Du bör byta mastfot, jag upptäckte samma fenomen för ett antal år sedan, samma fot, Proctor, min är en 72-73-a , SWE991. Till all lycka hade Bengt Friberg på Råå fått sin mast knäckt och tvingats byta mast. Han skänkte med stor välvilja sin gamla mastfot till mig så nu är jag lycklig igen.
Det finns nog flera anledningar till att dom knäcks. En är sannolikt att aluminiumet degraderar, jag försökte svetsa min men det gick inte, metallen var rutten på nåt sätt.
En annan anledning kan vara att mastbalken börjar svikta. Det tränger lätt in vatten från däcksgenomföringen till lanternorna, som sitter just i kanten av mastbalken.
Jag bytte min mastbalk förra sommaren och den var kraftigt fuktskadad och delvis delaminerad. Jag kunde se att den var defekt på att plastövergången i styrbords garderob sprack mot rufftaket, dessutom kunde jag inte få upp anspänningen på riggen hur mycket jag än skruvade.
Om du beslutar dig för att byta mastbalk får du gärna färska tips av mig,
lgspersson@gmail.com.
Den blev kanonbra och satt som en smäck, och riggspänningen är inte längre nåt problem.
Lycka till! Hitta någon gammal IF med knäckt mast så går det nog bra, svetsning är troligen inget alternativ, tyvärr.
MVH
Göran Persson
SWE 991