Bästa sätt att byta siffror i segel?

Segel

Moderator: Moderator

Theelke

Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av Theelke » fre 05 jan 2018 11:14

Hur går man bäst tillväga för att byta ut siffrorna i seglet då vi skaffat oss bättre begagnade segel? Har fått tips om allt från glykol till kemiskt ren bensin. Nya siffror borde väl den segelmakare som seglen kommer ifrån kunna tillhandahålla?
Anna-Karin Theelke
Team Modesty
SWE 1158

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 1 time
Been liked: 2 times
Kontakt:

Re: Bästa sätt att byta siffror i segel?

Inlägg av Johan SWE-1870 » fre 05 jan 2018 11:32

Jag vet inte riktigt. Jag tror jag hade frågat segelmakaren hur det ska göras eller om han kan göra det.

Du vill lösa upp limmet under siffrorna men inte påverka segelduken. Är det motsvarande lim som på vanliga klisterdekaler kan ett citrusbaserat borttagningsmedel som Label-off kanske fungera.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Theelke

Inlägg av Theelke » fre 05 jan 2018 13:38

Jo vi vill ju inte riskera segelduken med för elaka medel. Jag ska nog försöka få tag i segelmakaren innan vi gör något.
Anna-Karin Theelke
Team Modesty
SWE 1158

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 1 time

Inlägg av maja » fre 05 jan 2018 15:12

Det beror nog på vilken typ av segel det är frågan om.
När det gäller t.ex. spinnaker skär segelmakaren Henrik Edman ut duken där siffrorna sitter och monterar in ny duk.

Man behöver nödvändigtvis inte byta ut siffrorna. Även vid kappsegling får man sega med annat nummer än det ordinarie som finns i mätbrevet, bara man anmäler det. Om det skulle råka finnas en annan IF-båt med samma ordinarie segelnummer i tävlingen, får man "fixa till" sitt segelnummer med tejp på något sätt.

Jag menar att du, om du vill göra det själv, ska kontakta loftet som levererat seglet och fråga. Om en segelmakare gör det, kan du nog lita på hen att det blir bra gjort. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma som sytt seglet från början.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Theelke

Inlägg av Theelke » fre 05 jan 2018 20:32

Aha, att inte byta alls är ju det allra enklaste förstås. Jag trodde att man måste ha rätt nummer i seglen. Nu har vi iallafall samma nummer i alla segel :lol: Tack för det tipset!
Anna-Karin Theelke
Team Modesty
SWE 1158

Användarvisningsbild
IF1158

Inlägg av IF1158 » fre 25 maj 2018 12:12

Använd glykol. Lägg plast på golvet, lägg ditt seglet, häll på glykol på ovansidan, lägg på plast, låt vara nån timme, sen är det busenkelt att ta bort siffrorna. Ev kan behövas mer glykol för att få bort allt klister. En mjuk spackelspade i gummi är bra skrapa försiktigt med.
Har inte kunnat se att dacronet skadats av det.
Fredrik Ringblom

Skriv svar