Renovering av InFinit
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Det är lite kul att bläddra i gamla bilder. Häromveckan låg jag under sittbrunnen så här:
För 39 år sedan gjorde jag något liknande under en annan sittbrunn:
Bilden är från en Tur 84 som jag under slutet av tonåren var med om att inreda med min familj. Jag har ingen aning om hur jag kom in där bakom motorn, men tydligen gick det att ta sig ut igen.
Undrar om jag dras till de där omöjliga utrymmena som inte går att vistas i?
För 39 år sedan gjorde jag något liknande under en annan sittbrunn:
Bilden är från en Tur 84 som jag under slutet av tonåren var med om att inreda med min familj. Jag har ingen aning om hur jag kom in där bakom motorn, men tydligen gick det att ta sig ut igen.
Undrar om jag dras till de där omöjliga utrymmena som inte går att vistas i?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Detta är undersidan av den gamla durkmattan:
Den ser inte alls trevlig ut. Den är smutsig, möglig, trasig, sliten och obehaglig. Trots undersidans utseende har vi inte haft några direkta problem med mattans ovansida i båten, bortsett från några hål och att den satt dåligt fast.
På bilden pågår avmallning på ny matta. Jag har skaffat Nautolex vinyl flooring i kulör sandstone från USA:
Den är väldigt lik originalmattan. Inte riktigt samma mönster och kanske aningen ljusare. Ljusheten är svårbedömd då den gamla mattan är både smutsig och välanvänd. Här är båda mattorna vid sidan om varann:
Här är den nya mattan tillpassad med lite övermått och klar för montering:
Jag tycker originalmattan är alldeles utmärkt i sitt utförande. Den har en lämplig kulör och bra struktur. Det gör att den är behaglig att ha fötterna på och att den är både praktisk och snygg. Den är inte halkig när den är våt, den känns inte grusig när det har kommit sand på den och den är enkel att hålla ren. En av IF-båtens många genomtänkta detaljer som inte får ändras!
Den ser inte alls trevlig ut. Den är smutsig, möglig, trasig, sliten och obehaglig. Trots undersidans utseende har vi inte haft några direkta problem med mattans ovansida i båten, bortsett från några hål och att den satt dåligt fast.
På bilden pågår avmallning på ny matta. Jag har skaffat Nautolex vinyl flooring i kulör sandstone från USA:
Den är väldigt lik originalmattan. Inte riktigt samma mönster och kanske aningen ljusare. Ljusheten är svårbedömd då den gamla mattan är både smutsig och välanvänd. Här är båda mattorna vid sidan om varann:
Här är den nya mattan tillpassad med lite övermått och klar för montering:
Jag tycker originalmattan är alldeles utmärkt i sitt utförande. Den har en lämplig kulör och bra struktur. Det gör att den är behaglig att ha fötterna på och att den är både praktisk och snygg. Den är inte halkig när den är våt, den känns inte grusig när det har kommit sand på den och den är enkel att hålla ren. En av IF-båtens många genomtänkta detaljer som inte får ändras!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Durkmattan limmas i omgångar. Först gör jag den främre delen under förpiksluckan:
Durkmattan har en väv belagd med vinyl. Den är betydligt stummare än skrovmattan. Den går därför inte att sträcka lite hit och dit, utan måste helt enkelt placeras på rätt plats.
Efter fikapaus gör jag sedan en sida i taget:
Sedan är finalen så nära att även mattorna i salongskojerna limmas på plats. Et voilà, en nästan färdig båt:
Det är skönt att se en båt som åter börjar bli presentabel.
Durkmattan har en väv belagd med vinyl. Den är betydligt stummare än skrovmattan. Den går därför inte att sträcka lite hit och dit, utan måste helt enkelt placeras på rätt plats.
Efter fikapaus gör jag sedan en sida i taget:
Sedan är finalen så nära att även mattorna i salongskojerna limmas på plats. Et voilà, en nästan färdig båt:
Det är skönt att se en båt som åter börjar bli presentabel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
De tre durkarna får durkmatta:
Salongstaket får skrovmatta:
Salongstaket får skrovmatta:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Taket i förpiken monteras på plats:
Det är bra att vara två när taken ska upp. Vi har också god nytta av att ha markerat de gamla skruvhålen genom den nya klädseln.
Det är bra att vara två när taken ska upp. Vi har också god nytta av att ha markerat de gamla skruvhålen genom den nya klädseln.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 15 mar 2017 21:29
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Tack för uppmuntran!
Jag förbereder ett elsystem:
Jag väljer ordentlig kabel med förtennade koppartrådar, 2.5 mm2 till lanternan och till 1 eller 2 lampor. Matning från elcentral till mastskott är 4 mm2.
Hålet för kabeln till däckskontakten borrar jag precis akter om mastbalken för att undvika framtida vatteninträngning i balken. Jag flyttar också hålet något närmare mastfotsbeslaget för att inte snubbla så mycket på kontakten.
Jag förbereder ett elsystem:
Jag väljer ordentlig kabel med förtennade koppartrådar, 2.5 mm2 till lanternan och till 1 eller 2 lampor. Matning från elcentral till mastskott är 4 mm2.
Hålet för kabeln till däckskontakten borrar jag precis akter om mastbalken för att undvika framtida vatteninträngning i balken. Jag flyttar också hålet något närmare mastfotsbeslaget för att inte snubbla så mycket på kontakten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Undersidan på durkarna färdigställs. Jag mäter upp, skär till hörnorna och limmar:
Jag har skaffat rostfri klammer till min häftpistol för att underlätta det här arbetet. Jag är nöjd med resultatet:
Jag har skaffat rostfri klammer till min häftpistol för att underlätta det här arbetet. Jag är nöjd med resultatet:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Så är mittendurken klar:
Jag har innan klädningen limmat och skruvat fast en list i akterkant för att bära den lösa durken över kölsvinet som börjat svikta lite genom åren. Den delen av durken blir ju extra mycket utsatt där den är precis nedanför trappsteget. Jag valde att sätta klädseln runt listen för att skydda den och ge lite mer färdigt intryck.
