Surfplatta med Sjökort

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Surfplatta med Sjökort

Inlägg av HåkanZ »

Hej. Funderar på att skaffa en surfplatta (Samsung Galaxy Tab A ellr Ipad Mini eller liknande) o använda som GPS plotter /sjökort.
Seapilot eller iNavX kan kanske användas eller andra sjökortsförslag.
Är det någon som har erfarenhet av liknade lösningar ?
Tacksam för input.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Jag har sett en liknande lösning med Navionics app (tror jag det var), som man kan köpa för kring SEK 150 inklusive sjökort. Det var i en större båt, litet mera väderskyddat.

För att tåla miljön i IF-båtens sittbrunn, bör plattan vara skyddad till minst IP65.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Älskar min ipad med iSailor som plottermjukvara. Har den liggande i en vattentät påse med skarvad cykelslang som flytväst/stötfångare. Billiga, helt ok kort med gratis automagisk uppdatering. Dessutom kan alla ios-enheter användas som backup om huvudenheten kärvar. När jag sitter på fördäck har jag samma kort och samma rutt i min iphone, slavenhet utan extra kostnad alltså.

Jag räknar inte med att det ska hålla några år, men för en plotter får du fem ipads på blocket. Tänk bara på att köpa modellerna med inbyggd GPS, dvs 3/4G-modellerna. Och ha minst ett alternativ till för navigering.

Använder denna påse: http://www.seatosummit.com/product/?ite ... &o3=350-19
HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av HåkanZ »

Tack för era kommentarer. Tror jag bestämt mig för Transas iSailor på en Ipad.
Men jag funderar på en Ipad mini 7,9-tums Retina-skärm Wi-Fi + Cellular-modellen med ett fordral IPX8.
Är den för liten med 7,9-tums skärm ? Hur kommer det att fungera med sjökortern när man vill zooma in mm ?
Jag tänkte ha den som komplement till papperssjökort.
Behöver jag mer än 16GB ? Nästa storlek är 32GB som är 500:- dyrare ! :roll: Lätt att det rullar på med flera hundralappar, ska ju köpa appar och sjökort oxå.
Tacksam för flera synpunkter.
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Har använt appen Seapilot i sommar - först på telefonen (Iphone 5) som funkar till snabb koll av position men inte längre turer (liten skärm), och batteriet tar slut efter ett par timmar. Köpte sedan en "Samsung Galaxy Tab Active" med 8 tums skärm, den storleken räcker mycket bra för all navigering. Har 16GB men bara en bråkdel går åt till sjökort Sverige. Samsung har hyfsat batteri, räckte nästan 7 timmar när jag seglade upp båten till SM i Ekoln/Uppsala. Seapilot appen är numera gratis och man kan växla mellan upp till 3 olika plattor/telefoner, men bara en i taget (ställer om via webbkontot). Sjökort Sverige kostade några hundralappar med 2 års abbonnemang, och på försommaren kom fint rabbatterbjudande om att lägga till olika Hydrografica kort. När man seglar in i ett område där Hydrografica har sjömätt så växlar appen in till de nogrannare mätdata från Hydrografica. Samsung plattan kom med ett erbjudande från Net1 om sommarabbonemang på Internet via långvågsfrekvens som täcker nästan hela Sverige och "nästan hela Östersjön". När man sätter på wifin så får man in i Seapilot displayen alla större båtars positioner via AIS, med kurs och fart mm. Utmärkt om man tex seglar natt i farled. Wifin har eget batteri som räcker 1-2 timmar men sedan blir det förstås frågan om strömtillgång i en IF... . Men man kan ju ha wifin i fjällen och andra ställen också med dålig 3G-4G täckning dit långvågen räcker.

Ett par saker att tänka på med Seapilot på Samsung plattan: Om man släcker ned skärmen för att spara ström (tex över större vatten utan grund), så stannar Seapilot Appen i postionen man släckte ner skärmen. När man trycker igång skärmen igen måste man komma ihåg att starta om Seapilot för att få ny position. Nuvarande appen har också en bugg som gör att "track" (lämna spår på kortet) kan hoppa ur. Felsökning pågår säger Seapilot.

