Montering av krängband

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Montering av krängband

Inlägg av Håkan IF-95 »

Jag tänker montera krängband. Jag har band av den typ man använder till bilbälten.

Jag vill gärna ha tips om bästa sätt att fästa dem, lämpliga längder, eventuella justeringsmöjligheter. Är det bäst med tre separata band?
Håkan IF-95
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Montering av krängband

Inlägg av FredrikH »

Jag kan definitivt rekommendera tre separata band. Jag har seglat på båtar där det bara funnits två band (ett för rorsman och ett för gastarna), det funkar inte så bra, när ena gasten sätter sig upp, klippar man benen på den andra gasten (det känns iallafall så).

På vår båt har vi också monterat möjlighet för varje person att justera längden på sitt krängband. Det är bra om man skall hänga länge att kunna ändra position ibland för att få en liten aning syre till vaderna.

Gummiband som håller upp banden över sittbänkens kant gör det lättare att peta i fötterna när man skall hoppa upp på sargen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Montering av krängband

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gjorde en kompromiss för jag ville göra minsta möjliga ingrepp på båten. Det blev därför två band, ett för rorsman och ett för besättningen. Mina gastar är därför inte helt förtjusta, men jag anser att det fungerar.

Jag valde att inte sätta byglar eller andra fästanordningar på ytor jag vill sitta/ligga på eller luta mig mot i hamn.

Köp band av UV-stabiliserat material, annars bryts de ned av solljuset.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Re: Montering av krängband

Inlägg av Håkan IF-95 »

Var någonstans (på sittbänken) har ni fäst banden?
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Montering av krängband

Inlägg av johan swe-1870 »

Som ett led i kompromissen satte jag tre byglar på var sida, alla på den lodräta delen nedanför sittytan. Längst föröver sitter den högt, den mittre är placerad under skotbalken (obs: det blir lägre än du tror p g a hur det ser ut på insidan!) och den aktre monterade jag på det lilla akterskottet precis mellan handskfacket och locket till stuvfacket, alltså även den högt. Alla sitter på lodrät yta med genomgående skruv, bricka och mutter.

Justering av bandens längd görs genom att variera längden på de tampar som varje band har i sina båda ändar. Inte helt snabbt och enkelt, men fungerande.

Det främre bandet har gummiband som sträcker det. Gummibandet har jag fäst i ett hål jag borrade i metallisten till skjutluckan till ruffen.
Det aktre bandet hämtar jag lätt upp med min långa arm, då jag behöver det, så det har inget gummiband. Här prioriterade jag att bandet ska vara ur vägen från luckorna.

Jag har sett andra som har satt justerbara beslag för remmar direkt på sittytan, men det var precis den jag inte ville förstöra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Montering av krängband

Inlägg av maja »

Jag har fäst :

2 par mina beslag på den vertikala ytan uder sittytan , ungefär i höjd med storskotsbalken enligt:
  • Ett par beslag mycket nära ruffskottet
    Ett par beslag mittemellan ruffsott och skotbalk
Dessutom
  • Ett par beslag i själva skotbalken, på ytan mot ruffen, nära sittbänkarna
    Ett par besslag på den vertikala ytan på akterkant sittbrunn, under sittbänken, ungefär i höjd med storskotsbalken
Beslagen i skotbalken används för både rorsmans hängband och mittgastens hängband.

Hängbanden är tillverkade av 2-3-tons lyftband (50 mm brett) med inslagna öljetter. De knyts eller schacklas till beslagen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Montering av krängband

Inlägg av IF1158 »

Bifoga gärna bilder. En bild säger mer en 1000 ord...
Fredrik Ringblom
Skriv svar