Fundering på utveckla SM

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Fundering på utveckla SM

Inlägg av IF1158 »

Jo, det är väl ingen osanning att påstå att kölbåtssegling inkl IF-klassen är en verksamhet i nerförsbacke.
Det är färre och färre som ställer upp på klubbtävlingar och även stora tävlingar som SM.

Hur man skall locka fler till kappsegling har jag ingen bra idé till just nu.

Däremot har jag en idé om hur man skall få ökad bredd och fler aktiviteter i samband med SM och kanske andra sammanhang.

Går man på en bilutställning så tävlas det ofta i "Best in show" etc.
Skulle man inte kunna skapa någon slags tävling i samband med t.ex. SM med olika klasser som t.ex.:
"Finaste IF-båt"
"Klurigaste lösningen"
"Bästa inredning"
etc

Då kan man kanske få fler båtar att komma till SM och kanske också vara med och kappsegla.
Inför man också andra typer av seglingar t.ex. nån form av sprint-race då man inte får använda spinnacker och banlängden anpassas till att varje heat är max 30 min och man har fyra båtar på startlinjen i varje heat, två bästa går vidare.

Jag upplever att det är en ny generation seglare som idag köper IF, många har ingen tidigare koppling till vare sig IF eller segelbåtat över huvudtaget, många som nu köper en över 30 år gammal IF genomför omfattande renoveringar (inkl undertecknad).
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fundering på utveckla SM

Inlägg av maja »

De största hindret tror jag består i ett av de du nämnde, dvs. att dagens båtägare inte har någon erfarenhet av segling, utan mera skaffar sig en båt i första hand för att eventuellt lära sig att använda den som (riktig) segelbåt i andra hand. Båten blir kanske helt enkelt någon form av ersättning för en alltför dyr sommarstuga, och är kanske i första hand avsedd som "badplattform".

I det avseendet menar jag att IF-båten är ett attraktivt alternativ, eftersom den är så billig, både att köpa och att äga. Här kanske det gäller för förbundet att främja seglingen som sådan genom lokala arrangemang. Segling i sig innebär ju ofta kappsegling, eftersom man blir glad om man klarar av att hålla jämn (eller högre) fart än någon medseglare som har större och finare båt... ;-) ...

Redan nu är IF-båten en väldigt enkel båt att segla. Spinnakern är nog inget större hinder i sig rent hanteringsmässigt. Här finns nog motståndet mera på det psykologiska planet. Men har man bara provat på under måttliga vindförhållanden och med handledning från en erfaren person, tror jag själv inte på att det är något hinder för att delta.

Ett annat hinder är att segling tar lång tid och att tid alltmera blir en bristvara i dagens accelererande samhälle. Förr kunde man ta sig tid att segla till regattorna. Numera får man det tidsmässigt inte att gå ihop om man inte väljer landtransport, vilket ju blir mycket kostsamt.

Själv tror jag på att det är viktigt att förenkla för de intresserade att ta sig till tävlingsplatsen. Arrangemang som är kortare i tiden (t.ex. bara över en weekend) är en annan viktig parameter, främjande av transporter en annan. Att inte segla i för hårt väder är även det viktigt. Kanske användning av fock och segling med endast två personer skulle kunna göra seglingen enklare, billigare och lugnare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Fundering på utveckla SM

Inlägg av FredrikH »

Jag tror att ett av de stora problemen med att få in nya seglar är att de gamla seglarna är "för bra". Som nybörjare i en IF-båt kan du harva i 10 år på klubbseglingarna och ändå inte lyckas slå de "gamla gubbarna". Då är det lätt att tappa sugen. Vissa båtklubbar har ett eget handikappsystem för klubbseglingarna där en oerfaren besättning får ett handikapptal (sänkning av LYS-talet), vilket gör att en nybörjare får en chans att kunna slå SM-segraren och därmed få glänsa på prisutdelningarna. Kommer man som nybörjare igång och känner att det är positivt att vara med och att de rutinerade seglarna är villiga att bjuda till med tips och råd är det större chans att man lägger mer tid att utvecklas i kappseglandet och klubbverksamheten. Jag tror också att det är viktigt med många sidoaktiviteter såsom eskaderseglingar, grillkvällar, regelkvällar osv gör att fler känner del av gemenskapen och därmed engagerar sig mer i seglingen.

Jag tycker att de förslag du hade för SM med mera "bryggsegling" och priser för bästa puts på båten osv är en väldigt bra idé. Det gör att fler blir med i seglingssnacket och även nybörjarna kan tillföra något, och sporras att lägga den tid som krävs för att utvecklas i sin segling.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fundering på utveckla SM

Inlägg av maja »

Att många gubbar med lång seglingserfarenhet är bättre än mången ung är inget nytt fenomen. Så har det varit länge, åtminstone så länge jag seglat, och kanske även för alltid. Så det kan väl knappast vara anledningen till att startfältet på SM har halverats under de närmsta 6-7 åren.

Och själv hade jag knappast tagit min båt på lastbil tvärs Sverige bara för att ha chansen till placering någon slags "best in show". Det är väl trots allt seglingsidrott som gäller i första hand. Det andra kan man stila med i hemmahamnen. Där får man fler beundrare bland bryggseglarna.

Jag tror själv att seglingsintresset i allmänhet och kappseglingsintresset i synnerlighet alltid har gått litet i vågor, precis som allt annat. Förhoppningsvis vänder intresset snart som det gjort flera gånger innan.

Åtgärder som jag själv tror på är att göra kappseglingten lugnare. Under min seglingstid har man redan jobbat bort fde många gånger branta slörbenen och den svårhanterliga slörgippen samt infört "kickmärke" och länsgate. Dessutom har man minskat tävlingstiden från en hel vecka till tre och en halv dag inklusive "tune up" vilket har förenklat för många med tidsbrist. Men det som motverkat en lugnare kappsegling är att banbenen tenderar att bli allt kortare och därmed fler, vilket preminerar skickliga samspelta, högljudda besättningar och ökar risken för incidenser.

Visst är det väldigt viktigt med sociala arrangemang typ "moleöl" och "after sail" pub. De ingredienserna finns redan under flera SM-arrangemang jag varit på. Men viktigast är enligt min mening trots allt tidsåtgången. Tävlingsreglementet tillåter redan SM-arrangemang som är endast två dagar långa och där endast 6 kappseglingar är utlysta. För det räcker inte med att skepparen är entusiastisk. Han ska också ha med gastarna i båten....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar