Sökningen fann 248 träffar

av Nils D
01 jan 2019 11:46
Kategori: Annat
Tråd: IF-design och historia
Svar: 10
Visningar: 14425

Re: IF-design och historia

Det står på Folkbåtens hemsida att Tord Sundén satte ihop Folkbåten efter en tävling där det inkommit många bidrag från båtritare. Vet någon här mer i detalj hur historien ser ut? Och var det Långedragsjullar som var förebilden? Vem som var konstruktör till den ursprungliga Fokbåten var föremål för...
av Nils D
19 dec 2018 15:51
Kategori: Motor
Tråd: Folkbåtscentralens motorfäste
Svar: 19
Visningar: 37317

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Folkbåtcentralen >> https://www.folkeboot-centrale.de/ som numera finns i Berlin kanske har sådana motorfästen till salu. Men det verkar inte finnas någon webshop där man kan kolla, utan man får ringa till dem. Hoppas att det kommer att fungera bättre med de som nu övertagit ansvaret för Folbåtscen...
av Nils D
17 dec 2018 09:05
Kategori: Motor
Tråd: Folkbåtscentralens motorfäste
Svar: 19
Visningar: 37317

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Tack för svar! Anders Bonde anser att man lätt slår knäna på det här fästet och att det är ivägen. I vår FaceBookgrupp kom även denna ny länk upp (från Adri Van de Velde) på en förenklad variant som ser intressant ut: http://www.rigrite.com/Hardware/Motor_Brackets/SP_outboard_mtr_mnt.php?fbclid=IwA...
av Nils D
16 dec 2018 18:42
Kategori: Motor
Tråd: Folkbåtscentralens motorfäste
Svar: 19
Visningar: 37317

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Finns ritning på Folkbåtcentralens motorfäste? Så man kan beställa det från en svetsare? Någon som gjort ett själv? Har tyvärr ingen ritning, men den som vill mäta upp mitt motorfästeför för att göra en kopia är välkommen att göra det. Båten finns vintertid inomhus i Norrköping så det är möjligt at...
av Nils D
10 dec 2018 11:48
Kategori: El
Tråd: voltage regulator
Svar: 6
Visningar: 10151

Re: voltage regulator

I am sorry to see that you have not recived any answer to you question. I suspect that this is because very few owners of International Folkboats (or IF-boatas as they are called here in Sweden) have inboard engines in ther boats, and threrfore there are very few, if any, on this forum that have any...
av Nils D
24 okt 2018 09:24
Kategori: Skrov
Tråd: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck
Svar: 4
Visningar: 9955

Re: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Jag ser vid närmre titt på bilderna jag tagit att en del av det som ser ut som smuts egentligen verkar vara färg som flagnat bort. Det är framförallt på halkskydden över hela båten (bifogar bild). Bör/kan detta målas om? Hur brukar resultatet bli? Finns d några tips i den processen? Jag hade också ...
av Nils D
23 okt 2018 09:24
Kategori: Skrov
Tråd: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck
Svar: 4
Visningar: 9955

Re: Svarta prickar/fläckar i sittbrunn och på däck

Jag har mycket goda erfarenheter av LeFant Boat Cleaner. Snåla inte med koncentrationen, och följ instruktionerna för hur man skall göra vid mycket nedsmutsade ytor. Gissar utifrån dina bilder att du antagligen behöver tvätta mer än en gång för att bli nöjd. Har läst om andra båtägare som anänt Vim/...
av Nils D
18 okt 2018 10:33
Kategori: Common
Tråd: Storm stagsegel for IF
Svar: 4
Visningar: 11525

Re: Storm stagsegel for IF

Hi again! When I bought my IF, it had the set of sails: 2 genoas, 2 mainsails, 1 trysail, but there is no a sturmstagsegel. Is anyone could to tell me an approximate sizes of this sail, or show me the specific plans? As far as I understand, 'trysail' is not the same as a storm jib, but instead a ve...
av Nils D
28 aug 2018 15:53
Kategori: Common
Tråd: Sail number S-1151
Svar: 1
Visningar: 6447

Re: Sail number S-1151

There should be plates in the wardrobe with this information. The place and form differs between different years. On older boats, built 1967 - 1972 there are two plates on the port side, on showing the number of the hull and the year it was built, and the second shows the sail number. On boats built...
av Nils D
26 aug 2018 09:36
Kategori: Rigg
Tråd: Alternativ till dirk?
Svar: 16
Visningar: 27668

Re: Alternativ till dirk?

Ja, det är just att den glider ur som man kan vara lite orolig för. I hamnläge är det nog ingen risk, men jag hänger bommen på samma sätt vid motorgång och då jag hissar. I sådana lägen kan ju vågor, svall och vind ge hårdare belastning. Om man inte har en masttoppsdirk, vilket jag uppfattar att L-...
av Nils D
23 aug 2018 12:02
Kategori: Common
Tråd: registering IF-boat in Sweden for foreigners
Svar: 5
Visningar: 18911

Re: registering IF-boat in Sweden for foreigners

The only way to register a pleasure boat in Sweden that I am familiar with is if you are a member of the Swedish Crusing Association (abbreviated and often called SXK (www.sxk.se) For a small additional fee you can also register your boat there. Perhaps this can meet the needs described in this thre...
av Nils D
30 jul 2018 21:23
Kategori: Rigg
Tråd: Alternativ till dirk?
Svar: 16
Visningar: 27668

Re: Alternativ till dirk?

Jag gjorde en lågbudgetlösning förra året när jag ville ha en akterstagsdirk och inte fick tag på något pressverktyg där båten låg. Tog helt enkelt en liten dyneematamp jag hade liggande, knopade i ett svirvelschackel från "bra att ha"-lådan, och satte fast detta ovanför hanfoten. Inte vac...
av Nils D
30 jul 2018 19:01
Kategori: Forum
Tråd: Hur ändra URL för länk till det gamla forumet?
Svar: 5
Visningar: 13251

Hur ändra URL för länk till det gamla forumet?

Försökte lägga in en bild i ett inlägg jag nyss skrev, och hittade ett par länkar i gamla trådar som beskrev hur man skulle göra för att lägga in bilder: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=1020 och http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 1020#p4608 Men de går till den gamla web...
av Nils D
09 jul 2018 20:54
Kategori: Rigg
Tråd: Rigging av tauverk
Svar: 2
Visningar: 8318

Re: Rigging av tauverk

Välkommen som IF-seglare! Lite svårt att svara utan att veta mer i detalj vilken slags information du söker. Om det gäller hur riggen skall se ut i princip finns det en bild i klassreglerna på sid 8 http://www.ifboat.se/baten/klassregel/klassregel Om det gäller hur man trimmar riggen optimalt så fin...