Ett par detaljer att fixa på Gulan

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Gulan
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2011 23:48

Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av Gulan »

Idag har jag bytt länsventiler x 2 hela paketet och monterat in bronsventiler med kula. Gick bra !

Kvar att göra där jag har frågor:

Rodret har jag monterat av för att montera nya o-ringar, gång järnen ser ok ut kanske 1 par 10 del mm slitna men inom tolerans. Dock skulle jag vilja montera nya fräscha rostfria bultar genom gångjärnsbeslag på rodret dvs. 6 bultar, där jag tänkte ha en riktig muttr istället för de skruverna som finns idag- har ett mycket litet glapp på den mittersta och översta och det går inte att strama upp. Är det något som kan rekommenderas med vanliga rostfria bultar ?

Dessutom när jag kollar på rodret nermonterat ser det klent ut upp till, och påtänkar därför att svetsa på de eksisterande rostfria rorkult plåterna, ekstra plåt nertill för att stärka rodret där det är smalast upp till, - där ¨tänkte jag också använda rostfria bultar och muttrar- ( ser redan på forum detta gjort dock inte med rostfria pinbultar )

De danska röstjärnen: Hur många skall monteras ett par gissar jag där vår däcket är plant ? de andra röstjärn går igenom sargkanten eller nära på,- rätta mig om jag är ute och cykla, gulan är en ny kompis som jag påtänkar att rusta för lite längra segling nästa år därför redan börjat. Skall jag beställa 2 x dk röstjärn eller 4x ...

Den mekaniska original loggen hoppar och vibrerar till och från: Tacksam om någon på forumet kan tipsa mig om hur en sån applikation skall repareras, tänkte komma åt wiren för att smörja denna men kan ej komma åt den uppe i instrumentet, - tips och erfarenhet angående detta välkomnas !

mvh / Thomas :roll:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

Vad gäller röstjärnen är det bara undervantsröstjärnen det är frågan om. Du måste vara medlem för att få köpa röstjärn av den danska typen. Just nu finns endast en sats kvar i mitt lager.

På hemsidan finns upplagd en anvisning för bytet och det finns även en artikel om detta i ett föregående nummer av Medvind. Använd sökfunktionen för att hitta artikeln.

Vad gäller rostfria skruvar etc. till att fästa roderplåtar och roderfästen med, håller jag på att utreda detta. Vad gäller roderfästena, kanske det är olämpligt, eftersom själva fästena är tillverkade av något slags mässing. Men roderplåtarna är rostfria och där menar jag att rostfritt passar bättre. I vilket fall som helst finns det M8 gängad stång i A4 (syrafast) att köpa på Clas Ohlsson. Men jag har ännu inte hittat någon leverantör av hylsmuttrar i det materialet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag valde att sätta nytillverkade pinnbultar i enlighet med originalbultarna, både då jag förlängde mina roderplåtar och då jag renoverade mina roderbeslag. Se Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Jag tittade på några andra IF-båtar som hade valt maskinskruv med försänkt skalle med mutter på andra sidan. Jag bestämde mig för att jag inte gillar att muttern gör märke i skrovet då rodret ställs helt på tvären. Det är förstås inte ofta rodret tvärställs så, men det sker t ex när jag ska lyfta av eller på motorn.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att försöka hitta en invändigt gängad hylsa i vilken man placerar en försänkt maskinskruv från vart håll. Men jag tror det blir svårt att hitta dimensioner som passar i befintliga hål. Dessutom blir det svårare att montera då den gängade hylsan måste placeras rätt i rodret innan beslagen sätts dit.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

Hylsmuttrar finns i den vanliga handeln, men de jag hittat är inte rostfria. Sådana skadar definitivt inte akterspegeln. dessutom spänner man med insexnyckel, vilket är säkrare och enklare än med skruvmejsel som passar dåligt i spåret.

Vet du varnågonstans man kan köpa sådant med (invändig M8 gänga och i A4 (syrafast) ?
Bilagor
Hylsmuttrar.JPG
Hylsmuttrar.JPG (10.71 KiB) Visad 16750 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Vet du varnågonstans man kan köpa sådant med (invändig M8 gänga och i A4 (syrafast) ?
Nej, det vet jag inte. Jag tänkte högt.

