Prisjämförelse

Segel

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Prisjämförelse

Inlägg av s/y Nadine »

Jag har suttit och tittat på nya segel till Nadine och slagits av att många segelmakare skriver "begär offert" för segelpris. Nu är det ju så att jag snarare är i steget "Ska jag köpa segel?" istället för "Jag ska köpa segel!", alltså är jag mer intresserad av att få fram ungefärliga prisuppgifter från olika företag enkelt, för att kunna jämföra och leka med tanken. För detta behövs prisjämförelser.

Så slog mig tanken att kanske detta vore något att utveckla här på IF-båtsforumet? Kunde det inte vara ganska praktiskt med ett organiserat prisjämförelsesystem för både motorer, segel, rigg, kapell, elektronik m.m. ?

Min idé är att en ny kategori kunde startas, alltså vid sidan av t.ex. kategorin "allmänt". Den kunde heta "Prisjämförelser" och under den kunde olika ämnen så som storsegel, försegel, utombordsmotorer o.s.v. läggas till efter önskemål.
Tanken är att välvilliga forumsskribenter lägger in sina erfarenheter där.
För att detta ska kunna fungera och allt inte bara ska bli en djungel, så måste denna kategori ha vissa riktlinjer om hur man får skriva, så att inte jämförelserna drunknar, i personliga, irrelevanta värderingar t.ex.

Ett sådant system skulle kunna se ut enligt följande:

Ämne: Prisjämförelser
Tråd: Storsegel
Köpt år: 2009
Typ av segel: ex: Crusing-storsegel i dacron.
Märke: ex: North Sails
Specialönskemål: ex: Fullattor, lösfotat.
Pris: X sek
Omdöme: ex: Gott kundbemötande, försenad leverans p.g.a...., seglet har fungerat felfritt och jag är nöjd med det.

Så skulle det kunna se ut. Med några stycken sådana omdömen i olika kategorier skulle utrustnings-djungeln bli lite mindre snårig. Vad som är viktigt är dock att skribentena håller sig kortfattade och till en likvärdig mall, annars blir det oöverskådligt.
Kanske kan ett sådant ämne även hjälpa oss IF-seglare att pressa priser på vår utrustning.

Är det någon som tycker detta är en bra idé och vill hjälpa till? :?:
s/y Nadine (IF-E 367)
perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

Re: Prisjämförelse

Inlägg av perrunhammar »

Utmärkt idé, tycker jag, även om jag tillhör kategorin hangarounds, det vill säga de som varken har köpt båten eller är medlemmar än, men hoppas på att bli inom en snar framtid.

En sak angående segelmakare bara: när jag skulle köpa segel till min folkbåt bad jag helt oblygt om offerter från samtliga tillverkare, för att få ett hum om vad det kan kosta. Det är inte så dramatiskt. Ofta är offerterna ganska standardiserade och man behöver inte vara rädd för att någon sitter uppe en hel natt och jobbar med dem, eller att de ser det som början på en affärstransaktion.

På Boding har de ju dessutom en förnämlig prisguide där man kan gå in och smygtitta på priser för vilken båtmodell som helst.

(för övrigt slutade min affär med att jag köpte ett mycket lindrigt begagnat krysställ från en man i folkbåtsförbundet som seglade på hög nivå och byter ofta. Jag gav 6 000 för stor och fock, vilket nog var extra billigt. Jag hoppas på att kunna göra fynd även bland IF-seglarna vad det lider.)

kör på
per
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Prisjämförelse

Inlägg av s/y Nadine »

Ja att begära offerter är nog inget problem, men det vore enkelt att bara klicka sig fram och läsa på nätet och om sådant publiceras så blir det ju dessutom bra eller dålig reklam för segelmakarna, vilket kanske gör att de vill hålla bra pris. Trots allt har ju forumet rätt många läsare och båtägare. :)
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Prisjämförelse

Inlägg av s/y Nadine »

Endera är IF-seglare ovanligt rika, eller så är de inte särskilt ekonomiska, för jag har knappt fått några svar på mitt förslag och någon ämneskategori har inte heller skapats. Lite tråkigt :roll:
s/y Nadine (IF-E 367)
Skriv svar