reparera skrovskador under kölen

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

reparera skrovskador under kölen

Inlägg av Joel235 »

Sååååå ... det har varit en intressant introduktion att segla en IF-båt, men underbart. Av många intressanta historier finns det en som jag behöver lite råd om:

På vårt äventyr uppför västkusten lyckades vi att hitta en lurig sten utanför Lysekil (Klåveskär, det syns på sjökort och är inte särskilt lurig), som vi slog vid 4 kts. Jag dök omedelbart för att inspektera skadan och såg att den täckte ett område 30 cm långt och 10 cm bred på kölens främre hörn (mitt i centrum). Det verkar vara ca 2 cm djupt, med synliga trådar av glasfiber som är lite lösa, men ingen synlig metall. Jag har letat after skador från insidan, och ser ingeting i kölsvinet eller någon annan stans.

Jag har två frågor:

För det första, vilken ytterligare skada kan göras från vatteninträngning i det exponerade skrovet? Detta kommer att informera om hur brådskande det är att lyfta båten och reparera skadan. Det finns ingen kärna ("core material", heter det kärna på svenska?) i det området, så jag behöver inte överväga vattenloggning eller delaminering i det sätt som några andra skrov, men om inget annat ju längre det blir kvar i vattnet desto längre tid tar det att torrt.

För det andra, hur skulle ni rekommendera att laga det? Jag hade för avsikt att slita ner alla lösa / skadat glasfiber, bygga upp en reparation med glasmattor och epoxi till ungefär samma djup och ta reda på vilken tätningsmedel / primerfärg jag behöver använda under den nya bottenfärgen.

Tankar? Råd?

Jag letat efter information om denna typ av skada på internet och det verkar som att nästan alla oroar sig för finkölar och kärndelaminering. Det finns inte så mycket information om "gammeldags" kölar som IF-båtar har.
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: reparera skrovskador under kölen

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror inte du behöver oroa dig för skadan. Du kan nog segla resten av säsongen och ta hand om det till vintern. Antagligen räcker det med att spackla igen med epoxi- eller polyesterspackel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: reparera skrovskador under kölen

Inlägg av IF 2719 »

Håller med Johan, du kan vänta till upptagning. Då får du slipa rent i o runt skadan (något grovt tex rasp för att få bra fästyta till din polyester/epoxy). Tvätta sen flera gånger med sötvatten. Låt torka över vintern. Laga när laminatet är torrt. Det går att mäta fukthalten med Tramex fuktmätare, se om du kan låna för den är dyr. Laminatet ska vara torrt. Jag har lobbat för att vårt klubb ska köpa in en Tramex och nu har klubben/varvet gjort det iom att många epoxybehandlar botten. Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: reparera skrovskador under kölen

Inlägg av maja »

Att plasta småskador under kölen brukar vara en del av det vårliga underhållet. IF-båten har en lång, stryktålig ingjuten köl, så detta brukar inte vara något märkvärdig. Det är kanske just därför att det inte finns så mycket att läsa på forumet om detta ämne.

Man kan alltid förbereda litet på hösten genom att slipa bort allt löst och jämna ut kanterna, men man ska vänta till våren med plastningen. Då har laminatet kring skadan hunnit torka. Själv brukar jag använda epoxispackel av Plastic Padding-typ för de djupare skadorna. Grunda repor i gelcoaten gör jag ingenting åt...

Det man kanske ska komma ihåg när man lyfter båten till hösten är att man sätter den så att man kommer åt skadan. Om skadan är lång, kanske det inte går att sätta båten så att hela skadan är tillgänglig. I så fall får man sprida jobbet över två år. Jag har själv råkat ut för detta någon gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: reparera skrovskador under kölen

Inlägg av Joel235 »

Tack för svaren, det är väldigt tröstande att veta att detta är inte världens undergång, men bara någonting nästan vanlig. I så fäll väntar jag till hösten, och tar bättre koll på det då.

Man säger att varje seglare har gick på grund, eller ska gå på grund. Nu blir jag en medlem i den första gruppen :shock: .
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Skriv svar