Knä vid röstjärn

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Min förstärkning är 150 mm bred och har aldrig blivit utbytt, enligt tidigare inlägg. Den ser ut som på bilden i början av tråden.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1426 »

Det är den här typen av plåtar i min båt, vilka är monterade vid Marieholm,
Det man kan se är att den laminerade övergången mellan skrov och däck inte överensstämmer med den bild som ritning nr1229B och 1965-2 visar. Varför sannolikt Marieholm har gjort en förändring av den delen vid tillverkningen, och löst fastsättningen av röstjärnsbultarna med den större plåten. Om man studerar bilden i första inlägget går det lite otydligt att se hur övergången är utförd. Om plåten är fastlimmad eller hålls fast på plats med enbart bultarna har jag inte kunnat få fram.
Att utföra knä-förstärkningen enl.ritn, 1965-2 och då bibehålla den av Marieholm framtagna lösningen, med den större plåten för fastsättning av röstjärnsbultarna, vilket gör att den del av den trekantiga förstärkningen får en betydligt mindre laminerad yta mot undersidan däcket.
Det borde vara ett tillägg i knä-ritningen med anvisning hur den här varianten skall utföras för att få ett tillfredställande resultat.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Ritningarna till knät togs fram någon gång i mitten av 80-talet och modifierades senast 1996. Det är först på senare tid att man har konstaterat att det finns ett fåtal båtar med större plåtar. Det underliga i kråksången är att det finns några med segelnummer kring 1000,(1973) några kring 1400 (1974) och några kring 1800 (1975).. De första som monterade knän var Anders Carlsson och någon till på två båtar i Norrland. Anders hade segelnummer 1724. Hans båt hade uppenbarligen "vanlig" storlek på sina plåtar, eftersom det var hans projekt som var ursprunget till ritningen.

Jag är dessutom faktiskt litet tveksam till den konstruktionen som visas på bilderna här i tråden. Hur det hela ska funka med avlastningen är litet svårt att förstå, då det finns ett hål mellan däck och förstärkningsplåt, på den plats röstjärnen är monterade. Det betyder att det bara är själva plåten som tar upp huvuddelen av krafterna.

Det hela kan vara en "fix" av varvet för båtägare som klagat på att vantspänningen har lyft däcket. Man har då försökt avlasta längre in, där däcket är laminerat.

Det finns väl 2 saker man kan göra när man ska montera knän:

1. Ta bort den stora plåten och forma (kapa) den så att den blir lika stor som den i de (flesta) andra båtar.
2. Låta plåten sitta kvar och anpassa knät så att det passar att (delvis) kunna lamineras fast till plåten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1426 »

När jag tar del av ditt inlägg , Marek, kommer det upp frågetecken som jag måste bemöta.

När det i den här tråden, är inlägg angående båtar inom serie-nummer 1400 och 1800, då måste den båt Marek ref. till, med nr 1724, vara byggd med samma utförande, vid samman fogningen av skrov till däck. Då kan man fråga sig varför inte knä-ritning nr 1965-2, beskriver den varianten, eftersom det var Anders C, vars projekt var ursprunget till ritningen.

"Att det skulle vara ett fix från varvet för de båtägare som klagat på att vant spänningen lyft däcket"; Kan inte vara fallet eftersom jag var med och lossade IF-båten på varvsplan, okt 1973, och någon sådan beställning var inte aktuellt.

Marieholm har frångått originalritningen vid något tillfälle under tillverkningsperioden, och gjort den här beskrivna förändringen av övergångs skarven och med den större plåten. Det är märkligt att inte frågor i samband med knä-förstärkningar har kommit upp lång tidigare.

När jag var vid båten och lättade något på klädseln, där man då kan se att den större plåten ligger an mot två punkter, dels på den in-laminerade plywood förstärkningen och på den smalare och mer profilerade in-vinklade skrovdelen, det hålrum som uppstår där i mellan var utfyllt med en hård massa, vilket jag då anser vara en tillfredställande stabilt förband för röstjärns bultarna.

1. "Att ta bort den stora plåten och lägga till en mindre plåt"; Vilket knappast är möjligt eftersom ytprofilen i området inte har någon tillräckligt plan yta.
2. "Låta plåten sitta kvar"; C:a halva delen av den triangelformade förstärkningen upptas av plåtbredden, om man plastar över plåten och förstärknings-delen mot däcket, vilket kan vara vanskligt om inte den plåtdelen är tillräckligt fast mot däcket.
Det här är mina funderingar, vilket är då det bästa sättet att utföra knä-förstärkningen?

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med IF1426.

Det verkar lite konstigt om bara spridda skurar av båtar skulle ha den större plattan. Det är mer troligt att en ändring införts och sedan förblivit sådan på alla båtar därefter.

Min båt har nummer 1870 och är byggd 1974. Som jag tidigare har skrivit har den också den större aluminiumplattan med 150 mm bredd. Det ser ut att vara samma variant som bilden i trådens första inlägg visar. Jag har inte haft några problem med att det inte skulle hålla och har därför heller aldrig funderat på att bygga förstärkningsknän.

Vad som finns mellan plattan och däcket på min båt vet jag inte. Jag minns inte heller precis hur ojämn plasten är där. Jag ska se om jag kan komma åt att undersöka det.

Så här långt vet vi följande
Båtar med 150 mm breda plattor: 1158, 1426, 1489 och 1870
Båt med okänd bredd på platta: 1724
Vi vet ingen båt med smal platta. Vi har en uppskattning på att en smal platta är 130 mm, men inget mått.