Som nybörjare på Iphone hade jag vid första testet också missat den sista av nedan inställningar för att få Seapilot att följa båten i Ipone appen;
Under Appens Inställningar/Settings:
-Kolla att "Använd GPS" är - På
- Kolla att NMEA är - Av
I IPhones egen inställningar/Settings - Välj Integritetsskydd - Seapilot – skall vara IFYLLD /PÅ (tillåt)

Försöker bifoga en bild hur Seapilot ser ut på Samsung plattan - utmärkt bra ljusstyrka även i dagsljus (för stort foto - lägger in en länk senare).
Krav för strömförsörjning för längre än 1 dags segling: 12-volts uttag till stora batteriet, gärna med en sladd ut i sittbrunn/lådfack i sittbrunn. + som reserv ett litet "extrabatteri"typ till telefonen, det finns vattentäta sådana att köpa, min (Powerbank 900 mAh Waterproof) räcker att ladda om plattan/telefonen 3-5 gånger.

Håkan, hur gick det med Din platta?
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Kul med det där med wifi på långvåg med AIS-mottagning...Man slipper ju att ha en VHF för den funktionen...

Bara mobiltäckningen blir tillräckligt bra överallt i skärgården och kustområdena, blir ju även VHF-en överflödig för eventuella telefonsamtal och nödmeddelanden. Visserligen hör man inte själv andra båtar i nöd, men det vill nog mycket till innan en IF- båt kan komma till assistans ism. med ett Mayday-anrop...så vitt jag vet har detta aldrig förekommit.

Strömförsörjningen ombord kan man lösa med ett mindre gelbatteri av motorcykeltyp samt några mjuka socellspaneler fastklistrade på rufftaket. Med lystiodslampor kan man nog även klara både elektronik, innerbelysning och topplantern. Dessutom är sommarmånaderna i Skandinavien ljusa så något större behov av lanterna finns nog knappast...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av johan swe-1870 »

Om jag förstår det rätt erbjuder Net1 internet på 450 MHz. Det är inte långvåg, Det är snarare UHF, ultra high frequency (300–3000 MHz).

Jag har slagits av hur dålig läsbarhet min Samsungtelefon och -platta har i solljus jämfört med hur min Garmin GPSMAP 78s handhållna plotter fungerar.

Garmins skärm fungerar så att i dagsljus ska du bara se till att solen lyser direkt på den för bästa läsbarhet. Det fungerar utmärkt i båten, eftersom det oftast är väldigt ljust under sommardagar när jag seglar. Ju mer ljus det är på skärmen desto bättre syns den.

De olika telefoner och plattor jag har använt har varit precis tvärtom. Där handlar det mer om att uppsöka skugga för att kunna se skärmen. Jag kan bara se skärmen nere i ruffen. Jag skulle aldrig drömma om att försöka använda nån av dem som navigator.

Finns det surtplattor eller telefoner som har samma skärm som Garmin, dvs att de blir tydligare ju mer solen lyser på dem?

Sen tycker jag att batteritiden är mycket trevligare med Garmin-navigatorn. Den är igång hela dagarna när jag seglar, med skärmen på och släckt belysning. Då räcker två AA-batterier i ca två dagar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av FredrikH »

Jag vet inte om man får länka till en annan sida, men jag hittade en diskussion på Maringuiden som handlar om surfplattor med transflektiv skärm (samma typ av skärm som används i plotters).
http://www.maringuiden.se/forum/topic/7 ... k%C3%A4rm/
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Ljusstyrkan räcker bra för användning av navigerings App i båten med "Samsung Galaxy Tab Active", den är designad för utomhusanvändning och har även automatisk justering av skärmens ljusstyrka efter omgivningens ljus. Automatiken kan stängas av om man vill. Till Marek som är intresserad av vattentätheten ser jag att den klarar IP67, så den tål att hållas 1 m under vattenytan i 30 min. Kanske man vill fota kölen av sin IF i vattnet någon gång.....Bilder av Tab Active och alla data & länk till manual finns här för den intresserade; http://www.samsung.com/se/consumer/mobi ... 365NNGANEE

Ett par foton av Seapilot Appen i Galaxy Tab i somras i min SWE1161 (en i sittbrun och en i ruffen med automatisk ökad ljusstyrka): https://www.dropbox.com/sc/p2ok8kqv009y ... 7btmPobZ9a
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

Man måste registrera sig på dropbox för att kunna se något av dina bilder...
Det vore bra om du kunde välja något annat sätt..

