Hajfenor

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Alma
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 apr 2017 15:34

Hajfenor

Inlägg av Alma »

Är det någon som har erfarenhet av att ha en hajfena på sidan i aktern? Vi skulle vilja ha en rulle till ankaret.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hajfenor

Inlägg av Nils D »

En alternativ lösning du kanske kan fundera på, om dina frågor om hajfena eller akterpulpit framförallt handlar om att få ett fäste för en rulle till ankarlina, är en variant jag bl. a. sett på en H-båt. Där satt rullen på insidan av luckan till akterstuven. Helt ur vägen när man seglade, och lätt tillgänglig när det är dags att lägga ankar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hajfenor

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har haft en ankarolina på undersidan av en av akterluckorna i många år. Det fungerar bra, under förutsättning att du ser till att bandet löper ut som det ska och att du inte får för dig att veva in bandet under belastning. Luckan tål nog inte alltför stor belastning. Båten ser ut som en IF under färd, men då du ska ankra fäller du bara upp luckan med rullen på och gör vad du ska. En enkel och fungerande lösning!

För att rullen ska få plats kan den inte vara en av de största. Jag vet inte riktigt hur långt bandet till min var, men jag tror det är en av de mindre.

När rullen ramlade av för några sedan pga utslitna skruvhål bestämde jag mig för att inte montera tillbaka den. Eftersom jag seglar i södra Östersjön är det ändå mycket ovanligt att jag behöver ankra i aktern. De flesta ställen jag angör har numera akterstolpar, bojar eller y-bommar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar