HurTätning i motorbrunn

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Jocke
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 aug 2009 19:02
Ort: Höga kusten / Svanö

HurTätning i motorbrunn

Inlägg av Jocke »

Finns det någon bra idé hur man tätar .........? JAg har motorn enligt originalutförande i motorbrunn. På kortare seglingar så tar jag ej upp motorn och vid babords halvind, slör trycker det in vatten, rätt mycket trots att jag tätar med skottkärreslag ( går sönder oftast ). Finns det någor bättre förslag hur man tätar om man fortfarande vill ha motorn enligt "originalutförande" :)
Eller bör även jag plasta igen luckan ?

tacksam för svar till relativ färsking i IF-gemenskapen
Jocke
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: HurTätning i motorbrunn

Inlägg av maja »

Jag har hört att det behövs 2 slangar för att få det hyfsat tätt. Dessutom ska slangarna pumpas på plats. Så det det där med slang blir väl mer eller mindre en "permanent" installation.

Så om du ofta använder motorn isf. att segla och därför inte ständigt vill dra upp och sätta i den i brunnen och pumpa slangar, är det kanske bäst att du plastar igen luckan och sätter den på ett fäste på akterspegeln..

Meningen med motorbrunnen är ju att, när den inte används, man ska dra ut motorn, lägga den i akterutrymmet och sätta för hålet med den lilla plastluckan. Då behövs ingen slang, eftersom luckan bara är öppen när båten är i upprätt läge.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar