
• 1 Genua and 1 jib
• 2 spinnaker (1 like new)
 The other sails are from 1977 but in great condition. For my part, I
sailed only with the jib (foc in French) and 1 big sail.

• Spinnaker boam
• 2 anchor
• New cushions inside and outside (1 season)
• Ropes
• 6 Fenders
• Origo kitchen (see photos)
• Toilet (did not use it)
• Fuel tank
• Chart
• Plates, cutlery and more.
• Board that you can fix inside and outsie
• 4 båtstöd
• Motor Suzuki outboard 6 horse power in condition from 2001. Work well ! "


Tack för hjälpen!
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Köpa första IF båt

Inlägg av Nils D »

Antar att du redan tittat på sidan här som heter Råd till dig som ska köpa IF-båt, men om inte så är den
http://www.ifboat.com/index.php?q=rad-t ... epa-if-bat

Eftersom du nämner en båt i Stockholmstrakten så antar jag att det är där du finns. I så fall råder jag dig att titta på flera av de båtar i närheten som är ute till försäljning, så du har något att jämföra med. Inte enbart för det allmänna skicket, även om det är nog så viktigt, utan också för detaljlösningar på och under däck. Den båt du nämner har t.ex. en sluten pulpit, medan de flesta har en som är nersänkt förut så att man lättare kommer i och ur båten. Om du trivs med den slutna kan du nog bara avgöra själv genom att jämföra med andra. Annat att titta på och jämföra är vinschar, fall och skot m.m. Är allt nerdraget i sittbrunnen eller hissar man fock och/eller stor framme vid masten? Den du nämner verkar att döma av bilden på blocket inte ha fallen nerdragna. Spelar det någon roll för dig? Osv.

Listan kan bli väldigt lång, men nämner dessa exempel på sådant som jag tror du lägger märke till och funderar på när du jämför flera båtar.

Sedan kan ju allt som man saknar eller vill modifiera fixas bara man har tid och framförallt pengar. Men rent allmänt så är utrustning billigare om den redan sitter på båten än om den måste köpas separat, så själv har jag alltid föredragit att köpa välutrustade båtar om de legat inom mina ekonomiska ramar.

Undantaget är segel, eftersom det kan vara en fördel att få köpa nya av en segelmakare man själv valt. Ditt nu aktuella objekt har uppenbarligen mycket gamla segel. Liksom ofta båtar i denna prisklass. Oavsett vad säljaren hävdar så är de säkert slut, så en uppsättning nya (eller nyare begagnade) bör du räkna in i kalkylen. Den som inte varit med om skillnaden mellan en båt med de "gamla men i bra skick"-seglen och ett par nya kan inte föreslälla sig hur stor skillnaden är!
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Köpa första IF båt

Inlägg av IF 2719 »

Kolla om du känner någon IF-ägare och be att få kolla på hans/hennes båt. Då får du många tips. Du kan också kontakta någon i IF förbundets ostkustsektion tex Lars Graden eller mig och komma o kolla på någon av våra båtar. http://oif.ifboat.org/web/page.aspx?refid=3 Det är nog bäst att köpa en båt som har nyare segel (annars kostar ju segelstället lika mkt som båten). Annat man ska kolla är (från topp till botten) Riggen, däcksutrustning/trim, botten & roder. Att slipa och epoxybehandla botten och fixa ett glappande roder tar skitmycket tid och materialkostnaden blir rätt omfattande också... Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Pierrelu
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 nov 2013 21:18

Re: Köpa första IF båt

Inlägg av Pierrelu »

Tack för hjälpen båda två! Mycket lärorikt o bra saker att ha med i bakfickan när jag ska åka och kolla.
Ex neddragna fall i sittbrunn vore väldigt bra då jag planerar att ensamsegla en del! Tanken är även att kappsegla lite, för att det verkar kul, samt att man tvingar sig själv att lära sig nya saker :)

Håller med om segel med, vore absolut bäst att hitta en båt med nyare segel. Får kolla på den ekonomiska kalkylen igen bara...

