Vilken flytväst passar i en IF?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har nu slitit ut min tredje flytväst och letar efter en ny. Jag behöver tips.

Tidigare har jag använt Elvström och Musto. Den senaste mjuka Baltic har nu tagit slut. Det som händer är följande:
- flytvästen går sönder i beslag eller dragkedjor
- den blir tillplattad i ryggen
- flytkropparna rullar ihop sig inne i västen
- den blir smutsig
- jag blir för tung

Mina krav är att västen ska vara mjuk och följsam. Den skall ha flytelement på ryggen så att jag kan använda den som ryggstöd. Som du vet har ju IF-båten lite kantig sittbrunn, så det är viktigt att flytelementen sitter bra till så att jag kan luta mig skönt mot kanten.

Det jag noterar då jag tittar i affären är att modet nu säger att man ska ha en självuppblåsande väst. Det passar inte alls! :evil: Då är där inget skönt på ryggen alls.

Jag vill ha en gammal hederlig flytväst av ovan angivna skäl. Men var finns de? Vilka tillverkare vill du tipsa om?

Det enda som finns i mina lokala affär, Hjertmans, är Baltic. Den faller mig inte i smaken.

Var kan jag hitta en flytväst som passar i en IF?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Anna SWE-3280
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 3 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Jag har det motsatta problemet - hinner tröttna på västarna innan de går sönder. Men jag håller med dig om att uppblåsbara västar saknar den nödvändiga "kuddfunktionen"!

Kolla på Hjertmans postorder, där fanns kanske mer att välja bland än i butiken.
Biltema har en klassisk modell dock bara blå/grå, förmodligen även Claes O.

Sedan brukar alltid de stora sportkedjorna sälja flytvästar lite längre in på säsongen, det finns ju ett par sådana att välja bland i Helsingborg.
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av Max »

Hej,

Kan bara hålla med dig Johan. Har en självuppblåsande väst från Baltic och kan bara konstatera att nästa väst blir en gammaldags ”mjukis” med flytelement.
Det är inget fel på min nuvarande väst utan den fungerar som den skall men jag har faktiskt har svårt att se fördelarna efter att ha använt den hyfsat flitigt i fem år.
Nackdelarna är ganska uppenbara: Inget ryggskydd/stöd, trassel med gaspatron om man ramlar i (eller som jag tappar i västen…) och att den är onödigt krånglig att ta på sig.

En möjlig fördel skulle väl vara att västen har nackstöd vilket förmodligen gör att den fungerar bättre jämfört med en sk seglarväst om jag nu får bommen i huvudet, blir medvetslös och ramlar i men den ev risken är jag beredd att leva med... :-)

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av maja »

En uppblåsbar väst kanske heller inte funkar så bra på en IF, där en överbrytande sjö kanske får den att bli uppblåst av misstag...

Finns det några erfarenheter angående detta..?... :?:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
oSci
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2010 06:44

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av oSci »

Baltic hade nyligen en retromodell som hette Rekord, med orange eller blå klassiska flytelement. Den hade nog bra stöd i ryggen eftersom det bara var långa "korvar" runt hela kroppen. Men den har utgått nu. Kanske att den finns kvar i någon butik. Om du hittar en sådan har du iaf bra ryggstöd, fast den är lite opraktisk.

Däremot verkar den här rätt bra: http://www.flytvast.nu/helly-hansen-rider.html. Den har förstärkt stöd just i ryggen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det verkar vara så att Baltic har konkurrerat ut alla andra fabrikat i de lokala affärerna i södra Sverige. :x

Är det någon som har en Helly-Hansen Sport Comfort som kan berätta hur den är? Den ser ut så här:

Bild

Den ska ha "soft foam" i fronten, vilket gör att jag tror ryggen är ngt styvare och hårdare, dvs bra enligt mina ryggstödskriterier.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av maja »

En bra flytväst i en IF-båt ska ha dragkedja, bälte och helst även inbyggd säkerhetssele så att man lätt och snabbt kan koppa sig till båten vid behov.

Automatiskt uppblåsbara västar är jag mycket skeptisk till. För jag menar att livräddningsutrustning ska fungera passivt och inte vara beroende av att något annat fungerar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med dig Maja.

Jag har dock ett personligt speciellt önskemål: livselefäste behövs ej. Jag bär min flytväst under jackan, vilket gör att då jag behöver tjudra mig tar jag på en särskilt anpassad sele utanpå alltsammans. Jag tycker det sitter bättre så.

Frågan kvarstår: är det någon som har en Helly-Hansen-väst som kan berätta hur den är?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av johan swe-1870 »

En intressant väst är Baltic Pilot:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

Inlägg av maja »

Jag köpte en liknande för några år sedan på Hjertmans i Helsingborg. Funkar bra.
Jag hade först flytvästen under jackan, men då fick jag öka jackans storlek ett snäpp, vilket inte var så bra för mina korta armar. Så numera kör jag flytvästen utanpå seglarkläderna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar