Målning av däck

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Målning av däck

Inlägg av gunnar huss »

Däcket på min IF från 1976 är svartflammigt och skulle behöva målas. Vilken typ av färg är lämplig? Spray eller med pensel? Förarbeten?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Målning av däck

Inlägg av maja »

Prova först med någon form av klorlösning (Klorin eller liknande) och se om det svarta försvinner.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Re: Målning av däck

Inlägg av gunnar huss »

OK, tack. Får bli till våren. Om det inte fungerar med klorin återkommer jag.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Målning av däck

Inlägg av Nils D »

Jag fick problem ett tidigare år med att en granne på båtuppläggningsplatsen slipade bort sin hårda bottenfärg utan att hindra slipdammet från att flyga fritt och fastna på grannbåtarna. Försökte på många sätt få bort färgresterna, men efter många misslyckade försök av mig valde marinan där jag ligger att spola däcket med högtyck med varmt vatten. Och då försvann inte bara alla färgrester utan också alla andra smutsfläckar jag hade på däck och överbyggnad, inklusive alla irriterande svarta småprickar som satt i halkskyddsmönstret och som jag i flera år utan större framgång försökt få bort med klorin och skrubbning med borstar av olika hårdhet.

Båten såg som ny ut efteråt. Kan kanske vara värt att försöka, eftersom det är en ganska snäll metod som hade en rengöringseffekt som vida överträffade mina förväntningar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Målning av däck

Inlägg av maja »

Intressant tips.

Ett högtryckstvättsaggregat är väl nästan var mans egendom...
Nu återstår bara att få tag själva varmvattnet, som väl inte brukar vara tillgängligt på båtuppställningsplatserna...
Finns det aggregat som värmer vattnet...?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Målning av däck

Inlägg av Nils D »

I mitt fall så fanns det varmvatten i direkt anslutning till spolplattan, men det är förstås inte så vanligt. Känner inte till om det finns aggregat för att värma vatten.

Var förbi marinan idag för att titta till stöttorna och passade då på att fråga om de använt något mer än bara varmvattnet. Fick svaret att de ibland körde med en pre-cleaner innan, men att det tydligen inte alltid behövdes.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Målning av däck

Inlägg av maja »

Finns det någon som har provat med enbart varmvatten..?..
Det skulle man ju kunna ta i en hink från en toalett eller inne i en klubbstuga...

Hett vatten skulle man kunna framställa själv i en vanlig elektrisk vattenkokare...
Är det någon som känner till om plasten tål 100 grader Celcius..?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Målning av däck

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns färdiga aggregat på marknaden som producerar varmvatten. De brukar gå under benämningen varmvattenberedare. :P

Om varmvattenberedaren drivs av el, har den ett förråd som vanligen innehåller upp till 300 l vatten, och värms av en elpatron eller motsvarande på kanske 3 kW. Det finns även värmepump, gas- eller oljedrivna, fast då talar vi om en hel panna. Sådana här förrådsberedare innehåller alltid en begränsad volym vatten, vilket gör att då det vattnet är slut får du helt enkelt vänta på att de blir varma innan du kan fortsätta tvätta däcket.

Ett annat sätt att tillverka varmvatten är att använda fjärrvärme. I Sverige används idag uteslutande genomströmningsberedare vid fjärrvärmeanslutning. En sådan beredare har en värmeväxlare och kan producera varmvatten kontinuerligt, till skillnad mot förrådsberedare, vilket kan vara till fördel vid tvätt av ett stort däck. Effekt finns från 40 kW och uppåẗ. Det kan dock vara svårt att hitta ett fjärrvärmenät i närheten av båtens vinterplats.

Sorry! Ingenjören inom området kunde inte låta bli. :lol:

Oavsett, är det nog knappast realistiskt att släpa fram en varmvattenberedare och ordna med dess energiförsörjning för att tvätta däcket.Det är nog enklare att dra en rörledning eller en slang som tål varmvatten från närmaste färdig byggnadsinstallation till tvättplatsen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Målning av däck

Inlägg av Janne på Ifigenia »

När vi skulle spola rent kratrarna efter att ha slipat böldpest så spolade vi högtryck med varmvatten. Hur? Jo, klottersanerarnas bilar har den utrustningen, och vi hade möjlighet genom en klubbmedlem att få ner en kille med bil till varvet. Du kan ju kolla om det skulle kosta en förmögenhet att anlita en firma om du nu inte känner nå´n. Själva behandlingen kan knappast ta särskilt lång tid och det är ju ett stort jobb man slipper.


Lycka till!

Janne
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Målning av däck

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Marek, http://www.pumpkurvan.se/ i Malmö hyr ut högtryckstvättar och även sådana som värmer vattnet. Tror de finns både i el-variant och någon sorts fossilt bränsle-variant. Elvarianten kräver såklart ett rejält uttag, 16A/230V är för lite.

Har sett det på allmänna byggmaskinuthyrningar också.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Målning av däck

Inlägg av maja »

Tack för tipset!

Enligt pumpkurvans webbsida, så verkar det som att de bara säljer grejor. Men jag ska kontakta dem och kolla om de även hyr ut.

Jag ska även kolla om det finns trefasuttag i närheten av min båt, om ett sådant skulle behövas. I ett sådant får man 6.4 kW.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Målning av däck

Inlägg av johan swe-1870 »

6.4 kW (16 A vid 400 V) eleffekt kan inte värma mer vatten med 50°C än drygt 1.5 l/min. Det krävs en förrådsberedare.
Vattenflöde som funktion av temperaturökning vid olika tillförd effekt
Vattenflöde som funktion av temperaturökning vid olika tillförd effekt
flow.png (14.41 KiB) Visad 16707 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Målning av däck

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Ramirent vet jag har, Cramo har sannolikt också, till uthyrning då. Men jag vill också minnas att jag läst att folk skadat sin gelcoat med högtryck?

Någon modig får rapportera!
Skriv svar