Montera winschar

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Karin Harding

Montera winschar

Inlägg av Karin Harding » tis 17 okt 2017 08:34

Nu är det dax för SWE 1461 att bli lite snabbare och säkrare, hon har bara gamla mässingsvinschar på sittbrunnssargen. Jag undrar hur man bäst monterar nya underdragna Andersen winschar på rufftaket. Behöver man förstärka rufftaket underifrån? Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag har letat på forum och bland handböcker men hittar ingen instruktion. Vänliga hälsningar Karin

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Re: Montera winschar

Inlägg av maja » tis 17 okt 2017 09:52

Du behöver inte förstärka taket. Det är redan starkt som det är.

Men ta gärna ner innertaket när du borrar skruvhålen. Det finns kablage som man lätt skadar om man inte är försiktig.
Du ska använda stora s.k. båtbrickor under muttrarna. Det går bra med vanliga muttrar. Tätningsmassan kring hålen brukar komma i tillräcklig mängd på skruvarna för att fungera som låsning.

Jag ska fotografera litet och lägga upp bilder här.
Men du äger ju redan en till båt som är kappseglingsutrustad, 8) så du borde känna till en lämplig placering av winchar och cleats.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Karin Harding

Inlägg av Karin Harding » tis 17 okt 2017 10:29

Aha, tack det var bra att veta att ingen förstärkning behövs. Jo, winscharna sitter på en bra plats på rufftaket nära sittbrunnen min andra IF, SWE1489 (tack Peter Berg!) så det kan vi mäta upp. // Om du vill Maja får du ändå gärna lägga ut några bilder så samlar vi alla fakta om monteringen här även för andra. Det är ju kanske det viktigaste fixet för att pigga upp orginal-IFar eller hur? :)

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » tis 17 okt 2017 18:31

Jo, det är en bra sak att göra för att förbättra bekvämligheten!

Det finns nog ingen skriven instruktion. Men dokumentera här så blir det till slut en bra beskrivning!

Jag plockade några bilder från tråden maxbelastning för cleats där mina winschar kan ses:

Bild

Bild

Jag har monterat dem långt bak och så långt bordvarts som är möjligt. De ska helst sitta en bit ut på den välvda delen av taket. Det gör att handtaget inte tar i luckan. Ett tips: se till att du får plats med fingrarna under handtaget, även med fördragen lucka!

Ett annat tips är att fundera på skotråttornas placering. Eftersom jag vill kunna använda sittbrunnen också för bekväm segling eller i hamnen har jag satt råttorna på överbyggnadens utsida istället för på sittbrunnsskottet akter om winscharna. Jag vill ha skottet fritt för att kunna luta ryggen där. Så här sitter de:
IMG_1414r.JPG
Skotråtta SB
IMG_1414r.JPG (36.47 KiB) Visad 482 gånger
När du har tagit ner innertaket kommer du att se att rufftakets undersida är ganska ojämnt p g a de längsgående förstärkningarna som är inplastade där.

Jag kunde plocka fram dessa detaljer från några bilder ur tråden Renovering av InFinit:
DSCF3604br.JPG
Undersida SB skotwinsch
DSCF3604br.JPG (57.47 KiB) Visad 482 gånger
S0053418br.JPG
Undersida BB skotwinsch
S0053418br.JPG (72.95 KiB) Visad 482 gånger
Här kan man se att jag inte har satt båtbrickor, utan valt en annan lösning. Jag har helt enkelt bankat till ett stycke alumimiumplåt för att sprida lasten en aning och för att lite lättare få dit muttrarna utan att det sticker ner för långt och gör det svårt att få tillbaka innertaket. Det är inte snyggt, men det har visat sig fungera fint. Jag har seglat med den monteringen i 25 år och har aldrig haft av dem efter monteringen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

TorstenNordgren

Inlägg av TorstenNordgren » sön 22 okt 2017 19:52

Hej, det här är precis vad jag planerar att göra med min IF 3062 "Tärnan" som bara har original-winchar på sittbrunnssargen. Så det blir intressant att följa ditt arbete, Karin. Skulle vara bra att få reda på litet grund-fakta, t ex:
- position av winch : ritning/ skiss med mått
- typ av winch, fabrikat
- montering, typ av underläggsbricka
- etc

Trimplattan som Johan beskrivit verkar också vara en god idé , senaste nytt ang vilken typ av material är lämpligt? Hur säkerställa på bästa sätt att förebygga framtida läckage i rufftaket efter att befintliga cleats tagits bort?
Vänliga hälsningar/
Torsten

Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja » mån 23 okt 2017 08:23

TorstenNordgren skrev:
sön 22 okt 2017 19:52
Trimplattan som Johan beskrivit verkar också vara en god idé , senaste nytt ang vilken typ av material är lämpligt? Hur säkerställa på bästa sätt att förebygga framtida läckage i rufftaket efter att befintliga cleats tagits bort?
Vänliga hälsningar/
Torsten
Trimplattan monteras på luckgaraget, så den monteringen påverkar inte rufftaket.

Om man tar bort beslag som monterats med genomgående bult, men även med plåtskruv, så bör man rensa hålet från ev. tätningsmassa, fylla men något slags bra spackel och till sist spackla över med gelcoat i rätt kulör. Om hålet är genomgående, tejpa förslagsvis på insidan, så stannar spacklet kvar i hålet innan det härdat fast. Den principen gäller för alla hål på både däck och rufftak.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
IF 2719

Inlägg av IF 2719 » tor 26 okt 2017 18:01

Ett par extra winschar på rufftak är bra att ha. Det blir enklare, snabbare, bättre ergonomisk ställning och inte minst enklare att se att det blir rätt skotat. Vi har kvar de aktre winscharna för de är bra att ha om man vill solosegla eller segla med sprayhooden uppfälld (men det är iofs rätt sällan vi seglar med sprayhood:)
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2018: Lidingö runt, Mälarvarvet vs Ornö runt, DM, SM, Gäddisregattan & Höstrasta.

Skriv svar