Kvalité på fall och skot och trimrep.

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Kvalité på fall och skot och trimrep.

Inlägg av Karin Harding »

Här kan vi samla fakta och tips om Ifens olika trimrep. Vi har i FaceBook grupperna flera gånger fått frågan om hur långa tex spinnakergajar och andra rep på båten kan vara vid olika lösningar. Och vilka dimesioner och kvalitéer som används var. Även prisvärda återförsäljare kunde vara trevligt att utbyta tips om! // Själv ska jag köpa nya spinnakergajar nu, vad ska jag köpa? // Välkomna till tråden för linor!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kvalité på fall och skot och trimrep.

Inlägg av maja »

Senaste gången jag köpte spinnakerskot var i Januari 2007. Jag köpte dem på Hjertmans. De är av skalbar typ med 5 mm innerlina och 8 mm diameter inklusive höljet. Jag köpte 37 meter, vilket ger 18.5 meter till varje skot, vilket visade sig vara precis lagom för min båt. De har fungerat fint ända tills nu, men sol och salt tar ju till slut ut sin rätt. Så även här är det tid för en nyinvestering.

Om man skulle köpa nya spinnakerskot idag skulle man kunna välja en 8 mm skalbar dyneema-lina av hyfsad kvalitet. Beslastningen på ett spinnakerskot blir ju sällan särskilt stor, så de dyraste linorna blir litet "over-do". En sådan lina kan vara en 8 mm diameter Admiral 3000 Dyneema SK78, som kostar 30 kr per m på Hjertmans. Man skalar cirka 6 m på varje skot och splitsar in några decimeter av höljet i tampen. Hur man gör detta finns beskrivet på flera ställen på Internet.

Notera att längden på skoten kan variera litet från båt till båt, eftersom beslagen kan sitta litet olika och man kanske även hanterar spinnakern olika.

Om man väljer att ha ett enda löpande skot som skalas i båda ändarna, klarar man sig med 25-26 m. Det ger litet mindre tamp i sittbrunnen och blir några hundra SEK billigare.

Om man inte har några höga krav på töjning, kan man välja en polyesterlina. Men de kanske inte är skalbara på samma sätt som en Dyneema-ina. Då får man kompromissa mellan att välja en tunnare lina som flyger bättre eller en tjockare lina som är skönare att hålla i handen.

Att köpa en tunnare Dyneema-lina och kombinera med hölje alternativt halända från en tjockare Polyesterlina har jag inte funnit vara ekonomiskt försvarbart. Dessutom innebär det en hel del extrajobb ift. lösningen med den skalbara Dyneeman enligt ovan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kvalité på fall och skot och trimrep.

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns en del info om just spinnakerskot i dessa trådar Längd Spinnaker gajar? och Tackel, tåg och rep.

Jag tycker det är roligt att göra linor själv. Mina båda spinnakerskot är 17.2 m och består av sammansplitsad 4 mm dyneema och 10 mm dubbelflätad polyester.

Leta runt lite tills du hittar vad du gillar! Sortimentet kan variera.

En intressant tillverkare tror jag är http://www.premiumropes.com/
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
joakimb
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jun 2017 12:11

Re: Kvalité på fall och skot och trimrep.

Inlägg av joakimb »

Johan SWE-1870 skrev: 29 maj 2018 22:57 Jag tycker det är roligt att göra linor själv. Mina båda spinnakerskot är 17.2 m och består av sammansplitsad 4 mm dyneema och 10 mm dubbelflätad polyester.
Hur långa är respektive dyneema/polyester-tamp?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kvalité på fall och skot och trimrep.

Inlägg av johan swe-1870 »

I en av trådarna som jag länkade till står det:
Mina båda spinnakerskot består av sammansplitsad 4 mm dyneema och 10 mm skön polyester.
5.50 m i 4 mm dyneemakärna
0.35 m övergång
11.35 m i 10 mm polyester

Färdig längd 17 .2 m. Ytterligare längd behövs för att göra splitsarna. Med övergång menar jag total längd på skarven mellan tunn och tjock lina.
Jag använder stoppknop i haländen.
Mät lite på din egen båt och välj längd så det passar efter var du har block, beslag och skotgast!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar