reparera skrovskador under kölen
Postat: 21 jul 2018 23:49
Sååååå ... det har varit en intressant introduktion att segla en IF-båt, men underbart. Av många intressanta historier finns det en som jag behöver lite råd om:
På vårt äventyr uppför västkusten lyckades vi att hitta en lurig sten utanför Lysekil (Klåveskär, det syns på sjökort och är inte särskilt lurig), som vi slog vid 4 kts. Jag dök omedelbart för att inspektera skadan och såg att den täckte ett område 30 cm långt och 10 cm bred på kölens främre hörn (mitt i centrum). Det verkar vara ca 2 cm djupt, med synliga trådar av glasfiber som är lite lösa, men ingen synlig metall. Jag har letat after skador från insidan, och ser ingeting i kölsvinet eller någon annan stans.
Jag har två frågor:
För det första, vilken ytterligare skada kan göras från vatteninträngning i det exponerade skrovet? Detta kommer att informera om hur brådskande det är att lyfta båten och reparera skadan. Det finns ingen kärna ("core material", heter det kärna på svenska?) i det området, så jag behöver inte överväga vattenloggning eller delaminering i det sätt som några andra skrov, men om inget annat ju längre det blir kvar i vattnet desto längre tid tar det att torrt.
För det andra, hur skulle ni rekommendera att laga det? Jag hade för avsikt att slita ner alla lösa / skadat glasfiber, bygga upp en reparation med glasmattor och epoxi till ungefär samma djup och ta reda på vilken tätningsmedel / primerfärg jag behöver använda under den nya bottenfärgen.
Tankar? Råd?
Jag letat efter information om denna typ av skada på internet och det verkar som att nästan alla oroar sig för finkölar och kärndelaminering. Det finns inte så mycket information om "gammeldags" kölar som IF-båtar har.
På vårt äventyr uppför västkusten lyckades vi att hitta en lurig sten utanför Lysekil (Klåveskär, det syns på sjökort och är inte särskilt lurig), som vi slog vid 4 kts. Jag dök omedelbart för att inspektera skadan och såg att den täckte ett område 30 cm långt och 10 cm bred på kölens främre hörn (mitt i centrum). Det verkar vara ca 2 cm djupt, med synliga trådar av glasfiber som är lite lösa, men ingen synlig metall. Jag har letat after skador från insidan, och ser ingeting i kölsvinet eller någon annan stans.
Jag har två frågor:
För det första, vilken ytterligare skada kan göras från vatteninträngning i det exponerade skrovet? Detta kommer att informera om hur brådskande det är att lyfta båten och reparera skadan. Det finns ingen kärna ("core material", heter det kärna på svenska?) i det området, så jag behöver inte överväga vattenloggning eller delaminering i det sätt som några andra skrov, men om inget annat ju längre det blir kvar i vattnet desto längre tid tar det att torrt.
För det andra, hur skulle ni rekommendera att laga det? Jag hade för avsikt att slita ner alla lösa / skadat glasfiber, bygga upp en reparation med glasmattor och epoxi till ungefär samma djup och ta reda på vilken tätningsmedel / primerfärg jag behöver använda under den nya bottenfärgen.
Tankar? Råd?
Jag letat efter information om denna typ av skada på internet och det verkar som att nästan alla oroar sig för finkölar och kärndelaminering. Det finns inte så mycket information om "gammeldags" kölar som IF-båtar har.