Sökningen fann 32 träffar

av Berguv
27 feb 2017 21:43
Kategori: Skrov
Tråd: Bottenbehandling
Svar: 8
Visningar: 14881

Re: Bottenbehandling

Hej alla! Min båt har vid det här laget täckts med lite väl många lager bottenfärg, och jag funderar på att slipa/skrapa bort merparten av färgen detta år istället för att bara skrubba rent och bättringsmåla. Min far föreslog inköp av en slipmaskin för att effektivisera lite. Vad ska man ha för appa...
av Berguv
21 okt 2016 16:41
Kategori: Skrov
Tråd: Modellbåt
Svar: 28
Visningar: 41938

Re: Modellbåt

BUMP!

Hur blev det med modellbygget?
av Berguv
28 okt 2015 23:54
Kategori: Segel
Tråd: Fock kvalitet?
Svar: 17
Visningar: 27572

Re: Fock kvalitet?

Kapar tråden då jag går i segelköpartankar. Just nu har jag en rullgenua, sannolikt från åren kring millennieskiftet, som försegel. Har efter sommaren bestämt mig för att investera i en fock för att underlätta segling med ovana gastar och när det blåser på. Det verkar vara tunt med begagnade IF-fock...
av Berguv
30 mar 2014 17:11
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 169317

Re: Självlänsar

Efter artikeln jag skrev i Medvind om detta arbete har jag fått ett flertal frågor på mail om vilka delar jag skaffade för arbetet. Därför klistrar jag här in det jag har svarat dem som kontaktat mig. Det kanske hjälper ytterligare någon. Det var inte svårt att få bort de gamla ventilerna. Du behöv...
av Berguv
30 mar 2014 17:01
Kategori: Annat
Tråd: Sumlog
Svar: 19
Visningar: 21598

Re: Sumlog

Följer upp lite på min gamla tråd. Sumlogen fick jag aldrig ngt liv i, så den lades på hyllan till förmån för en ny fräsig GPS-logg som passade perfekt i det gamla hålet i sittbrunnen. Gott så. Återstår gör dock vajern ned till givaren på SB kölsida. Eftersom det känns onödigt ur säkerhetssynpunkt a...
av Berguv
18 mar 2014 14:33
Kategori: Tursegling
Tråd: Besticklådan, IF-ens viktigaste del
Svar: 33
Visningar: 49919

Re: IF-ens viktigaste del

Köksupphängningsanordningen låter absolut som en bra gissning!
Eller kan det vara anordningarna för att hänga upp bordet och ruffluckan?
av Berguv
06 mar 2014 21:37
Kategori: Kappsegling
Tråd: Hantera minskat seglingsintresse
Svar: 6
Visningar: 13900

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Fast jag tror att en av anledningarna till att folk drar sig för båtägandet är att man inte vill segla fullt så mycket som krävs ifall man ska kunna motivera inköpet av en egen båt. Det finns nog mängder av presumtiva seglare som skulle nöja sig med 2-3 veckor per sommar, för att utöver det ha tid m...
av Berguv
06 mar 2014 20:18
Kategori: Kappsegling
Tråd: Hantera minskat seglingsintresse
Svar: 6
Visningar: 13900

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Jag tror att segling har alla förutsättningar att återigen bli den folkrörelse det var på 70- och 80-talet. Jag är själv nyfrälst som 27-åring, även om vi hade båt när jag var liten. Nyfikenheten på segling upplever jag bland mina jämnåriga generellt som stor. Det är ingen konst att ragga ihop kompi...
av Berguv
22 feb 2014 23:20
Kategori: Skrov
Tråd: Modellbåt
Svar: 28
Visningar: 41938

Re: Modellbåt

vad roligt! ska bli kul att se resultatet!
av Berguv
12 feb 2014 17:20
Kategori: Skrov
Tråd: Modellbåt
Svar: 28
Visningar: 41938

Re: Modellbåt

Kanske skulle det vara en idé att gå ihop ett par stycken och fråga någon lämplig tillverkare, exempelvis http://www.halvmodell.net/ om det skulle gå att få en "helmodell" tillverkad? Kanske går det sen att konvertera en sådan till radiostyrning?
av Berguv
02 feb 2014 21:06
Kategori: Skrov
Tråd: Modellbåt
Svar: 28
Visningar: 41938

Re: Modellbåt

Häftig!! Går modellen att beställa? Finns det ritningar någonstans?
av Berguv
29 maj 2013 20:38
Kategori: Skrov
Tråd: 3D-modell av IF-båt
Svar: 5
Visningar: 12381

Re: 3D-modell av IF-båt

www.halvmodell.net kan man beställa snygga "halvmodeller" av bl.a. ifbåten. Kanske kan man få en "helmodell" som skrov?
av Berguv
27 maj 2013 18:05
Kategori: Skrov
Tråd: 3D-modell av IF-båt
Svar: 5
Visningar: 12381

Re: 3D-modell av IF-båt

Hur blev det med modellskrovet? Tycker också att det vore kul med en radiostyrd IF!
av Berguv
17 maj 2013 00:25
Kategori: Annat
Tråd: Lacka inredning eller olja
Svar: 16
Visningar: 33008

Re: Lacka inredning eller olja

Låt säga att jag vill olja inredningen i min båt - vilket förarbete är nödvändigt? Slipa eller bara tvätta av? Och i så fall - med ngt särskilt medel???
av Berguv
03 maj 2013 16:56
Kategori: Skrov
Tråd: Sprekk under tetning
Svar: 18
Visningar: 26396

Re: Sprekk under tetning

Tog bort sikaflextätningen på min båt igår, på ett par ställen verkade det lite fuktigt... Ngt att oroa sig för?