IP67 duger inte för att fota kölen. Till det krävs IP68, och som är rejtade för 10 atmosfärers övertryck. Jämför med vad som gäller för vattentäta klockor ( minst 100 m).

Däremot duger den fint i sittbrunnen där den kanske får en översköljning någon gång. Det är bra om den flyter, så att man kan fiska upp den om den råkar följa med en våg.

För IP67 krävs att alla kontakter är skyddade. På min Garmin är detta gjort med gummiproppar. Så när man använder en kontakt har man i allmänhet inget skydd längre.. :cry:

Allt har dessutom sin livslängd. Min första Garmin började läcka när den blev gammal..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av HåkanZ »

Hej Stefan mfl. Det blev inget inköp av Surfplatta i år.
Lånade en Garmin Gps 298 (av en god vän) , monterade ett
extra fäste på en golvlaminatbräda som passar i ruffluck skenan.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Zevee
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 okt 2015 06:21

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Zevee »

Jag har använt en ipad mini som navigation i somras. Vattentätt fodral är ett måste. En grov nackdel är ljusstyrkan på skärmen. Den är inte så bra som på en plotter för ändamålet, vilket gör att det kan bli problem när det är soligt och fint väder. Sen brukar även ipads och andra teknikprodukter stänga av sig då det blir överhettade(Säkerhetsskäl). Det är iofs bra men det är ett problem om man navigerar och inte är beredd på en nödlösning för navigeringen. Enkelt löst med att inte ha ipaden i solen tex. Skönt är dock att den drar lite ström(relativt). Är man beredd på att använda en vanlig smartphone så kan man spara ännu mer ström.

Jag har använt lite olika program:
Seapilot - Bäst sjökort men har svårt för premunationsgrejen. Appen funkar helt okej.
Transas iSailor - Dåliga sjökort med felplacerade grund (oftast i skarvar av sjökorten). Grymt bra navigationsfunktioner för att sätta rutt bland annat. Även lägst pris.
Navionics - Endast testat. Inget speciella åsikter men ganska dyrt. Lite halvt knepig att förstå men det löser sig.

Nästa år kommer jag välja Seapilot pågrund av sjökorten. Transas får vara backup på mobilen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av maja »

För att sjökorten ska vara tillförlitliga måste man förvissa sig att det har blivit sjömätt i området ifråga, vilket dessutom helst ska vara gjort på senare tid.

Om det är fråga om en IF-så flyter denna över allt utanför 3-meterskurvan. Innanför denna kurva (eller 2-meterskurvan på t.ex. danska sjökort) är det inte eller dåligt sjömätt. Så min egen strategi (även med digitala sjökort) är att hålla sig utanför 3-meterskurvan om man inte har lokalkännedom.

Men ta det försiktigt med vrak. De ligger inte alltid där de är utmärkta....Gick själv på ett vid 6-meterskurvan, vilket låg en kvarts sjömil fel ift. sjökortet...Så håll dig till utprickningen när du seglar i närheten av vrak...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Seapilot har gjort ett par uppdateringar sedan förra säsongen, och har fixat buggen -"track" fungerar igen.

Nu kan man ha Seapilot både på tex platta och telefon utan att lägga om via hemsidan, när man startar på nästa ställe så går Seapilot igång direkt märkte jag och den första plattan låstes. Lättare att växla men man kan fortfarande bara ha en igång i taget, pga copyright för sjökorten skriver Seapilot. Abonnemang av sjökort Sverige med uppdateringar 4 gånger per år kostar 95 kr/år.

Sedan finns en dyr "Premium" tjänst ser jag - har någon provat? Ger den något matnyttigt?

Alla kan få pröva Appen gratis i 72 timmar så varför inte testa nästa segeltur om Du inte redan har någon e-korts GPS?
Info + Manual till Seapilot finns nu här: https://www.seapilot.com/
(om jag läser manualen kanske det står om Premium....?)
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Surfplatta med Sjökort

Inlägg av Karin Harding »

Vad rekommenderar ni för navigationshjälpmedel för kustsegling (förrutom kompass och papperskort)? Ska man köpa en Garmin eller duger det bra med appar till ipads eller telefoner tycker ni? Tacksam för uppdaterade tips!
Skriv svar