Sprayhood

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
If1075
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 apr 2017 17:58

Sprayhood

Inlägg av If1075 »

Hej jag har köpt en If med nr 1075 antagligen segelnummer ngt skrovnummer hittar jag ej men tror det är en 71:a
Nu vill jag köpa en Sprayhood tydligen finns 2 modeller en lägre och en högre jag har ej några bågar spelar det ngn roll vilken jag beställer om inte vilken är bättre? Med vänlig hälsning, If1075 Saltsjö-Duvnäs .
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har den högre modellen till min 1974. Den är bra för jag kan stå nere i båten och laga mat och jag får plats att sitta under den i sittbrunnen. Dessutom går det att ta av och sätta dit träluckan med sprayhooden uppfälld. Jag tror inte det hade gått med den lägre varianten.

Min båt hade låga byglar med sig då jag köpte den. Sedan skaffade jag en ny färdigsydd sprayhoodduk i hög modell. Den passade inte, utan satt som en säck. Det var så jag lärde mig att det finns två modeller. Jag köpte då material i båtaffären och gjorde mig en ny högre bygel, medan den andra gick att återanvända.

Snyggast är nog en låg sprayhood, mest praktiskt är nog en hög.

Det kan vara på gränsen att det går att segla kryss med uppfälld hög sprayhood. Det beror lite på hur ditt storsegel ser ut. Det kan hända att bommen tar i lite vid hård skotning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
If1075
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 apr 2017 17:58

Re: Sprayhood

Inlägg av If1075 »

Ok tack för svar👍
Skriv svar