Köket !

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Köket !

Inlägg av Suzanne »

Jeg er den lykkelige eier av IF 2046, bygget 1975, rekondisjonert hos Marieholm i 2002.
Dette er min andre IF, hadde en for maaange år siden. I mellomtiden har jeg hatt båter opp til 38 fot.
Men, til saken: I min nygamle IF står det originale köket. Jeg husker at jeg ikke var spesielt begeistret for det sist. Jeg vil gerne høre alle erfaringer med modifikasjoner på dette, også alternative plasseringer.

Mvh
Suzanne
HALO
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

I en så liten båt som IF-båten, är det knappast möjligt att göra en säker gasolinstallation i enlighet med de normer som gäller för den frivilliga säkerhetbesiktningen som tillämpas av bl.a. försäkringsbolaget Svenska Sjö. Det bästa alternativet är därför ett spritkök.

Om du finner att ditt kök fungerar dåligt eller för övrigt är i dåligt skick, kan du ju köpa ett nytt, modernare spritkök. Ett sådant är Origo 3000. Denna typ fungerar utmärkt och ryms i det befintliga pentryt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Origo 3000 funkar utmärkt!

Inlägg av IF Margit »

Hej Suzanne,

jag har ett ganska nytt Origo 3000 och tycker det fungerar bra. Bränslet jag använder är Origos rekommenderade, heter det Tenol?

För att tända har jag köpt tändare med lång "pip" på Clas Ohlsson för en spottstyver.

Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Origonol är samma som Tenol. Det är metanol med etanolinblandning. Jag tror att man inte får sälja ren metanol till allmänheten, för den är mycket giftig. Etanolen är tillsatt som motgift (för att man inte ska bli blind eller avlida om man skulle få för sig att dricka vätskan).

Metanol sotar nästa inte alls, så det är mycket lämpligt som bränsle för ombordbruk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Takk or svar så langt. Det virker altså som om mange er fornøyd med Origo.

Er det noen som har efaring med å flytte "köket", f eks bygge om et av garderobeskapene til pentry ?

Jeg har også hørt om installasjon av pentry i en "vogn" som kan skyves inn og ut av stikkøya. Det skulle ligge tegninger til den på denne siden, men dem har jeg ikke funnet.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Att flytta köket in i båten är nog ingen större höjdare. En av idéerna med den placeringen är att man ska kunna stå upp under sprayhooden. Den andra vitsen med det hela är att matoset ska ventileras ut direkt utan att det sätter sig för mycket på innertaket.

Jag brukar dessutom placera en 10 liters vattendunk med kran över köksplatsen uppe på utrymmet mellan sprayhoodskenan och skjutluckan. Då har jag "rinnande vatten" lätt tillgängligt.

Om du är medlem i Norsk IF-båtklubb, ska du även ha tillgång till lösenordet till den svenska medlemssidan på Internet. Under "OIF:s Samlade Tips" finner du beskrivning på ett skjutpentry (dvs. ett pentry på vagn).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Inlägg av IF1426 »

En synpunkt på kök i IF. När jag bytte ut mitt äldre kök mot ett Origo 3000, vilket är tyngre och högre, ansåg jag att marginalen till rufftaket var i minsta laget för att placeras på den nedfällbara skivan som IF är utrustad med. Därmed har jag tillverkat en utdragbar pentrylåda, i en hängande stabil konstruktion. Den rymmer köket och skjuts in i utrymmet för stickkojen, vilket inte nämnvärt påverkar fot- och stuvutrymmet. Det är svårt att i text beskriva konstruktion och utseende. Vilket är då det enklaste sättet att dela med sig av färändringar som det ev. kan finnas intresse av, ex. pentryarrangemang, motorfäste, etc..
Hälsn. lars-åke
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det är du själv som bestämmer om och hur du vill dela med dig. Om du har en egen hemsida är det enkalst att du publicerar den där. Men om du så önskar kan vi publicera bilder och en eventuell artikel på IF-båtförbundets hemsida. Det finns också ett annat "forum", vilket är IF-båtförbundets medlemstidning "Medvind".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Inlägg av IF1426 »

Tack Marek för svaret på mitt inlägg. Jag har ingen egen hemsida, kan därför inte förmedla bilder den vägen, har ej heller någon ambition att göra ett stort uppslag av min pentrylösning. Sign. Suzanne efterlyste "alternative plasseringer" av köket, vilket jag hade en egen lösning på, om intresse finns kan jag göra en principbeskrivning och ev. bilder kan mailas.
Ett par frågor utanför föregående ämne; I Medvind nr 4 fanns en artikel ang. motorfäste typ folkbåt, jag ville då bidraga med ytterligare en variant, jag sände därför en bildutskrift på detta motorfäste till Svenska IF båtförbundet c/o M J, för kännedom. Är det ett lämpligt sätt att sända material, som i detta fall ej fanns digitalt sparat och därför inte var möjligt att läggas till diskussitionssidan?
Vidare varför har ett flertal segel nr fallit bort från Ostkustens båtklubbs senaste medlemsregister (nr 1 2007).
Hälsn. L-å
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

IF1426 skrev: jag sände därför en bildutskrift på detta motorfäste till Svenska IF båtförbundet c/o M J, för kännedom. Är det ett lämpligt sätt att sända material, som i detta fall ej fanns digitalt sparat och därför inte var möjligt att läggas till diskussitionssidan?
Vidare varför har ett flertal segel nr fallit bort från Ostkustens båtklubbs senaste medlemsregister (nr 1 2007).
Hälsn. L-å
Det bästa sättet att sprida information om något som man själv tycker är bra och som man vill ska komma andra IF-båtägare till nytta och glädje är att få det publicerat i Medvind. Vi saknar alltid bra tekniska artiklar. Sådant material ska skickas direkt till vår redaktör Per Osvalds po@lundbergarkitekter.se .

Det andra sättet är att publicera egna artiklar och bilder via en länk i detta forum till en hemsida. Alla internetleverantörer jag känner till erbjuder sina kunder ett utrymme för personlig hemsida plus en instruktion hur man ska förfara för att ladda upp bilder och andra filer.

Det tredje sättet kan vara att begära av förbundet att få publicera ett material på IF-båtförbundets hemsida. I så fall ska det vara publicerbart direkt, dvs. innehålla endast Wordfiler med text och bilder i jpg-format. Bilderna får heller inte vara för stora, dvs. under 100 kByte styck. Detta alternativ ska bara användas i nödfall, eftersom förbundets serverarea trots allt är begränsad och för att det innebär extra arbete för ideellt arbetande funktionärer.

Det huvudsakliga skälet för avsaknad av segelnummer i medlemsregistret (Medvind 1 2007) är att många IF-båtägare inte har meddelat sina segelnummer till den registeransvarige i regionen. Saknar du ditt segelnummer i registret, kontakta din lokale registeransvarige om saken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar