Förslag på segellayout

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Förslag på segellayout

Inlägg av IF1158 » tor 11 okt 2012 09:20

Vad tycks om detta förslag på segel till en IF.
IF typ ny mindre.jpg
Segel typ ny
IF typ ny mindre.jpg (83.76 KiB) Visad 3705 gånger
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: Förslag på segellayout

Inlägg av IF1158 » tor 11 okt 2012 09:49

För att förtydliga, detta mäter ju så klart inte in för kappsegling, men som cruisingsegel kan det vara något?
Undrar mest hur man skall kunna få seglet att passera under akterstaget...
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: Förslag på segellayout

Inlägg av IF1158 » tor 11 okt 2012 12:51

Fick svar på detta med akterstag och det är att man tar bort det helt.
Kan det verkligen fungera?
Fredrik Ringblom

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 09 aug 2008 22:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Förslag på segellayout

Inlägg av Ardina » tor 11 okt 2012 20:56

Backstag? Här finns i vilket fall en kille som pimpade sin Mamba med fathead-stor http://samst.se/?page_id=35

Kanske kan du få tips från honom...

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 03 okt 2009 20:29

Re: Förslag på segellayout

Inlägg av Caspar B » tor 11 okt 2012 21:53

Spennende idé, men vil ikke mangelen på akterstag gjøre masten utsatt for havari ved urolig sjø (særlig på lensen)? Altså at masten "pumper" ifra hverandre når den ikke får støtte fra akterstaget. Har du planlagt å installere lensetakler? Hva vil fat-headen gjøre med balansen i båten og hvor mye regner du med å tape på at du ikke har like god kontroll på forstagspenningen?

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

IF 2.0 eller IF R

Inlägg av IF1158 » tor 11 okt 2012 22:15

Enligt Gransegel ska akterstag inte behövas alls.
Förslaget är också att seglet sitter på travare och är lösfotat.
Sen en gennaker som inte sitter på peke.
Ska man ha peke räcker 70 cm.

Funderar på att bygga om hela sittbrunnen från ruffskottet och bak till aktern och ta bort sarg och akterpik, öppna akterspegeln, höja durken och skapa nåt som ser ut som en J80 sittbrunn. Öppet och bekvämt.

Då har man uppfunnit en ny båt, IF R eller vad man skall kalla den.
IF 2.0?
Fredrik Ringblom

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 245
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: Förslag på segellayout

Inlägg av IF1158 » tor 11 okt 2012 22:20

Tänk om man skulle bygga IF idag, samma skrov men jobba för att lätta skrovet. Båten får inte väga mer än 1500 kg.
Modern inredning med öppen planlösning
Bekväm sittbrunn som J80
Samma rigg
Fatheadstor med gliderfock och gennaker på utskjutbart peke.
Utfällbart drev från motorbrunnen med elmotor.

Skulle det vara nåt?
En båt med klassiska linjer, säker och stabil gång, utmärkta lättvindsegenskaper och grundgående.
Fredrik Ringblom

Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 03 okt 2009 20:29

Re: Förslag på segellayout

Inlägg av Caspar B » fre 12 okt 2012 20:05

IF1158 skrev:Tänk om man skulle bygga IF idag, samma skrov men jobba för att lätta skrovet. Båten får inte väga mer än 1500 kg.
Modern inredning med öppen planlösning
Bekväm sittbrunn som J80
Samma rigg
Fatheadstor med gliderfock och gennaker på utskjutbart peke.
Utfällbart drev från motorbrunnen med elmotor.

Skulle det vara nåt?
En båt med klassiska linjer, säker och stabil gång, utmärkta lättvindsegenskaper och grundgående.

Det er et ordtak som heter "There is no such thing as a free lunch". IFen har ikke sin sikkerhet utelukkende fra skrogformen, men også fra sin vekt. Å lette båten vil ha konsekvenser for skrogets gang i bølger og evne til å bære seil. Å ta ut et tonn fra båten vil også endre vannlinjen nokså mye. Hvis vi for argumentets skyld gjennomfører de endringene du foreslår:
- Båten vil bli raskere enn en standard IF i svak vind
- Båten vil høyst sannsynlig bli akterutseilt av alle "moderne" regattabåter (for eksempel en Express, som har mye mindre våt flate) i svak vind.
- Når det begynner å blåse vil "din" båt nå skroghastighet på samme vis som den orginale IFen. Undervannsskroget vil gjøre det umulig å plane og det lette deplasementet blandet med stor våt overflate vil gjøre at båten vil kunne stoppe opp i bølgene, mens den tunge IFen får driv til å gå gjennom bølgene.

I sum vil du antageligvis få en båt som kan seile bedre en èn båttype (IF) i èn setting (Lettvind), men må se deg slått av alle moderne seilbåter med sammenlignbar størrelse og deplasement i tillegg til den orginale IFen i høyere vindstyrker.... :roll:

"There is no such thing as a free lunch".... :cry:

Har Gran Segl sett båten? Det stemmer jo at man ikke trenger akterstaget per definisjon, men man vil miste en ganske viktig trim-mulighet i tillegg til å hindre pumping i stor sjø. Moderne båter har gjerne stor vinkel på sprederne og kan gi bedre spenning på forstaget ved samme vantspenning. IFen har en ganske moderat helling på sine spredere noe som gjør akterstaget viktigere enn i båter som er konstruert for å mangle dem. Søk opp moderne båter uten akterstag som standard; for eksempel Hunter (grusomme båter :oops: ) og se på hvor stor vinkel det er på deres spredere.

Skriv svar
cron