Sökningen fann 123 träffar

av IF1426
lör 26 maj 2018 08:25
Kategori: El
Tråd: Elschema
Svar: 7
Visningar: 321

Re: Elschema

Lite historik, det finns även en beskrivning av "Elsystem; Internationella Folkbåten", med nr 1022/1-3, som då var med som bilaga till, Monteringsanvisning för byggsats till IF båten. Elsystemet var då utfört vid Marieholm före leverans, ett utdrag från texten;" Varje båt har som standard ett lednin...
av IF1426
ons 16 maj 2018 08:07
Kategori: Beslag
Tråd: Roderlås?
Svar: 22
Visningar: 2429

Re: Roderlås?

Nu är båten sjösatt och då utför jag två test; som Johan skriver, utan rorkult, då visar det sig att rodret intar ett centrerat läge och går inte att hålla kvar i ett läge tvärs. När jag då monterar rorkulten vrider roderbladet och rorkulten till ett tvärsläge ( kan visa det med bild ). Det kan inte...
av IF1426
sön 29 apr 2018 09:48
Kategori: Rigg
Tråd: Bult till Proctor bom
Svar: 8
Visningar: 387

Re: Bult till Proctor bom

Hej.
Om du inte hittat någon lösning till den förlorade bulten, har jag en som jag inte har någon anv. för. Om du mejlar din adress så skickar en med post.
lars-ake.a@telia.com

L-Å Andersson
av IF1426
mån 09 apr 2018 20:59

Får återkomma när båten är sjösatt.

L-Å Andersson
av IF1426
sön 08 apr 2018 07:46

Intressant när nu Johan visar på samma fenomen. Är det rorkultens tyngd som gör att rodret är instabilt eller är det min teori som Marek matematiskt har sågat. När jag lagt till vid min båtplats och båten är helt still händer det att jag ställer rorkulten rakt upp för att den inte skall hugga mot nå...
av IF1426
lör 07 apr 2018 18:27

I den här tråden beskrivs roder och rorkult som svänger och lägger sig tvärs när de inte är uppstyrda, för hand eller med någon typ av roderlås. Min erfarenhet är att när båten ligger helt still, svänger roderbladet okontrollerat åt någon sida. När nu roderstäven är inåtvinklad c:a 45gr och rodret ä...
av IF1426
fre 05 jan 2018 23:28
Kategori: Annat
Tråd: Renovering av InFinit
Svar: 215
Visningar: 45944

Re: Renovering av InFinit

Den bild som visar insidan av luckgaraget har ett laminat som överbryggar den öppna delen i sargen för sprayhood, och även stärker upp den plana aktra delen. Är det något som du, Johan, har utfört eller är det gjort vid tillverkningen. Varför jag undrar är att när jag för en tid sedan skulle montera...
av IF1426
lör 21 okt 2017 08:35
Kategori: Lyft
Tråd: Centrumlyft
Svar: 33
Visningar: 12564

Re: Centrumlyft

Den här bilden som Johan fört över, beskriver delvis det som jag tidigare skrivit om i den här tråden. De bilder med beskrivande text, som Tiina lagt till i den här tråden är värdefulla, som då tillför ett sätt att lyfta med centrumlyft och en längre sling under båten, framför kölpartiet, enl. bilde...
av IF1426
ons 18 okt 2017 07:46
Kategori: Lyft
Tråd: Centrumlyft
Svar: 33
Visningar: 12564

Re: Centrumlyft

Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar e...
av IF1426
lör 05 aug 2017 08:21
Kategori: Skrov
Tråd: Knä vid röstjärn
Svar: 31
Visningar: 8189

Re: Knä vid röstjärn

Återger den första raden i den här tråden;
"Jag hade tänkt att plasta förstärkningsknän i samband med byte av röstjärn men när jag jämför min båt med ritningen (1965-2) blir jag lite fundersam."

L-Å Andersson
av IF1426
fre 04 aug 2017 22:22
Kategori: Skrov
Tråd: Knä vid röstjärn
Svar: 31
Visningar: 8189

Re: Knä vid röstjärn

Frågan ang. förstärkning vid röstjärn, kom upp på Facebook, där Marek gav en hänvisning till Ritning och en artikel i Medvind. När man hänvisar till dessa källor, där det i den här tråden har framkommit vilka avvikelser i utförandet, som kan ha en viss inverkan på det slutliga avsedda kravet på förs...
av IF1426
tor 25 maj 2017 21:48

Det har varit intressant och värdefullt att få följa ditt renoveringsarbete, som du på ett generöst sätt, förmedlat i den här tråden, vilket efter 7 månaders intensivt arbete visat på ett utmärkt resultat. När man följde ditt arbete gav det även anledning att se över vissa delar i den egna båten bl....
av IF1426
fre 20 jan 2017 23:30

Kan skicka en bit kantlist till dig.

L-Å Andersson
av IF1426
tor 19 jan 2017 23:11

När jag tittar på bilden, där det förliga skottet finns med, i tråden avd. 5, där ser man att listen släpper och det blir glipor vid radierna, vilket är det jag bl.a. beskriver. Det är lätt att snygga till, men det blir ett avstånd till ändarna när listen är återmonterad, det bör fyllas ut för att i...
av IF1426
ons 18 jan 2017 23:02

De bruna kantlisterna har en tendens att krympa i längd och även gå ur de inre radierna. Gjorde en justering av listerna, där listen i förliga skottet lossades ock monterades åter, och trycktes in noggrant i de inre radierna, för att forma den bör den vara ljummen, när det är gjort blir det en öppni...