Hölster för Spinnakerbom

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Hölster för Spinnakerbom

Inlägg av Dennis »

Hej,

Jag har låtit min segelmakare göra ett hölster till spinnakerbommen. Jag har ingen tidigare någon erfarenhet av hölster men inte övertygad om att det är den absolut bästa konstruktionen och skulle gärna vilja ha lite feedback från er som har erfarenhet. Jag tycker nämligen att hölstret är väldigt långt och har fått för mig att bommen kan försvinna in i hölstret så man blir tvungen att sticka in en arm för att hämta ut bommen igen. Hölstret är även öppet i båda ändar. Vilket får mig att fundera på om det kanske skulle vara kortare och med ett stop i bakre änden så att den stannar och kan sticka ut en bit ur hölstret.

Så ni som har erfarenhet av hölster. Hur bör dom se ut enligt er? är dom öppna i båda ändar och hur långa räcker det att dom är?

Mvh
Dennis
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hölster för Spinnakerbom

Inlägg av maja »

Spinnakerbommen är (max) 253 cm lång, och hölstret ska vara något kortare så att man lätt får tag i änden. Det ska vara förstärkt i inre ändan, för spinnakerbommens ändbeslag sliter mycket. Om man får ett hål, tenderar spinnakerbommen att fastna med beslaget och blir svår att få ut.

Hölster är bra. Det är smidigt att få ut och in spinnakerbommen. Om man bara har ett hölster, brukar man sätta det på storbommens styrbordssida, eftersom man oftast rundar bb på en bankappsegling och sättningen blir enklare.

Det kan vara litet bökigt för fördäcksgasten att få in spinnakerbommen i hölstret från bb vid lovartsnedtagning på bb sida, men det är trots allt lättare än om man har t.ex. fästen av pvc-rör.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar