Masonitpanelskiva

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
If1075
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 apr 2017 17:58

Masonitpanelskiva

Inlägg av If1075 »

Hej i min IF är det masonit i tak som nästan ser ut som panel finns såna att köpa?
Eller hur gör man om man vill byta? den är nämligen målad och skrapad och ser inte alls rolig ut.
Man kanske ska klä in taket med skrovbeklädnad
Hur har ni
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Masonitpanelskiva

Inlägg av maja »

På äldre båtar är innertaket beklätt med masonitskivor med längsgående räfflor. Skivan i förpiken är delad i två längsgående delar.
Skivorna är från början målade i matt vit färg.

Jag har en sådant innertak i min IF-båt SWE-829 som är från 1971. Jag tror alla båtar från före mitten av 1972 fick ett sådant innertak från början.

Skivorna kan vara litet svåra att få ut ur ruffen, och man måste nog skruva loss en del annan inredning för att få ut dem. Om de är så slitna att du inte finner det vara värt att måla om dem, kan du tillverka nya av något lämpligt material. Tänk bara på att välja något som är hyfsat motståndskraftigt mot fukt. Även om det inte regnar in, är ju miljön tidvis ändå ganska fuktig inne i ruffen. Det kan kanske finnas någon snygg tunn (konst)träpanel i byggvaruhandeln...

Rufftaket är förstärkt med längsgående inplastade förstärkningar, och det blir nog inte snyggt att tapetsera direkt på taket. Så vitt jag minns har även nyare båtar takbeklädnad av masonit eller liknande, men de är tapetserade med samma tapet som ruffsidorna. Rätta mig, någon, om jag har fel...

Om du vill investera i nytt, finns innertak till salongen att köpa från Seacamper i Berlin. Se http://seacamper.net/index.php?option=c ... Itemid=865 .Tyvärr verkar inte det finnas något innertak till förpiken, men du kan ju alltid ta kontakt med företaget...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
If1075
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 apr 2017 17:58

Re: Masonitpanelskiva

Inlägg av If1075 »

Tack för intressant svar det främre taket är helt orört så det tänkte jag måla det blir kanon men salong taket hade iof varit trevligt med original ska kolla med adressen som jag fick tack.
En annan fråga min IF är oboybrun och troligtvis från 71-72 men tyvärr finns ingen skylt kvar bara seglingnumrer 1075 ngn som vet vad det kan vara för årsmodell och färgnummer
Möjligtvis 411 eller 4011 går det att få tag på
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Masonitpanelskiva

Inlägg av Janken »

Jag har gjort ett förbaskat snyggt innertak av 4 mm plyfa som jag har gjort spår i för att få panelstuk och sedan lackat vitt.
Jag gjorde taket i flera sektioner som jag sedan skarvade med snygga teaklister.
Jag kan fota taket och lägga in fler bilder nästa gång jag åker till båten (Troligen i morgon) så fattar du hur jag har gjort.
Du behöver inte plocka bort hela garderoben för att byta taket men måste lossa på skottet mot salongen och skruva bort den lilla regel som är ovanför garderobsdörren för att lirka in den nya panelen.
IMG_1497.JPG
IMG_1497.JPG (73.33 KiB) Visad 7604 gånger
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Skriv svar