Ska se om jag hinner titta något i veckan som kommer, kanske rent utav hör av mig till dig Martin (IF 2719) angående att kika o prata lite om din båt.

Tack igen för hjälpen! Känns som en trevlig och bra grupp människor IF folket :)
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Köpa första IF båt

Inlägg av Janken »

För att sticka av lite från den gängse linjen och berätta hur jag tänkte när jag köpte IF i våras.
Nu hör det till saken att jag är väldigt förtjust i att pyssla och dona vilket är en förutsättning för att tänka såhär.

Jag kollade på massor av IF-båtar i olika prisklasser.
En svindyr som var renoverad tull nyskick med toppfräscha segel och allt tiptop.
Sen tittade jag på tillfixade båtar som var i dåligt "grundskick" där man ville ha betalt för fixet men de stora jobben var kvar. Risigt skrov, sliten rigg men fräscha dynor till exempel.

Som fixarfanatiker började jag tycka att det är bättre att köpa en billig båt i sämre skick och fixa till den själv i stället för att köpa en renoverad som ändå inte är som jag vill ha den. Då kommer jag bara att att ägna tid till att ändra saker som någon redan har fixat till.
Visst har jag mycket jobb framför mig men å andra sidan kommer jag att få allt som jag vill ha det på en gång.
Sen har jag inte så bråttom heller. Jag tar det eftersom tiden och ekonomin tillåter.
Jag har köpt stor, ska beställa en genua. kom över en begagnad spinackerbom.
Rorkulten står hemma i vardagsrummet och väntar på slippapper och olja.
Hon är ful, men hel i skrovet. Jag nöjer mig tillsvidare med att rubba och polera.
Till våren ska fallen ner till sittbrunn, såsom jag vill ha dem, och winschar ska upp på rufftaket.

Nackdelen är ju att seglen på en billig båt ofta är risiga fast personligen tycker jag att det är ganska skoj att köpa segel. Dyrt, men roligt.
Sen satt det en kinesisk snurra på båten. Den är jag allt annat än nöjd med. Redan ett verkstadsbesök och ett besök hos reservdelshandlarn avklarat. Då är motorn bara tre år gammal. Nu står den i mitt förråd och det sista som hände var att backen inte gick i när jag skulle köra till upptagningskranen. Nån justering som har ändrat sig.
Det ligger nära tillhands att jag investerar i en ny motor trots att den jag har är hyfsat ny.

Jag gjorde likadant med min förra båt och tillfredsställelsen var lön.
Jäklar vad nöjd jag var med alla kluriga lösningar och snygga renoveringsjobb jag gjorde.
Ska man se det strikt ekonomiskt så får man aldrig tillbaks pengarna om man vill sälja.
Men är man en "pysslare" så kan jag varmt rekommendera en billgare båt med "jobbet kvar"
Huga vad många planer jag har! Å vad kul det ska bli!
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa första IF båt

Inlägg av maja »

Om det är en kinesisk Yamahakopia är nog backen lättfixad. Hade samma problem på min oroginal-Yamaha under en semester för några år sedan. Växelförarens hopkoppling hade glidit isär något. Den kommer man enkelt åt under gummipluggen ungefär mitt på riggen.

Kanske man delade riggen vid förra verkstadsbesöket och glömde att dra skruvarna till växelförarens hopkoppling ordentligt..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Köpa första IF båt

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag resonerade också som Janken. Jag var runt och tittade på ett antal båtar, men gillade inte vad jag såg. De var tillfixade, men inte precis så som jag ville ha dem. Därför valde jag istället en som var helt i originalskick. Då slapp jag borrhål lite här och där, fel sorts beslag, utrustning som jag inte vill ha och en onödig utgift.

Sedan har jag i lugn och ro ordnat till det efter mina egna idéer. Med bra planering, studiebesök på andra båtar och stöd av IF-förbundets medlemmar blir det riktigt bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar