Centrumlyft

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Tiina
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2008 22:16

Re: Centrumlyft

Inlägg av Tiina »

IF1426 skrev:Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.

L-Å Andersson
Här kommer förklarande text från Kjell Strand. Som en av anledningarna till att jag väljer att använda centrumlyftet är att få båten att hänga rakt i två axlar. Både i längs och i sidled. Fördelen är att det är lätt att "landa" båten där jag vill att båten skall stå och sedan justera in vaggan/stöttorna för ett lätt men också säkert sätt att landsätta den samma! Nu har vi testat oss fram under många år med att lasta båtar på lastbilar och kommit fram till att det enda sättet som är både snabbt och effektivt är att båten hänger rakt! Dvs inte "glider/hasar framåt i vaggan. I somras lånade jag Fredrik W "sling" för att lyfta vid SM och vill minnas att det det var 3 meter vid centrumlyftet och ett "rundsling" om 4,2 meter. Alltså 8,4. Eftersom vi lyfte med riggen på och trädde på det bakifrån. Det som vi använde i helgen var en kätting om 3 meter i luckan och ett "öppet sling" som var 6 meter, ett rundsling som vi kopplade. "Dubbelt vilket gav en meter till på var sida och en "kortad kätting som var 0,2-3 meter. (Vilket blir 4,2-3 meter) Då hänger båten rakt och är helt odramatisk att hantera. Om ni tittar på bilden så ser ni att "slinget" ligger ungefär vid "spygatten" vilket är det jag siktar på när vi spänner upp kranen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tiina
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2008 22:16

Re: Centrumlyft

Inlägg av Tiina »

Tiina skrev:
IF1426 skrev:Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.

L-Å Andersson
Här kommer förklarande text från Kjell Strand. Som en av anledningarna till att jag väljer att använda centrumlyftet är att få båten att hänga rakt i två axlar. Både i längs och i sidled. Fördelen är att det är lätt att "landa" båten där jag vill att båten skall stå och sedan justera in vaggan/stöttorna för ett lätt men också säkert sätt att landsätta den samma! Nu har vi testat oss fram under många år med att lasta båtar på lastbilar och kommit fram till att det enda sättet som är både snabbt och effektivt är att båten hänger rakt! Dvs inte "glider/hasar framåt i vaggan. I somras lånade jag Fredrik W "sling" för att lyfta vid SM och vill minnas att det det var 3 meter vid centrumlyftet och ett "rundsling" om 4,2 meter. Alltså 8,4. Eftersom vi lyfte med riggen på och trädde på det bakifrån. Det som vi använde i helgen var en kätting om 3 meter i luckan och ett "öppet sling" som var 6 meter, ett rundsling som vi kopplade. "Dubbelt vilket gav en meter till på var sida och en "kortad kätting som var 0,2-3 meter. (Vilket blir 4,2-3 meter) Då hänger båten rakt och är helt odramatisk att hantera. Om ni tittar på bilden så ser ni att "slinget" ligger ungefär vid "spygatten" vilket är det jag siktar på när vi spänner upp kranen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
De flesta lyfte upp båtarna innan SM seglingarna i Rastaholm enkelt med dessa sling.Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av johan swe-1870 »

Här är ett annat exempel på centrumlyft:
1426 i kran.jpg
1426 i kran.jpg (74.81 KiB) Visad 20205 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 »

Den här bilden som Johan fört över, beskriver delvis det som jag tidigare skrivit om i den här tråden.
De bilder med beskrivande text, som Tiina lagt till i den här tråden är värdefulla, som då tillför ett sätt att lyfta med centrumlyft och en längre sling under båten, framför kölpartiet, enl. bilderna.
I de fall det är lämpligt att lyfta med något av de här beskrivna arrangemangen, finns det alltid möjlighet att gå in i forumet och söka efter uppgifter.

L-Å Andersson
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: Centrumlyft

Inlägg av Joel235 »

Hej, jag har precis läste igenom tråden, och hittade en väldigt bra diskussion kring detta! Tack för alla bra information!

