Tid för att ta upp båten för vintern

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

lindaornholmer
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 sep 2016 20:50

Tid för att ta upp båten för vintern

Inlägg av lindaornholmer »

Hej!
Vi är nyblivna IF-ägare i Göteborg. Jag undrar om någon kan hjälpa oss med råd om hur länge man kan vänta med att ta upp båten i den här delen av landet? En del menar att det finns risk för böldpest om man inte tar upp den i tid då den inte hinner torka ut innan frosten kommer. Tacksam för svar!

Linda - lycklig IF-ägare
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tid för att ta upp båten för vintern

Inlägg av maja »

Ta upp båten en vacker, stilla höstdag när det fortfarande är ljummet i luften. Det är trevligare än att göra det i ösregn och snålblåst.

Som senast har jag tagit upp i början av december, men under de senaste åren har det varit tidigare, cirka mitten-slutet av oktober. När det blir vintertid blir ju dagen genast så mycket kortare.. :cry: så då är det sällan läge för segelturer.

Jag har för mig att Grefab sköter sjösättning och upptagning i Göteborgs småbåtshamnar. De borde ha någon tidplan, som kanske även gäller dig... :roll:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Tid för att ta upp båten för vintern

Inlägg av Nils D »

Tror inte du får några problem med böldpest om du låter båten ligga i länge. Själv tycker jag höstseglatser är fina så jag är ofta sen upp men har aldrig haft några problem med böldpest. Däremot finns det förstås andra nackdelar. Som Marek påpekar kan det vara kallt och ruggigt sent på hösten. Vilket inte bara ställer till med problem vid upptagningen (den går ju ofta fort) utan att det knappast är lockande att göra det där småfixet som inte blivit av att åtgärda under sommaren, utan det får vänta till våren. Vilket kanske gör att man kommer i senare nästa vår istället.

Det enda fuktproblem jag försökt hantera är att ruffen och allt i den kan bli lite småfuktig i höstkylan, framförallt om man varit ute i blött väder på hösten. Så för att minimera risken för mögel och liknande inombords brukar jag ställa ett par torrbollar i ruffen på hösten (och också mitt i säsongen om det är en regnig sommar). För att inte de skall välta och ställa till elände när jag seglar ställer jag in dem i bilen när jag sticker ut och tillbaka i båten igen när jag lämnar den. Vet inte hur mycket nytta det gör, men får ofta positiva kommentarer om hur fräsch min båt är inombords.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tid för att ta upp båten för vintern

Inlägg av maja »

Om man har tillgång till el vid bryggan, kan man använda en bilkupevärmare några timmar per dygn för att torka bort höstfukten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar