Köpa if26

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Jimmy85
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2012 01:39

Köpa if26

Inlägg av Jimmy85 »

Hej,Är ny här. Heter jimmy och är 27år gammal.Äger idag en maxi 68 med min bror, men vill ha en egen båt som seglar bra och är kursstabil. Har sökt igenom blocket regelbundet och fallit för if26. Älskarformen och linjerna på båten. Hört att en del tycker den är lite trång innuti. Så tänkte höra vad man ska se upp med vid köp,dom flesta båtar har ju något fel oftast som man ska kolla noga efter. Sen tänkte jag hör hur högt det är i ruffen och hur dom beter sig i sjön.Tack på förhan///jimmy
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Köpa if26

Inlägg av Gripen »

Ståhöjden i ruffen är 1.50 = 10 cm lägre än maxi 68. Man kan dock stå rak under sprayhooden.
Jag tycker inte att båten är trång så länge man inte är mer än tre pers i båten och stuvar väl.
Om man har ett sittbrunns tält med lattor över bommen så blir ju även sittbrunnen ett eget rum.
Det ända jag har att anmärka på är att jag inte kan sitta rak i förpiken (1.90 lång)
Men om du nu har en maxi borde du inte tycka att IF:en är trång

Båten seglar väldigt bra, är krus stabil och går tryggt och säkert i sjögång.
Har man ingen sprayhood kan det dock bli blött på bidevind i sjö.
Den bär även sina segel väldigt bra och rev behövs oftast inte.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Jimmy85
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2012 01:39

Re: Köpa if26

Inlägg av Jimmy85 »

Tack för svart :mrgreen: Det låter ju bra,jag är bara 175cm så behöver inte mer än böja på nacken lite. Tycker lösningarna i ruffen ser bättre ut på if26 och linjerna på skrovet. Oftast blir det bara 2 pers men kanske 4 nån helg då och då om man ska till nån kobbe. Maxin är ju en helt ok båt annars men saknar ju vackra linjer och inredningen är lite tråkig. Sen är det skönt med en alldeles egen båt,då kan man få det precis som man vill ha det. Hade ju inte tänkt kappsegla precis,men man vet ju aldrig vad man får för sig. Hade iaf ev tänkt offra bb stick koj för att göra ett utdragbart pentry.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Köpa if26

Inlägg av Gripen »

Om man gör ett utdragspentry som är lika brett som original penty luckan så får man fortfarande plats att sova i kojen om pentryt skjuts längst in i stick kojen.
Jag tycker dock att original pentryt fungerar bra så länge man har lagt dit iläggs skivan som är original utrustning (se bild).
Bilagor
Skärmavbild 2012-04-10 kl. 09.17.04.png
Skärmavbild 2012-04-10 kl. 09.17.04.png (254.02 KiB) Visad 9478 gånger
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Jimmy85
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2012 01:39

Re: Köpa if26

Inlägg av Jimmy85 »

Jo de skulle ju funka. Men hade tänkt typ en bänk med lådor o allt som man kan dra ut på skena eller liknande. Sen haft spritkök och en liten diskho uppe på sen lådor en bit ner. Fast det är sånt man får pyssla med på vintern när man inte är ute och seglar. Finns säkert fler finurliga lösningar. Sen är det kul att snickra också även om det tar tid och är massa småplock med inredningar.
Skriv svar