Seglet ramlar av

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

apete
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2018 21:16

Seglet ramlar av

Inlägg av apete »

Hej,

Jag köpte nyligen en IF av en familj som inte riktigt hade koll på alla grejor. Ett av problemen jag har nu är att seglet ramlar av masten varje gång man tar ner storseglet. Hur/var kan jag köpa detaljen som saknas? Hur ser den ut på en IF? (Har de flesta IF samma mast?)

Tycker även att domen ser ovanligt enkel ut. Det går i princip inte att spänna bomliket - det är en mycket enkel konstruktion utan utväxling.

/Anders
Bilagor
IMG_2301.jpg
IMG_2301.jpg (60.21 KiB) Visad 9489 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Seglet ramlar av

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns några olika master. Din är den nyaste. Men alla master till IF är byggda för storsegel med replik. Då du verkar ha travare i seglet får du ordna ett stopp på något sätt, så att de inte ramlar ur segelintaget när du tar ned storen. En lina, en sprint eller en stoppskruv kanske?

Bommen är från början inte försedd med utväxling för uthalet, utan det får man ordna själv. Jag föredrar invändigt kaskadkopplat, men det finns andra metoder som också kan användas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
apete
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2018 21:16

Re: Seglet ramlar av

Inlägg av apete »

Jag trodde kanske att det saknades något som skulle gå att få tag på som reservdel, men jag förstår nu att det är upp till mig att hitta på en lösning.

Tack, /Anders
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Seglet ramlar av

Inlägg av IF1426 »

En enkel lösning kan vara segelstoppare art.nr 3958-1,-2 från Hjertmans, som då hindrar travarna att gå ur likrännan.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2790
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Seglet ramlar av

Inlägg av maja »

En ännu enklare lösning är att borra ett ett litet hål tvärs likrännan och skjuta in en saxsprint, som då kommer att hindra travarna att falla ut ur likrännan. De flesta IF-båtar jag träffat på har rean ett sådant hål borrat, och i så fall saknas bara saxsprinten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Seglet ramlar av

Inlägg av Jim »

Vi hade samma problem när vi köpte vår IF. Det som då blev en provisorisk lösning har nu mer eller mindre blivit en permanent lösning att hålla travarna på plats i likrännan. En lagom bit lina knyts i i beslaget för spinnakerbommen och ner om på baksidan om masten.
Stopp för likrännan.png
Stopp för likrännan.png (914.18 KiB) Visad 9417 gånger
Det fungerar alldeles utmärkt.
Skriv svar