Avstånd mellan stöttor mm?

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

vendel
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 aug 2014 10:38

Avstånd mellan stöttor mm?

Inlägg av vendel »

Hej! Jag är en nybliven ägare till en IF och undrar nu inför stundande upptagning vilket avstånd stöttorna ska ha? De är av modell Tyresöstötta. Jag var korkad nog i våras att måla skrovet under stöttorna, vilket annars hade gett mig en vägledning... Jag antar att de medföljande långa kedjorna på något sätt ska förbinda stöttorna tvärs? Båten ligger på klubb och jag hoppas att där finns en och annan nestor att fråga också.
Avmastningen är en annan femma, några goda råd inför denna mottages tacksamt!
Tack för mig!
/Christina Vendel
Christina Vendel
IF-båt SWE-1224 "Dagmar Blå"
Skärsätra BK, Lidingö
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Avstånd mellan stöttor mm?

Inlägg av Fredrik »

Hej Christina, Du behöver inte vara så orolig för stöttorna, för de behöver inte ha en exakt placering. När båten ansätts med kölen mot marken. Använd gärna ett par ordentliga grova träplintar och placera dem under framkant resp cirka 20 cm in från bakkant av kölen. När så båten står på dessa håller kranföraren båten upprätt med tajta lyft-slings. Då placerar du ut stöttorna två akteröver och två föröver. Titta på skrovet och skruva upp stödplattorna där skrovet är så "platt" ( närmaste horisontell lutning) som möjligt och ansätt lagom så det blir ungefär samma tryck på alla stöttorna. Viktigt att du sätter för resp aktre paren mitt för varandra. Kedjan sätter du sen mellan de aktre resp förliga paren, den är till att förhindra att om en stötta av någon anledning skulle tappa trycket mot skrovet så slinter den inte iväg från båten. Kolla även och justera båtens lutning i midskepps linje när du skruvar upp stöttorna mot skrovet. Ett tips är att den förliga balken under kölen är grövre än den aktre för att skapa avrinning i sittbrunnen.
Lycka till med första torrsättningen. Med vänlig hälsning,
Fredrik SWE1928
vendel
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 aug 2014 10:38

Re: Avstånd mellan stöttor mm?

Inlägg av vendel »

Tack Fredrik! Håll tummarna. Jag längtar redan till "dagen efter"...
/Christina
Christina Vendel
IF-båt SWE-1224 "Dagmar Blå"
Skärsätra BK, Lidingö
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Avstånd mellan stöttor mm?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Hej Christina!

Hoppas att du inte hunnit masta av ännu, för här kommer några saker att känna till och att tänka på - har jag glömt något hoppas jag att andra fyller i!

Det första som är bra att veta är att masten står bra med för - och ytterstag ansatta, man kan alltså lossa akterstag och undervant redan innan man går till mastkran om man till äventyrs har begränsad tid (köbildning är dessvärre inte helt ovanlig...).

Sedan skadar det inte att bestämma sig för om man vill koppla isär vant från vantskruv så att alltså skruven sitter kvar på däck, eller koppla isär vantskruven från röstjärnet vilket ger något bökigare hantering av vant och stag eftersom man inte gärna vill släpa vantskruvarna i backen.

Man brukar behöva en grov och en fin skruvmejsel och en eller ett par flacktänger till saxpinnar/låsringar, både till avmastning och avriggning. Ta gärna med extra verktyg av olika slag; man vet aldrig...

Några tampstumpar att surra vant och stag när man flyttar den nedtagna masten skadar inte, i varje fall om man bara är två personer (rekommenderar att om möjligt vara tre första gången). Vi riggar alltid av masten, dvs demonterar all vajer och tar hem, inte för att de inte klarar vintern i mastskjulet, utan för att inget ska försvinna hux flux.

Själva nedtagningen av masten brukar inte vålla några problem eftersom det inte är så tungt (jämfört med de flesta andra, ska kanske tilläggas). Om masten är låst i mastfoten på däck eller ej beror på fabrikatet, det upptäcker man. Mastkran är mest till för att hålla masten upprätt medan man kopplar loss vant/stag, inte så mycket för att lyfta så här på hösten.


Till sist: lycka till!
Janne på Ifigenia
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Avstånd mellan stöttor mm?

Inlägg av maja »

IF-mastens spridare sitter ganska lågt, vilket innebär att mastens tyngdpunkt hamnar ovanför dessa. Det kan ställa till visst besvär om man, som de flesta, lyfter masten med en sling under spridarna, eftersom upphängningspunkten hamnar under tyngdpunkten och lyftet blir instabilt.

Om man istället lyfter med spinnakerfallet, kommer tyngdpunkten att hamna en bra bit under upphängningspunkten och masten kommer att hänga stabilt. Enligt min erfarenhet förenklar detta hanteringen avsevärt, och man slipper att riskera att masten hamnar snett i däcksbeslaget och kanske i värsta fall knäcker det.

En artikel om hur man lyfter masten med spinnakerfallet finns i publicerad i Medvind Nr 2 2013. Läs själv och bilda dig en åsikt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
vendel
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 aug 2014 10:38

Re: Avstånd mellan stöttor mm?

Inlägg av vendel »

Tack Janne och Marek, för värdefulla tips om vantskruvar och tyngdpunkt!
Jag ska se till att vi blir tre st samt att inte ha för bråttom...
/Christina
Christina Vendel
IF-båt SWE-1224 "Dagmar Blå"
Skärsätra BK, Lidingö
Skriv svar