Går det att hitta rör i rätt material? Nästa fråga blir då: går det materialet att gänga med gängtapp?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av IF1426 »

Sökte på rostfri hylsmutter och hittade en variant från Sifverts skruv AB. Text ur katalog; "Hylsmutter med kullerförsänkt skalle och mejselspår,rostfri. M8x20,
Pris/100 st, 4000,00 kr, fp strl100st". Kanske inte är direkt anpassningsbara för IF ändamålet, men vill förmedla att det finns rostfria hylsmuttrar att tillgå.
IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

Man kanske skulle kunna få ett varuprov. De kritiska måtten är gängan (M8) och själva hylsans diameter, som inte får vara mer än 12 mm. Om hylsans diameter för M8 gänga är för stor, kanske man får välja en dimension mindre (dvs. M6).

Och skulle det passa, är nästa steg att ta reda på om det finns någon distributör. Alternativet till detta är att några IF-ägare slår sig ihop för ett köp. Det går åt cirka 18 hylsmuttrar till förlängda plåtar och cirka 8-10 till vanliga korta plåtar.

Det tredje alternativet är att någon tar sig an rollen som distributör, på samma sätt som vi gör med de "danska" röstjärnen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av IF1426 »

Det var sent i går kväll jag hittade dessa hylsmuttrar när jag nu jämför måtten är hylsdiam. mindre jämfört med IF original. Här några måttuppg. inv. gänga M8, hylsdiam. 10 mm (IF 12mm), diam. skalle 15mm (IF 16mm) det betyder att hylsmuttrarna jag hittade inte kan komma ifråga.
IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

Snarare tvärtom.

Gängan ska passa till den gängade stången (M8)som man köper på Clas Ohlsson
Hylsdiametern ska vara lika med eller mindre än den som sitter där idag.
Skallens diameter har ingen större betydelse, bara den är tillräckligt stor. Om den skulle vara för liten, kan man alltid lägga in en bricka. men det vore bra om det fans skallar som var bredare. 15 mm kan vara på gränsen för det befintliga (konade ? ) hålet.

Har för mig att hålen i plåtarna är cirka 12 mm. Är hålen konade? Någon som vet?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, hålen är försänkta så att original pinnbult passar. Det gäller både roderplåtar och roderbeslag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av IF 2719 »

Hej!
1. Ta bort och byt loggen mot en modernare logg. Jag hade en krånglade virelogg som jag bytte till en annan som funkade en säsong. I våras tog jag bort den helt och plastade igen. Seglar mest inomskärs så jag klarar mig med gps/plotter. Det finns måga smådelar i en gammal VDO-logg som kan krångla eller kärva. Om du sätter en modernare logg med dyvika, så kan du ju dessutom lossa den på vintern så att luften cirkulerar i kölsvinet vilket säker är bra för att torka ur båten...

2. Det vore bra med rostfria pinnbultar. Jag har plockat bort mina roderbeslag för renovering i vinter och pinnbultarna är inte lätta att göra med eftersom materialet är mjukt och det är svårt att lossa dem utan att skada spåret. De är dyra att köpa också, 100kr/st så om du vill byta alla som sitter på rodret blir kostnaden 1000kr?

3. Jag tror inte hålen i rodret är konade. Roderbeslagen är ju konade men jag är rätt säker på att hålen i rodret inte är konade.

Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

För roderbeslagen är det nog bättre att behålla pinnbultar i mässing för att undvika korrosion. Roderbeslagen är trol tillverkade av mässing eller brons.

Det är riktigt: hålen är inte konade i rodret. Däremot är de försänkta för skallarna i alla beslag.

De rostfria enligt ovan är inte heller helt billiga: 4000/100=40 kr/st, dvs 80 kr för ett par. Till det kommer säkert moms och kostnad för gängad stång. Så jag tror att det slutar på i stort sett samma kostnad som att köpa de original pinnbultar som erbjuds.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av IF1426 »

Ang. rostfria hylsmuttrar var det bara ett tips att det fanns en variant av hylsmutter med inv. M8 gänga. I nuläget är det inget som rekommenderas att användas, det kräver i såfall en utvärdering.
IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

Ditt tips är bra.

Och jag måste säga att Sifverts skruv AB har ett stort och intressant sortiment.
Jag fann t ex MF6S A4 insexskruv med försänkt skalle i syrafast stål, MLHM A4 låg hattmutter, M6HM A4 sexkantskarvmutter och en massa annat där.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har mätt upp original hylsmutter från de jag demonterade i våras när jag renoverade roderbeslag och gjort en enkel ritning:

Bild

Då bilden har fått reducerad upplösning för forumet är den inte skalenlig.

Måtten är tagna på mina begagnade hylsmuttrar, så en viss reservation för måttosäkerhet lämnas. Jag gissar att de är tillverkade i mässing som en gång varit förnicklad.

Intressant är att spåret för skruvmejsel är i en dimension som normalt finns på M5.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar