Program till GPS

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Program till GPS

Inlägg av Fredrik »

Hello, jag skulle vilja kolla på forumet om ngn kan tipsa om bra kartprogram i datorn (mac) för att se spår från GPSen. Jag är hopplös dålig på allt som ska fungera på en dator, men köpte iaf en Velocitech Speedpuck just för att analysera seglingen lite. Först fungerade inte ens överföringen till datorn från Speedpucken men till slut lyckades jag få över några spår. I programmet man laddar ner från Velocitechs hemsida finns massor av fiffiga funktioner som vinriktning osv.. det är bara det att skiten funkar inte alls. Då jag nyligen köpte en ny handhållen gps Garmin 62 som funkar bra, försökte jag kolla spåren från den men korten går inte att föra över från st-korten till datorn så det blir ungefär lika kass som i speedpuckens program. Nu till min fråga : har någon tips på hur man kan få ett bra kartprogram i datorn så man kan se spåren man seglar. Jag har läst ett imponerande inlägg från Johan angående GPS med jättefina bilder, men frågan är om mina förmågor på programvaror kan räcka för att lyckas så bra som han. Någon som har tips :?: Fredrik SWE 1928
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gillar Oziexplorer för sådan hantering. Har du BSB-sjökort kan du läsa in och se dem i programmet, men Garmins Bluechart går inte.

Oziexplorer är för Windows, så du får köra det på en VirtualPC med Windows på din Mac. Jag vet inte hur det fungerar. Jag använder PC (och Steve Jobs har dött).

Har du inga digitala sjökort kan du med Oziexplorer skanna dina pappersjökort själv och sätta koordinater på dem. Det funkar hyfsat, men du måste vara noggrann.

Här är ett exempel på spår från klubbmästerskap i ensamsegling 2011:

Bild

Spåret har gjorts med min Garmin GPSMap 78S som var igång under tävlingen. Efter seglingen flyttade jag det till Oziexplorer på datorn med ett hemmaskannat sjökort som bakgrund.

Det går också att analysera annat med Oziexplorer, t ex denna graf som visar min fart som funktion av tid under samma tävling:

Bild

Dipparna är när jag slår.

Jag vann tävlingen.

Det finns säkert en massa andra system också som kan göra liknande saker.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Oziexplorer har också stöd för Google maps, så har du inga sjökort kan du rita ditt spår på Google Map istället. Följande båda bilder visar hur jag seglade tävlingen Ven Runt 2011:

Bild

Bild

Denna tävling vann jag inte. En annan IF tog sig förbi vid några av mina mindre lyckade vägval i kryssen från Ven mot ost där jag inte hittade helt rätt i den motström som var. Men placeringen var ändå bra, tvåa i klassen och ett bra totalresultat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Program till GPS

Inlägg av Fredrik »

Juste Johan!! Då jag kör med bluechart så återstår ditt tips att köra på googlemaps. Jag har även Windows XP på macen. Är det bara att ladda ner Oziexplorer ? / Fredrik
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Program till GPS

Inlägg av Lasse L »

Ja, för demo, men du behöver en kod för skarpt läge.
Läs PM
Mvh Lasse

http://lasselundell.se/page2.html
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack för tipset om TIKI Navigator, Lasse! Jag ska titta lite på det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Om du köper tyska sjökort från NV Verlag har du kanske noterat att där finns en CD med rastersjökort med i paketet. Oziexplorer kan läsa det formatet, även NV Verlags nya proprietära BSB-fomat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Nv´s BSB-kort

Inlägg av Lasse L »

Johan SWE-1870 skrev:Om du köper tyska sjökort från NV Verlag har du kanske noterat att där finns en CD med rastersjökort med i paketet. Oziexplorer kan läsa det formatet, även NV Verlags nya proprietära BSB-fomat.
Nv korten kan "bara" installeras 2 ggr.
Även Tiki kan läsa Nv.
Nv har kopierat de svenska korten, men påstår att de har sjömätt Västkusten!
Tumme ner för Nv, skäms.
http://www.dagensbatliv.se/sjokort/tysk ... vastkusten
http://lasselundell.se/page20.html
http://www.tiki-navigator.com/
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har förstått att du inte gillar NV Verlag, men deras sjökort fungerar betydligt bättre för mitt sätt att segla än svenska, danska eller andra sjökort. Det är de enda som har ett praktiskt format och går att ta med på de ospecificerade turer som jag gör runt södra Sverige, Danmark och Tyskland. Jag behöver vara flexibel i vart jag seglar, jag behöver kunna navigera i sittbrunnen, jag seglar i upp till en månad.