Sedan skruvas salongstaket upp:
Till sist monteras dekortaket under förpikslucka och mastbalk:
Insida skrov och däck är därmed klara. Nu är det bara resten kvar.
Jag har innan klädningen limmat och skruvat fast en list i akterkant för att bära den lösa durken över kölsvinet som börjat svikta lite genom åren. Den delen av durken blir ju extra mycket utsatt där den är precis nedanför trappsteget. Jag valde att sätta klädseln runt listen för att skydda den och ge lite mer färdigt intryck.
Sedan skruvas salongstaket upp:
Till sist monteras dekortaket under förpikslucka och mastbalk:
Insida skrov och däck är därmed klara. Nu är det bara resten kvar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Vi glömde en sak; båten måste ju ha fönster också innan det yttre kan anses klart! Vi monterar därför på nya fönster från danska Ertec. Det blir riktigt snyggt:
De första passar som en smäck, men sedan visar det sig att varvet skurit en öppning väl tilltagen. Vi får plocka av igen och justera lite innan vi är nöjda.
De första passar som en smäck, men sedan visar det sig att varvet skurit en öppning väl tilltagen. Vi får plocka av igen och justera lite innan vi är nöjda.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Enligt Marieholms monteringsanvisning ska man börja med att montera garderoberna. Så vi börjar med garderoberna:
Det blir väldigt snyggt!
Men det visar sig att garderobsskotten inte passar längre. Kurvan utmed fribordet stämmer inte och gör att skottet sitter fel:
Det var ju konstigt.
Det skulle inte ens gå att få dit det med våld. Jag kan inte komma ihåg att det såg ut så här vid demontaget. Båten eller träet måste ha ändrat form av allt arbete.
Det blir väldigt snyggt!
Men det visar sig att garderobsskotten inte passar längre. Kurvan utmed fribordet stämmer inte och gör att skottet sitter fel:
Det var ju konstigt.
Det skulle inte ens gå att få dit det med våld. Jag kan inte komma ihåg att det såg ut så här vid demontaget. Båten eller träet måste ha ändrat form av allt arbete.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Renovering av InFinit
Enligt bilderna verka garderobssidorna kunna komma på plats, trots gliporna.
Man kan nog förvänta sig att skrovsidorna har ändrat form något när du spände in den nya mastbalken. Detta händer ju både under segling i friskt väder och när man spänner upp riggen.
Det kan även ha varit så att belysningen i båten var litet annorlunda, och att du bl.a. därför inte lade märke till en eventuell glipa...
Man kan nog förvänta sig att skrovsidorna har ändrat form något när du spände in den nya mastbalken. Detta händer ju både under segling i friskt väder och när man spänner upp riggen.
Det kan även ha varit så att belysningen i båten var litet annorlunda, och att du bl.a. därför inte lade märke till en eventuell glipa...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 09 mar 2013 14:58
Re: Renovering av InFinit
Jag känner igen fenomenet. Vid de två renoveringar jag gjort har delar av träinredningen haft dålig passform vid återmonteringen. Ibland har det glipat som garderobssidan på bilden medan det vid andra tillfällen varit hart när omöjligt att få bitar på plats utan att slipa till dem först. Garderobssidorna har nog alltid passat dåligt men när allt slutligen är på plats så brukar det ändå se bra ut.
Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Aha! Orsaken till den dåliga passformen är detta:
Båten står väldigt tungt på de främre stöttorna. Den står så tungt att det syns hur botten bågnar över stöttorna. Följden blir att garderobsskotten inte går att få dit.
Båten måste ha satt sig under allt arbete vi har gjort. Hela inredningen är borta och både domkraft och slägga har fått jobba, vid montering av skrovmatta var vi två personer i förpiken. Det finns säkert många orsaker.
Nåväl, istället för att justera inredningen skruvar jag alltså ned stöttorna, försiktigt lite i taget, och lastar därmed av botten. När bottnen ser ut som den ska passar garderoberna fint igen.
Där är lite glipa fortfarande, men det är så det har varit tidigare också. Det viktiga är att det går att få dit inredningen.
Det gäller alltså att se till att båten har samma form då den ska monteras samman igen.
Båten står väldigt tungt på de främre stöttorna. Den står så tungt att det syns hur botten bågnar över stöttorna. Följden blir att garderobsskotten inte går att få dit.
Båten måste ha satt sig under allt arbete vi har gjort. Hela inredningen är borta och både domkraft och slägga har fått jobba, vid montering av skrovmatta var vi två personer i förpiken. Det finns säkert många orsaker.
Nåväl, istället för att justera inredningen skruvar jag alltså ned stöttorna, försiktigt lite i taget, och lastar därmed av botten. När bottnen ser ut som den ska passar garderoberna fint igen.
Där är lite glipa fortfarande, men det är så det har varit tidigare också. Det viktiga är att det går att få dit inredningen.
Det gäller alltså att se till att båten har samma form då den ska monteras samman igen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Renovering av InFinit
Sedan bygger jag en batterihållare:
Batteriet är ett gel-batteri som är smalare och högre än standard marinbatteri.
Så här ser det ut när hållaren är monterad i det aktre kölsvinet, under sittbrunnen:
Batteriet är ett gel-batteri som är smalare och högre än standard marinbatteri.
Så här ser det ut när hållaren är monterad i det aktre kölsvinet, under sittbrunnen:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit