Batteriplacering

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av IF1426 »

När jag sökte plats att flytta batteriet till en så låg tyngdpunkt som möjligt, ville jag behålla utrymmet under durken, för om skottet, för att anv. det som "kylrum". Då provade jag möjligheten att placera batteriet i aktra utrymmet, vilket jag tycker för mitt behov, blev en bra placering.
Batteriet är i mitt fall endast avsett för belysning, lanternor o gps, det laddas inte på plats, om man har större strömförbrukning och laddar från en yttre strömkälla, bör det ske på ett fullgott sätt.
Jag skrev att den hylla jag monterat står på kölsvinet, för att tyngden skall ligga an mot den plana botten i utrymmet och inte utgöra något tryck mot sidorna i botten laminatet. Har en bild men är dålig på att lägga in den i forumet.

Lite ord-klyveri, man använder benämningen kölsvin men vad är det? Ett utdrag från Nautisk ordbok;
Kölsvin, ett längsgående förstärkningstimmer, som ibland ligger direkt ovanpå kölen.
Kölskarp, det kilformade utrymmet närmast ovanför kölen. Kallas ofta felaktigt, kölsvin.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Det hamnar ganska mycket sand och annat skräp i utrymmet ("kölsvinet") under durken, framför nergången. Därför tycker jag detta utrymme vara olämpligt för livsmedel. Jag har märkt att utrymmet under tofterna är i princip lika kallt, och där kan med fördel förvara specerivaror i några plastbackar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av IF1426 »

Hur man utnyttjar båtens utrymme är naturligtvis högst individuellt.
Det var på den direkta frågan, fr.Johan; " Finns det någon som har batteri i detta utymme", som gav anledning att beskr. min lösning för batteriplacering.

Jag har byggt upp hyllan med aluprofiler som står mot bottenytan i kölsvinet, sedan är batteriet uppstyrt i sidled:
Batteri på kölen under sittbrunnen
Batteri på kölen under sittbrunnen
P1010694.JPG (362.55 KiB) Visad 15958 gånger
Det kan vara praktiskt att anv. begreppet kölsvin, då vet man att det är utrymmet under durkarna som avses.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker den lösningen ser snygg ut. Tack för bra synpunkter och förslag!

Det är riktigt att utrymmet framför skottet samlar skräp, men det är inte värre än att det fungerar fint för min förvaring. Akter om lyftöglan har jag en blyplätt och öl. Framför och delvis under den fasta durken förvarar jag ägg och grönsaker. Framför den fasta durken i det främsta utrymmet ovanpå kölen ligger ett hoppfällt stockankare med kätting. Mina ankare medförs endast som säkerhetsutrustning, då jag inte legat i naturhamn på många år.

Under kojerna är det tyvärr redan upptaget med bomtält, specerier, verktyg, nödraketer, brandsläckare och kläder.

Jag vill helst inte ställa batteriet i kölutrymmet framför sittbrunnsskottet då jag tycker det är bra för de saker jag lätt vill komma åt under segling. Jag håller därför med IF1426 om att det aktre utrymmet under sittbrunnen passar bättre för mitt behov.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Ja, lösningen ser snygg ut.

Hur är den aktre plywoodskivan fäst till båten?

Kanske man kunde byta ut aluminiumprofilerna mot trä- eller plastlister. Metall är aldrig bra att ha i närheten av batteripolerna. Ävenså kunde man skydda polerna på något sätt, t..ex. med en annan typ av kabelskor, t.ex: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000020811/.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av IF1426 »

Trevligt att få ett gillande till batteriplaceringen.
Plywoodskivan är skruvad mot aktra delen av hyllkonstruktionen och endast form-passad mot skrovsidorna. Hyllans förliga del är fäst med genomgående skruv till skottet (bottenstocken).
Ja det skulle vara en fördel med bättre polskor, men när jag utförde installationen, för några år sedan, limmade jag en gummiduk på undersidan av stuvens avlastningsskiva. Den svarta delen på bilden.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av maja »

Och monteringen blir genast mycket säkrare om aluminiumprofilerna kapas eller sänks, så att de i sin helhet kommer nedanför batterikanten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad ligger bakom denna oro för aluminimumprofilerna? Jag förstår inte riktigt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här blev mitt batterimontage:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE2498 Katten
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jul 2017 15:23
Ort: Göteborg

Re: Batteriplacering

Inlägg av SWE2498 Katten »

Hej Johan!
Ser fint ut, funderar på samma batteriplacering. Vilar ditt batteri direkt mot kölen? Vad är det i så fall för batteri? Är det en säkring som sitter monterad mot skottet som syns i bilden?
Bästa hälsningar / Tobbe
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteriplacering

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag byggde en hållare för batteriet. Det finns fler bilder här: http://www.ifboat.se/forum/22/1583?start=150#p8130
Ett standardbatteri är nog för brett och får inte plats, i varje fall inte i min båt. Jag letade reda på ett Gel-batteri som är smalare och högre.

Ja, det är en huvudsäkring som sitter på skottet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE2498 Katten
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jul 2017 15:23
Ort: Göteborg

Re: Batteriplacering

Inlägg av SWE2498 Katten »

Tack Johan för snabbt svar och fina förklarande bilder! / Tobbe
Skriv svar