I min IF-båt finns helt enkelt ingen plats för stora mängder papperssjökort i varierande format. När jag ger mig ut på tursegling tar jag med mig två plastade mappar med sjökort, en med serie 1 och 2 och en med serie 3 och 4. Då kan jag segla precis var som helst från Kattegatt och runt hela Danmark, Rügen, Bornholm, Polen och södra Sverige. Om jag skulle göra det med Danska eller Svenska sjökort skulle jag behöva byta till en annan, större båt där det finns möjlighet att förvara och hantera papperssjökort.

Jag gillar inte att NV Verlag numera har ett eget format på sina BSB-sjökort, inte heller att de är låsta med licens. Men då jag får CD:n när jag köper korten kan jag inte låta bli att använda den.

Så länge inte svenska sjökort är i en vettig storlek eller förpackade på ett vettigt sätt kommer jag att fortsätta med korten från NV Verlag, oavsett vem som har gjort sjömätningen.

Jag kan berätta att jag använder svenska båtsportkort då jag seglar i Bohuslän.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Program till GPS

Inlägg av Lasse L »

Har själv köpt Nvs Västkustkort.
De är prisvärda. Behändigt format.
Ligger alltid framme som backup till elektroniken.
Vad jag inte gillar är att de förnekar kopieringen.
Klart de kan hålla låga priser när de själ materialet.
Skall jag hårddra det så är jag en hälare som köper stulen vara.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

OpenCPN är ett intressant Open Source arbete på navigering för seglare: http://opencpn.org/. Det finns för Windows, Linux eller Mac.

Jag har inte provat det mer än lite flyktigt. Mina behov är inte att navigera med datorn i båten, utan för att planera och analysera. Därför är det viktigt för mig att det finns möjlighet att skapa waypoints och routes, flytta dem till GPS-en och att kunna hämta waypoints, routes och tracks från GPS-en för presentation och analys på datorn. Jag är osäker på om OpenCPN uppfyller detta. Men det ska kunna integreras med AIS, GRIB files, autopilot, etc.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Program till GPS

Inlägg av Fredrik »

Tack för fina tips Johan och Lasse. Jag har nu laddat ner oziexplorer. Jag är liksom du Johan inte intresserad av att använda datorn i båten för navigering. Jag gillar den gamla "goa" besticksföringen och har en lite handgps som stöd i bland bara. Men jag skulle vilja kunna analysera och kanske tom förbättra min segling lite, egentligen handlar det nog mer om timmar i båten och att kappsegla mer, men det är ju åndå lite kul att spana in sina spår och se vägval och hastighet. Om jag seglar mycket i ett område (ex Stockholms mittersta skärgård) kanske jag ska ladda programmet med ett digitalt kort för att bättre orgientera mig. Vad ska jag köpa för kort då ? P.S ni har kanske förstått att jag är lite kass på det här med programvaror :oops: Min gps är en Garmin 62 /Fredrik swe 1928
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Program till GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror ett bra alternativ är att leta efter BSB-kort som passar för ditt område. De borde inte vara förfärande dyra, se t ex www.soltek.se
Annars kan du börja med att skanna ett eget papperskort.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Program till GPS

Inlägg av Lasse L »

Nerladdninsbara sjökort i lågkvalitet.
http://www.sjofartsverket.se/pages/378/ ... NINDEX.pdf
Välj kort, markera bilden, kopiera.
9311.jpg
9311.jpg (119.09 KiB) Visad 20701 gånger
Bilden "nerbantad" i kvalitet.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Program till GPS

Inlägg av Lasse L »

Skriv svar