Lättviktsankare eller???

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Lättviktsankare eller???

Inlägg av Leffe Söderström »

Någon som har erfarenhet av Fortress lättviksankare FX-11 med ställbara flyn.Vikten är 3,2kg.
Jag är sugen att köpa ett sådant. Det är inte gratis,Watski vill ha 2,200kr.
Frågan är om det är värt dom slantarna.
IF-1619 TINA
VHF- SB7529
Hallstavik/Norrtälje
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lättviktsankare eller???

Inlägg av maja »

Min generella åsikt är att ankaret ska ha litet vikt för att vara att lita på i olika förhållanden. Att bara lita på greppet är nog vanskligt, framför allt som ju bottnen kan vara hård.

Själv kör jag med ett 10 kg hopfällbart ankare med breda flyn plus en 4 kg extra ankarvikt, som knytes fast i en extra lina och firas ner längst ankarlinan, så att det befinner sig en lagom lång sträcka från själva ankaret. Då får man ett horisontellt drag plus en fin fjäder. Den typen av ankring ger så bra grepp, att det, om det blåser friskt, krävs att man använder genuawinchen på sittbrunnsssidan för att få upp ankaret.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Lättviktsankare eller???

Inlägg av Gripen »

Jag tycker också att man inte bara ska lita på grepp för det kan ju som sagt vara en hård botten på ankrings platsen.

14kg tycker jag dock verkar onödigt mycket.

För att få lite perspektiv på saken kan nämnas att på min pappas omega 42 (12,8 meter båt på dryga 8 ton) så har vi ett 10kg bruce ankare och 5kg kätting och det håller väl upp till 15 m/s sidvind.För hårdare vind har vi även ett tyngre ankare.

Alltså tror jag inte 14kg behövs.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lättviktsankare eller???

Inlägg av maja »

De extra 4 kilona i den extra ankarvikten fungera nog inte direkt som ankare, utan gör att det ordinarie ankaret griper mycket bättre och inte utsätts för några ryck.

Fördelen med denna anording är att, förutom att den fungerar väldigt bra, man kan hantera de 4 kilona separat. Man ankrar alltså som vanligt med 10-kilosdraggen och släpper sedan ner extravikten, glidande fäst på ankarlinan med ett schackel och firar ner den lämpligt långt, dvs. så mycket så att man känner att den extra vikten precis bottnar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Re: Lättviktsankare eller???

Inlägg av Leffe Söderström »

Dom testerna jag har hittat på Fortress ligger på denna adress om någon orkar läsa den.


http://www.fortressanchors.com/
IF-1619 TINA
VHF- SB7529
Hallstavik/Norrtälje
Skriv svar