Svenska IF-båtförbundets forum • Oönskat resultat
Sida 1 av 1

Oönskat resultat

Postat: 29 nov 2014 12:28
av johan swe-1870
Det här vill du inte vara med om med din IF-båt:

http://www.norcalsailing.com/entries/20 ... Feral.html

Har du båten kvar i vattnet - kontrollera förtöjningarna innan vinterstormarna!

Re: Oönskat resultat

Postat: 29 nov 2014 17:36
av maja
I sådana förhållanden kan bryggor och förtöjningsstolpar ge sig, och då hjälper inga förtöjningar i världen. Frågan är även om båten står tryggare torrsatt på land...

Hörde av en gammal seglarräv, att man ska se upp för land och andra båtar vid hårt väder... :roll: 8)

Re: Oönskat resultat

Postat: 30 nov 2014 20:47
av chefpogo
Kjenner noen historien bak bildene? Ser dramatisk ut...

Re: Oönskat resultat

Postat: 30 nov 2014 22:14
av johan swe-1870
Jag vet inte mer än att det skett vid storm i Santa Monica.

Re: Oönskat resultat

Postat: 02 dec 2014 17:16
av IF1158
Lite spackel och färg blir den som ny igen :-)

Re: Oönskat resultat

Postat: 03 dec 2014 10:16
av Janne på Ifigenia
- Undrar vart kölen tagit vägen...

Janne

Re: Oönskat resultat

Postat: 03 dec 2014 13:08
av chefpogo
Etter litt googling viser det seg at det er samme sak som har vært på et par av IF-båt Facebooksidene, et forlis av en profilert IF-båt seiler i California:

http://www.norcalsailing.com/entries/20 ... Feral.html

Re: Oönskat resultat

Postat: 03 dec 2014 22:17
av Janne på Ifigenia
Stort tack till dig, Chefpogo, det där var riktigt intressant och förstås sorgligt.


/Janne

Re: Oönskat resultat

Postat: 05 dec 2014 10:49
av maja
Det handlar alltså om en ensamseglare som fallit över bord i hårt väder, och där hans IF-båt därefter strandat. Båten gick dessutom på autopilot, vilket innebar att den seglade vidare i fem knop eller mer efter det att seglaren fallit i vattnet.

Som ensamseglare spelar man nog litet roulett med sitt liv, särskilt om man gör det i hårt väder och långt från land. Till viss del sätter man väl också sin tillit till sjöräddning och sjöpolis om det nu skulle råka hända något.

Själv lämnar jag aldrig bryggan ensam numera, undantaget förflyttningar inne i hamnen samt kanske en sväng runt hamnpiren mot Ribersborgsstranden när det är badväder eller ut till 10- meterskurvan för att prova fiskelyckan....

Re: Oönskat resultat

Postat: 06 dec 2014 21:20
av johan swe-1870
Här är en bild tagen lite tidigare:

Bild

Re: Oönskat resultat

Postat: 06 dec 2014 21:45
av maja
Såg bilden innan på Facebok.

Först fattade jag inte varför båten seglat upp på land med skotade segel. Men just så här blir det nog om båten styrs av en autopilot och det inte finns någon ombord... :cry:

Re: Oönskat resultat

Postat: 07 dec 2014 09:03
av M26 397 Helena
Tom Kirschbaum som omkom har ju tidigare skrivit en del inlägg här på forumet.

Re: Oönskat resultat

Postat: 07 dec 2014 12:00
av chefpogo
På vinteren, bare noen måneder før han forsvant, skrev han dette innlegget her om en annen seiler som var gått bort:

Michael Richey - below the hatches
Inläggav blighbaum » fre 01 jan 2010 19:56

My folkboat sailing hero, Michael Richey, died just before Christmas. He was the kind of Englishman who would say, "I've done a little sailing," when he'd only done 13 solo crossings of the Atlantic in his folkboat, the Jester, the last when he was 80. During tough times at sea, he kept his spirits up by imagining that, if he were lost, people would say that at least he died doing what he loved. Bloody hell, no, he said! When I go, I want clean sheets, a whiskey, and a priest! He managed that, at 92.

- Tom Kirschbaum, Feral IF 637

http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=702

Re: Oönskat resultat

Postat: 07 dec 2014 16:35
av maja
Det är tragiskt att sådant här behöver hända.

Det är kanske därför att seglare, som utmanar ödet, blir hjältar för andra. Vi känner många i den raden.
Många har klarat av strapatserna, men många har också förolyckats.

Själv förstår jag egentligen inte vari hjältemodet består i. För man riskerar ju inte sitt liv för någon annan än sig själv och sina närmaste. Att falla överbord är alltid livsfarligt, inte minst om man saknar en fungerande plan över hur man ska komma ombord igen...

För min del sätter jag numera säkerheten främst. Kalla mig feg om ni vill...