Mugg

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

jörgen
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 20:52

Mugg

Inlägg av jörgen »

Hej!
Är det någon som monterat in en vattentoa + septictank?
Tacksam för synpunkter och goda råd.
Jörgen
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mugg

Inlägg av maja »

De flesta som haft en vattentoa har under åren monterat bort den.

IF-båten har trots allt begränsade utrymmen, och det är kanske inte så lämpligt att fylla dem med fasta installationer. Då blir det ju mindre plats för packning och besättning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
jens IF 294
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008 10:57

Re: Mugg

Inlägg av jens IF 294 »

När vi köpte vår båt ingick det en icke monterad toalett samt hålltank. Den förre ägaren hade plastat fast en liten fläns mot bordläggningen och tagit upp hål för spolvatten och avlopp i babords garderob. Efter en sommar utan toalett så monterade vi dit den med hålltanken upp under däck så att den töms av självtryck när avloppsventilen öppnas. Toaletten står på en lite rostfri plåt som är fast bultad i långskepps skottet, Hålltanken sitter ovanpå ett par trälister skruvade i skotten och framför denna har jag satt en teak plywood med luckor och fack för att utnyttja stuvutrymmet under och över tanken. Tanken är på ca 30 L och räcker gått och väl. Med ett draperi kan man både stänga för in till toaletten och vinkla ut det för att få avskildhet om man önskar, enkelt. Det var den bästa modifieringen av vår IF som vi gjort. Utrymmet kan också med hjälp av lite uppfinnings rikedom förvara en mängd olika prylar i fack och luckor, samt fungera som tillfällig våtgarderob. Tänk på att välja en toalett av bättre kvalitet så minskar risken för otrevliga läckage. Vist kan man klara sig med hink, pimpinet och diverse andra lösningar men detta är mycket bekvämare enligt min mening, så lycka till.
Ragnar J
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2009 13:42

Re: Mugg

Inlägg av Ragnar J »

Jag har haft två båtar med vattentoa. i bägge fallen har det slutat med att jag hamnat som rörmokare tillsammans med en full toa som vägrar tömma sig. Tillfällena bruka allt inträffa antingen när det är 30 grader varmt eller det är sjögång. Genomsvett med toalettlukt eller fullt som skvimpar över. Hink känns som ett paradisredskap i jämförelse.
Skriv svar