Det vore intressant om lite fler ägare kunde kolla sina plattor. Då kunde vi kanske få mer klarhet i detta.

Det vore också intressant att få se hur förstärkningsknä har gjorts på några båtar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

SWE 829 har små förstärkningsplattor, ävenså SWE 841.

Knän tilläts 1984 på prov
Efter några år tilläts knäna generellt.

De första som monterade knän var Anders Carlsson (SWE 1724) och Hans Larsson (SWE 3283).
Det finns en artikel om monteringen i Medvind Hösten 1986 sid. 25.
Där finns även ett foto hur det såg ut i SWE 3283 efter montaget.

Bedöm själva om där sitter en stor eller liten plåt...
Om det är stor plåt, verkar det inte ha varit några problem...förrän nu.. 8) 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kan inte bedöma från Medvindartikeln hur bred plattan är efter knäbygget på 3283 då bilden är för otydlig. Om ritningen är gjord strikt efter 1724 och 3283 tyder det på att de båda båtarna hade smalare plattor än 150 mm, antingen från varvet eller att deras plattor kapades i samband med knäbygget.

Men det skulle också kunna vara så att ritningen inte stämmer. :idea:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Det står inget i artikeln om av- och tillbakamontering av röstjärnen, ej heller om någon kapning av plåt. Därför menar jag att pl.åten sannolikt inte togs bort.

Själv tycker jag det ser ut att man har plastat fast knät delvis ovanpå plåten. I så fall skulle din teori om större plåtar efter cirka år 1972 verka stämma.

Jag ska kolla hur det ser ut i min egen båt, som ju har liten plåt (så vitt jag minns).

Ritningen kan mycket väl ha vissa avvikelser ift. verkligheten, eftersom den gjordes på "ritkontoret" som en "efterkonstruktion"..Inget ovanligt förhållande.. 8) :oops:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Följande bilder visar hur förstärkningsplattan ser ut i SWE 1870. Jag klarade inte att hålla tumstocken för rätt mått, så det blev lite parallax-fel. Det var svårt att hålla tumstock, manövrera kamera och hålla undan klädsel samtidigt. Plattan är 150 x 250 mm i verkligheten.

Bild

Bild

Bild

Sista bilden visar att där är ett hålrum över mittendelen av plattan, ungefär där undervanten är fästa. Det finns inget fyllmaterial inlagt där. Å andra sidan verkar plattan ha gott om anliggning mot delarna utanför och innanför hålrummet.

Jag seglar vidare med detta och gör inga ytterligare förstärkningar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Jag behöver inte kolla i båten.

För hur det ser ut i min båt syns ju tydligt på bilden i Medvind Nr 4 2009. Bilden är ju från min båt....

Alltså är det mycket mindre plåtar i de gamla båtarna. Vad som är bäst är svårt att säga så här på rak arm. Men vid konstruktionsändringen hade man kanske tänkt sig att avlastningen av riggen skulle gå mera via skrovsidan och där däcket har sandwichkonstruktion.

I vilket fall som helst fyller den större plåten inte någon liknande funktion som ett "knä".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är uppenbart skillnad på 829 och 1870 vad avser förstärkningsplattan.

Här är SWE 829:

Bild

Detta är SWE 1870:

Bild

Jag har spegelvänt och roterat din bild från Medvind nr 4 2009 för att den ska kunna jämföras med min. Din bild måste vara av babords förstärkning, medan min är av styrbords.

Man kan ana att plattan är betydligt smalare på din båt SWE 829. Jag gissar att den är 80 kanske 100 mm bred.

På min nyare båt SWE 1870 avlastar den bredare plattan mot däckets sandwichförstärkning. På din äldre båt SWE 829 gör den inte det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1426 »

Frågan ang. förstärkning vid röstjärn, kom upp på Facebook, där Marek gav en hänvisning till Ritning och en artikel i Medvind. När man hänvisar till dessa källor, där det i den här tråden har framkommit vilka avvikelser i utförandet, som kan ha en viss inverkan på det slutliga avsedda kravet på förstärkningen. Något svar har inte framkommit i den här diskussionen, för att det skall vara ett underlag som är sanktionerat, till det senare utförandet, borde det vara ett fastlagt underlag på något sätt, ex. i en teknisk kommit te`.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Den här tråden handlar, trots rubriken, inte om inplastning av knän utan om (de befintliga) röstjärnsplåtarna.

Vad gäller inplastning av knän (som inte ursprungligen finns i en IF-båt men som är en tillåten modifiering), så är ritningen i klassreglerna (Ritning Nr 1965-2 i "Bifogade ritningar") det enda officiella och fastlagda dokumentet från förbundet. Notera att för båtar som innehar mätbrev och båtar som mäts in för att få ett mätbrev, ska den färdiga knäkonstruktionen kontrolleras av en mätman.

För övrigt vill vi undvika att föra diskussioner om tekniska ting på sociala medier som t.ex. Facebook, eftersom spårbarheten blir mer eller mindre obefintlig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av IF1426 »

Återger den första raden i den här tråden;
"Jag hade tänkt att plasta förstärkningsknän i samband med byte av röstjärn men när jag jämför min båt med ritningen (1965-2) blir jag lite fundersam."

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knä vid röstjärn

Inlägg av maja »

Ja, du har rätt. Tråden handlar ju dessutom även om själva knäna. Det som konstateras är att en del båtar har en större avlastningsplåt för röstjärnen under däck och att man därför måste anpassa ett eventuellt knä till detta. I ett sådant fall torde väl trots detta maxdimensionerna på ritningen kunna innehållas.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar