Radio för mottagníng av väderprognos

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av maja »

Om man ska ha radion för att lyssna på uppläst tal på en enda frekvens någon eller några gånger om dagen, behövs kanske inte något särskilt sofistikerat.

Men jag hade nog uppskattat låg strömförbrukning och att det ingår en hörsnäcka. Man vill ju inte väcka sin käresta som kanske sover törnrosasömn så tidig på morgonkvisten...

Såg just att danskarna nyligen har moderniserat sin LW-sändare i Kalundborg. Det betyder väl att sändningarna kommer att pågå en bra tag till.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag köpte en Tecsun PL-606 för 325 kr. Priset inkluderar frakt (från Hong-Kong).

Bild

Det är en liten digitaliserad radio från Kina baserad på si4734 Micropchips från Silikon Labs. Den anlände idag och har fått några inledande tester. Storleken på radion är helt utmärkt, dvs liten. Den kommer att passa fint i IF-båten.

Ljudet är inte jättemäktigt med den lilla högtalaren, men det duger fint till enklare lyssning. Önskar jag det bättre kan jag sätta på mig hörlurarna, då får jag t o m stereo på FM.

FM-mottagningen är superbra. Den spöar faktiskt min fasta hemanläggning ordentligt.
KW verkar fungera, men jag är inte erfaren och har ingen referensanläggning.
På MW och LW verkar den dock inte riktigt lika vass, men det är nog lite tidigt att döma. Jag misstänker att den inbyggda AM-antennen inte ger motsvarande prestanda som den teleskopiska FM/KW-antennen. Det följer med extra antenner, både extra lång teleskopisk FM-antenn och en lång sladdantenn för FM och KW, men inga sådana finesser för MW eller LW.

Den har en behändig klocka så du kan ställa in den så den själv startar strax innan vädret.

Jag är inte 100% nöjd med mottagningen av DMI på Kalundborg LW 243 kHz under eftermiddagen, men testar vidare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har nu undersökt Tecsun-radion lite mer. Mycket riktigt är den inbyggda AM-antennen inte vidare bra. Jämför bilden här som visar både Tecsun PL-606 och min gamla Sony ICF-303:

Bild

Tecsun-antennen har mindre ferrit i kärnan och dess spole har inte allför många varv runt staven.
Jag har därför gett mig på ett modifieringsarbete. Från början såg radion ut så här:

Bild

Jag lödde bort antennerna från de båda apparaterna. Sedan fräste jag upp plasten inuti Tecsun så att Sony-antennen går in. Jag flyttade antennspolen till mitten av ferritstaven för bästa prestanda på LW. Så här ser det ut nu:

Bild

Med denna modifiering har signalstyrkan på Dansk Radio LW 243 kHz stigit från 24 dB ända upp till 59 dB! S/N-ration har stigit från 22 dB till 25 dB. Hörbarheten har förbättrats enormt, morgongymnastiken och väderrapporten kan nu avnjutas helt utmärkt.

Slutligen en bild som visar radion från framsidan vid sidan av några AA-batterier för storleksjämförelse:

Bild

Jag är nöjd med resultatet. Nu ska jag strax höra 11:45-rapporten från DMI.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av Lasse L »

Spolens placering på ferritkärnan är kritisk.
Har du flyttt den i sidled för att prova ut bästa signalstyrka?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack tipset! Ja, jag har flyttat den i sidled. Placering i mitten verkar ge bäst prestanda på LW, vilket jag är mest intresserad av. På MW verkar det som den sitter bättre mot ena änden.

En liten rättelse: när jag väl monterat samman radion är signalstyrkan 55 dB, dvs lite lägre än jag skrev innan. Jag antar att antennen helt enkelt påverkas en del av att sitta så nära övrig elektronik inne i radions skal. Men det är fortfarande en avsevärd förbättring mot de ursprungliga 24 dB med originalantennen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av Lasse L »

Johan SWE-1870 skrev:Tack tipset! Ja, jag har flyttat den i sidled. Placering i mitten verkar ge bäst prestanda på LW, vilket jag är mest intresserad av. På MW verkar det som den sitter bättre mot ena änden.

En liten rättelse: när jag väl monterat samman radion är signalstyrkan 55 dB, dvs lite lägre än jag skrev innan. Jag antar att antennen helt enkelt påverkas en del av att sitta så nära övrig elektronik inne i radions skal. Men det är fortfarande en avsevärd förbättring mot de ursprungliga 24 dB med originalantennen.
Då är det bara att börja om från början. :P
Flytta spolen lite åt ena hållet och se om det blir bättre, om inte, åt andra hållet för att kompensera kretskortets påverkan.
Säger jag som började jobba med transistorradio 1957. Då fanns bara AM.

Favoriten från den tiden är en franskbyggd Philips som såldes under Dux o Consertons namn.
Den var då oslagbar i känslighet.
Still going strong. Sparat på den och använder den till DXing.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har nu provat att flytta spolen utefter ferritkärnan även då den sitter på plats i radion. Bästa prestanda och högsta signalstyrka på LW fås med spolen på mitten, liksom då antennen vid tidigare test befann sig utanför radion.

Vad jag läst på nätet bör spolen sitta på mitten för LW och vid ena änden för MW. Jag är inte så intresserad av att optimera för MW då mina stationer finns på LW. Mottagning fungerar dock rätt ok även på MW.

Tack för hjälpen Lasse L!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Inlägg av Schulanta »

Jag har en analog Sony ICF-SW11 (http://www.sony.se/product/por-world-ba ... s/icf-sw11), som jag använt för att lyssna på BBC Radio 4 och DMI, både LW och MW. Gick också fint att lyssna på SR:s kortvågssändningar utomlands tills de upphörde.
Skriv svar