OIF Stockholm - Gäddisregattan eller Getfoten 22 Augusti??

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Kristian, SWE 3083
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 jan 2008 09:43

OIF Stockholm - Gäddisregattan eller Getfoten 22 Augusti??

Inlägg av Kristian, SWE 3083 »

Nu är det snart dags för säsongens höjdpunkt för mig som gillar att kappsegla men även att umgås med andra IF-seglare och vara med om en rolig fest i skärgården. Tyvärr är det så olyckligt i år att arrangörerna av Gäddisregattan och Getfotsregattan har beslutat att arrangera samma helg (21-23 augusti). Vi IF-seglare bör absolut inte splittra oss utan helt enkelt bestämma vilken regatta som gäller. Enade vi stå, söndrade vi falla som det heter.

Getfotsregattan består av en distanssegling utan spinnaker med en otroligt trevlig kräftskiva på kvällen (medtag egna kräftor) med femkamp och livemusik. Getfoten har även en trevlig restaurang där vi brukar ha trevligt på fredagen över deras goda tjeckiska öl i glasen. Seglarna är mest glada LYS-seglare och på kvällen ansluter allsköns båtfolk som tillhör SS Brunnsviken för att vara med på årets höjdare i klubben, Kräftskivan.

Gäddisregattan är främst en samling för skärgårdens flytande bäverhyddor (M15, M22, M Etc, SK30 mfl) vilket innebär att den befolkas av en samling originella träbåtsstalkers och lacknafteboffare med vegamössa och består av tre banseglingar på lördagen och trevlig regattamiddag på lördagkvällen, ofta med livemusik. Söndagens distanssegling skippar vi i så fall så att långväga gäster, bl a undertecknad, hinner hem innan mörkrets inbrott på kvällen.

Vad jag förstått av ryktena vid bryggor och ljugarbänkar så har folkbåtarna och RJ85 aviserat att de kommer att överge Getfoten för Gäddisregattan denna helg, vilket gör att IF och LYS blir enda klasser på Getfoten om vi beslutar att segla där.

Bägge seglingarna är fantastiskt trevliga med bra arrangemang och bra kalas på kvällen. Getfoten ligger strax söder om Vaxholm och Gäddis seglas vid L:a Skratten strax norr om Vaxholm. Det är väl en timmas gång mellan ställena.

Jag vill (med tanke på tidigare trådar härinne) betona att alla sorters IF-båtar är hjärtligt välkomna att kappsegla (oavsett mätbrev eller ej) så då är det extra viktigt att vi kraftsamlar till en regatta. För egen del blir det första kappseglingen för säsongen pga småbarn, husbygge, jobb, väderknä, medelålder, lathet, dålig karaktär etc, etc så vi är riktigt laddade för att vara med. Formen är i källaren efter endast en halv dags segling i sommar så nu har alla en gyllene chans att åtminstone ha en gul IF efter er i resultatlistan.

Ni som läser detta och funderat på att kappsegla, vilken regatta skall vi vara med på?

Jag föreslår att oavsett regatta så kör vi utan spinnaker så att det blir nybörjar- och familjevänligt, vad säger ni om det?

Min röst är på Gäddis, trots en extra timmes gång från Tyresö. Vi får helt enkelt besjunga plastens lov inför träbåtsnostalgikerna. Ååååååååh-IF!!

/Kristian, ”Bebben” SWE-3083

Gäddisregattan:
http://www.gaddviken.se/wp-content/uplo ... n-2009.pdf

Getfotsregattan:
http://svenskidrott.se/Organisation.asp ... WCU=564392