Något som alla har hoppat över (eller som jag har missförstått, som händer väldig mycket på svenska): hur monterar man lyftöglan i kölen? Det ser ut som detta är den allra viktigaste punkten, för om detta går sönder så ramlar ner hela båten. Jag har en IF-båt från 69, utan öga. Ritningar lite högre i tråden placerar öglan väldigt bra, men har nån skrivit om monteringen? Jag hittat inget om detta ner jag tittade i medvind 2010-4.
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av maja »

Den s.k. ingjutna "lyftöglan" är egentligen en lyftögla för endast järnballasten och monterades för att förenkla varvets hanteringen av denna. Det är bl. därför att hela båten inte balanserar i öglan.

Äldre IF-båtar fram till cirka augusti 1972 fick ingen lyftögla ingjuten i sin kölballast. Det finns några IF-båtägare som har eftermonterat en sådan, och så vitt jag kommer ihåg, finns detta dokumenterat i några gamla Medvind. Prova med att söka i "Dokument" på webbsidan, så kanske du hittar artiklarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 »

I Medvind nr 4-2000 sid.18, finns den beskrivning om " Lyftögla i gammal IF-båt", skriven av R Jalakas , som Marek påminner sig om att den skall finnas, Om det finns någon mer senare omarbetad version kan jag inte svara på.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av maja »

Det finns även en dansk artikel skriven av Preben Lerche, DEN 69 "Admiralinden".
Jag är osäker om den publicerades i Medvind eller i det danska IF-bladet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här ser det ut när SWE 1870 sjösätts 13 april i år:
Sjösättning 2018 av SWE 1870 med centrumlyft
Sjösättning 2018 av SWE 1870 med centrumlyft
20180413r.JPG (60.82 KiB) Visad 19515 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 »

Som jag ser lyfter du Johan med det wire-arrangemang som togs fram av Marieholm, vilket jag även gjorde under några år, men eftersom lyftwiren som ansluter till lyftöglan i kölsvinet är c.a 2,5 m, blir det då en spetsigare vinkel för de två stropparna till övervantsfästena, samtidigt var inte båten helt i våg, varför jag arrangerade mitt lyft med rundsling, omkr. 6m, till öglan, som då ger stropparna föröver en mer öppen vinkel och båten hålls helt vågrätt, vilket underlättar när båten placeras t.ex i en avsedd vagga, detta finns beskrivet tidigare i den här tråden.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av johan swe-1870 »

Helt rätt! Det är en lyftanordning som jag tror köptes in hos Fretus Marieholm.

Det går nog att få till det lite bättre så som du beskriver. Det stämmer att båten gärna hänger lite på nosen med den, men det har inte besvärat mg så mycket.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
A_inden
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jun 2018 19:55

Re: Centrumlyft

Inlägg av A_inden »

Finns det någon som har monterat centrumlyft i efterhand?
Hur ser det ut och hur har ni gjort i så fall?

Mvh Andreas
SWE 897
Gislövsläge
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av johan swe-1870 »

Tidigare i tråden finns en referens till sådan beskrivning: http://www.ifboat.se/forum/20/603?p=930 ... 6gla#p9302
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
HeleneK
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2018 19:56
Ort: Ystad

Re: Centrumlyft

Inlägg av HeleneK »

Om jag köper en 3 tons rundsling som är 6m i omkrets ( l=3 m) + en klassad schackel för 2,5 ton så har jag själva lyftanordningen klar. Har en fråga kring linorna till yttre vantfästen. Är de 1090 mm lång per styck eller kan jag ha en lång som jag balansera upp så det blir lika långt på båda sidor?

Mvh//Heléne
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 »

Har tidigare i den här tråden beskrivit hur jag lyfter båten med centrumlyft, vilket visas med den bild som lagts in, IF1426.
Den lastbärande rundslingen är 3ton (gul) omkr. 6m= l.-3m med en klassad schackel 2,5ton. De sling, 2st, som balanserar båten, vilka utgår från toppvantens öglebultar (röstjärn) upp till anslutning vid den gula slingen, där har jag använt 2tons (gröna) sling omkr. 4m= l.-2m, som jag då har förlängt till 2180mm, för att få båten i ett vågrätt läge. Den del som om på bilden utgör förlängningen går inte att få tag på, varför någon annan lösning till förlängning då bör göras, ex. vid anslutning till öglebultarna 2 st schackel med en bit kätting 2eller3 länkar emellan, eller någon annan ide", som bör vara säker. Det är på detta sätt jag lyft båten under flera år.

L-Å Andersson
Skriv svar