Sökningen fann 2760 träffar

av maja
31 maj 2010 10:35
Kategori: Rigg
Tråd: Sliten mastfot
Svar: 17
Visningar: 21785

Re: Sliten mastfot

Det är nog mer än vanligt att diverse saker sitter litet osymmetriskt på en IF-båt. Inte minst skrovet är ju hopmonterat av av två halvor, vilket gör att allt ingjutet och monterat på ena sidan kan vara förskjutet ift. till den andra. Så är det t.ex med mina genuaskotskenor på relingskanten. Så det ...
av maja
30 maj 2010 18:01
Kategori: Kappsegling
Tråd: SM i Mönsterås
Svar: 12
Visningar: 19289

Re: SM i Mönsterås

Nu är det fjorton IF-besättningar som har anmält sig. Fortfarande är det litet magert från Hufvudstadsområdet, där i princip hela Saltsjö-eliten (David, Patrik. m.fl.) ännu saknas. Saknas även gör de stockholmska DM-segrarna. Från Uppsala ska det komma ytterligare två besättningar enligt tillförlitl...
av maja
29 maj 2010 13:08
Kategori: El
Tråd: Antennkabel och installation
Svar: 22
Visningar: 40785

Re: Antennkabel och installation

Är enig med både dig och Janne att valet av lim är viktigt. Det är ju inte roligt att ha en lös antennkabel som trasslar sig när storseglet ska hissas eller firas. Dessutom gäller det väl att få in kabeln in i något hörn av likrännan, vilket väl bara kan göras med masten liggande horisontellt. Trava...
av maja
29 maj 2010 10:52
Kategori: Kappsegling
Tråd: SM i Mönsterås
Svar: 12
Visningar: 19289

Re: SM i Mönsterås

Nu är det tretton som har anmält sig... :D
av maja
29 maj 2010 10:47
Kategori: El
Tråd: Antennkabel och installation
Svar: 22
Visningar: 40785

Re: Antennkabel och installation

Janne, hur gör man vid likrännemonterng när kabeln ska passera bomfästet?

Mitt eget bomfäste sitter utanpå likrännan, så det går fint att dra kabeln innanför, men jag har sett bomfästen som sitter inne i rännan.
av maja
29 maj 2010 01:16
Kategori: El
Tråd: Antennkabel och installation
Svar: 22
Visningar: 40785

Re: Antennkabel och installation

Varför kan man inte ha kabeln hängande som andra elkablar och fall. Inte blir det väl särskilt mycket mera skrammel med en tråd till inne i mastpipan... För mig verkar det vara enklare att dra kabeln inne i masten än at limma fast den i likrännan. Man kan väl t.ex. använda ett befintligt fall som &q...
av maja
28 maj 2010 23:31
Kategori: Kappsegling
Tråd: SM i Mönsterås
Svar: 12
Visningar: 19289

Re: SM i Mönsterås

Ja, jag har ju redan anmält mig. Kommer nog som enda skåning. Sju totalt ska visst komma från Västkusten inklusive ett par i lånebåtar, ett par tre stycken från Uppsala och kanske ytterligare några utöver de fyra anmälda från lokalbefolkningen i Mönsterås. Saknas ett större gäng från trakterna av Hu...
av maja
28 maj 2010 22:21
Kategori: Tursegling
Tråd: Vilken flytväst passar i en IF?
Svar: 9
Visningar: 19644

Re: Vilken flytväst passar i en IF?

En bra flytväst i en IF-båt ska ha dragkedja, bälte och helst även inbyggd säkerhetssele så att man lätt och snabbt kan koppa sig till båten vid behov. Automatiskt uppblåsbara västar är jag mycket skeptisk till. För jag menar att livräddningsutrustning ska fungera passivt och inte vara beroende av a...
av maja
28 maj 2010 20:42
Kategori: El
Tråd: Antennkabel och installation
Svar: 22
Visningar: 40785

Re: Antennkabel och installation

Och, Peter, vad har du för erfarenhet om dragning av antennkabeln?
av maja
28 maj 2010 16:13
Kategori: El
Tråd: Antennkabel och installation
Svar: 22
Visningar: 40785

Re: Antennkabel och installation

Jag tror att det är bättre att du drar antennkabeln inne i masten, på samma sätt som man normalt gör med elkablarna till lanternorna. Även om du limmar med Sikaflex eller liknande, finns väl risk att antennkabeln lossnar. och då är det inte särskilt bra att den ligger och skramlar i likrännan.
av maja
27 maj 2010 19:31
Kategori: Rigg
Tråd: Sliten mastfot
Svar: 17
Visningar: 21785

Re: Sliten mastfot

Eller mastfot och mastsko.. :P
av maja
26 maj 2010 11:20
Kategori: Rigg
Tråd: Sliten mastfot
Svar: 17
Visningar: 21785

Re: Sliten mastfot

Troligtvis har detta hänt, därför att riggen har varit dålig ansatt. Slitaget på skenan på däck går säkert att svetsa igen av någon som kan svetsa i aluminium. Beslaget i mastfoten blir nog svårare att svetsa. Men där kan du använda kilar av hårt trä eller hårdplast (t.ex. gjorda av material från en...
av maja
24 maj 2010 23:41
Kategori: Beslag
Tråd: Ny teakdurk i sittbrunnen?
Svar: 18
Visningar: 25535

Re: Ny teakdurk i sittbrunnen?

Ja det är väl så på IF-båtar... att man döljer skräpet under trallen, på samma sätt som man ibland sopar smulorna under mattan hemmavid... 8)
av maja
24 maj 2010 21:59
Kategori: Beslag
Tråd: Ny teakdurk i sittbrunnen?
Svar: 18
Visningar: 25535

Re: Ny teakdurk i sittbrunnen?

Jag har haft en sittbrunnstrall som den kallas. Jag hade den typen med smala ribbor, som var hopmonterade med ett antal tvärgående dito. Vårdade den ömt genom att lacka den mest varje säsong, så den var blank och grann. Men jag sålde den, för jag upplevde att det alltid samlades diverse skräp mellan...
av maja
24 maj 2010 18:05
Kategori: Skrov
Tråd: Vad betyder siffran i fören?
Svar: 14
Visningar: 22389

Re: Vad betyder siffran i fören?

De vanliga M26-orna verkar ha aningen högre fribord enligt specifikationen. Eftersom båten är 14 cm längre, kanske 5 cm akterut och 9 cm förut ift. IF-båten, blir friborden 5 cm högre. Men samtidigt får båten ett något ökat djupgående eftersom den är något tyngre, så avståndet från sargkanten till v...