Bad-räddningsstege?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Bad-räddningsstege?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Jeg köpte min IF ifjor vinter. Den låg då i Oslo. Första seglatsen blev i maj, då jag skulle segla den ned til Långesund. Jag hadde med meg en kompis och vi hamnade i en kraftig vår-storm. Vi blev liggandes i "nödhamn" i 2 dygn, bland annat vred motorfästet sej sönder pga vågor. Och efteråt var vi tvugna att ge upp utanför Bolærne i yttre Oslofjord/Skagerakk. Vi sökte då hamn i Tønsberg och båten blev liggande där i ett par veckor.

När vi var ute så slog en tanke mej, vi fick några våldsamma kast då vi kryssade mot vinden, båten var svår att hantera i de ekstrema vågorna och den starka vinden. Och vid ett tilfälle höll vi på at bli kastade ut ur båten. (Det var då jag gav upp, och länsade in til Tønsberg) Vi var helt ensamma ute på fjordan, såg inte en enda båt, och hadde vi faktiskt hamnat i vattnet, så tror jag inte att vi kunnat komma upp i båten igjen. Det är inte spesielt varmt i vattnet i sluten av Maj, så konsekvenserna hadde kunnat bli att vi fryst ihjel. Lite senare läste jag om en IF-regatta i Oslo där en person föll överbord.

Självklart borde vi haft räddningslina, men det hadde vi inte...
Några tankar om det här? Vad slags stege behövs för att trygt kunna komma upp i båten igjen? Det är klart, att hadde jag haft stege så är det inte säkert att jag hadde klarat att komma upp i båten hur som hälst just denna dagen. Jag har ingen aning om våghöjd eller vind, men dagen efter vet jag at våghöjden var 6,5 meter, och vind på över 20 m/sek. Färj-sambandet Strömstad-Sandefjord blev innställt pga ovädret.
En lagom fin "jumfrutur" med andra ord! ;)

Har du en stege, och hur tänker du om säkerheten om man ramlar i vattnet?
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bad-räddningsstege?

Inlägg av Lasse L »

Absolut bör man ha en räddning/bad stege.
Skall montera en så fort det blir varmare.
Går runt i hamnarna och studerar olika fastsättninsmetoder.
Även min lilla Debutant utrustades med stege.
På den var det enkelt, negativ akterspegel.
http://lasselundell.se/debutant.html
DebuLARING.jpg
DebuLARING.jpg (128.45 KiB) Visad 5638 gånger
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Bad-räddningsstege?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Det är ungefär en sådan jag vill ha själv, men då byggd för IF.
Just den här episoden som jag skrev om fick mej till å tänka en del på säkerhet.

Jag vill åxå dra ned fall, och andra saker til sittbrunnen. Har ett konstigt akterstag med bare en vaier ned i akterdäck, som jag antar att jag borde dela upp til två, såg går ned i däck? Tänker en del på riggen åxå, som antagligen är orginal, och har stått påmonterat året runt i över 40år.
Skriv svar