Läckande fönster, med aluminium ram

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Har varit inne i "IF seglare på facebook" för att läsa vad som disskuteras där. En fråga från en IF-seglare, är var man kan få tag i gummilister till fönster med alu.ram. Den aktuella IF-en är årsm.-74, där fönsterrutan sannolikt är av typ NC Bjerg. Eftersom jag inte är medl. i facebook gruppen kan jag inte skriva ett inlägg där. Ett tips skulle vara att studera länkarna som Ertec lagt ut, (se tidigare inlägg i den här tråden), som ger en utmärkt beskrivning av utbytbara gummilister och återförsäljare, samt rep. och monteringsanvisning, som därmed gett ett svar i den aktuella frågan. I ett av tipsen som är inlagt i Facebook tråden, vilket är en gummilist från Hjertmans (av Cellgummi) pris 59.00 kr för en förp. om 5m, jämfört med gummilisten som är avsedd för NC Bjerg fönster som kostar 75,00 kr/m. Det gäller att kritiskt bedöma vad som är lämpligast. När jag skulle anskaffa nya gummilister kontaktade jag, Marieholm Strömstad, som vid det tillfället inte hade några gummilister att erbjuda.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av maja »

Jag har skrivit in en hänvisning till forumet och den här tråden. Konstigt bara att många av gruppmedlemmarna inte själva hittar till IF-båtförbundets webbplats...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Tack för det Maja. Jag har fått flera bra tips under tiden fönstren varit urtagna, som jag då vill delge IF seglare som ev. drabbas av läckande fönster. Att Ertec tagit fram så detaljerade anvisningar är tacksamt, då läckage sannolikt uppkommer även på andra båttyper.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Konstigt bara att många av gruppmedlemmarna inte själva hittar till IF-båtförbundets webbplats...
Lever man sitt liv på FB vet man inte vad som händer i verkligheten. :twisted:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar